شنبه 8 اردیبهشت 1403

ریزگردها همچنان در انتظار ابتکارٍعمل خانم ابتکار

پایگاه خبری موج برنا -  طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد هجوم ریزگردها به آسمان استان های غربی و جنوبی کشور هستیم میهمان ناخوانده ای که نزدیک به یک دهه است شهروندان این استان‌ها را با مشکلات  جدی تنفسی و پوستی روبرو کرده است.

این معضل که تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است به ظاهر به موضوعی لاینحل برای دولت تبدیل شده است، هرچند که به گمان مسئولان دولتی تا کنون اقدامات قابل ملاحظه ای درجهت رفع مشکل ریزگردها با منشاء داخلی و خارجی انجام شده اما این اقدامات در زندگی مردم ملموس نیست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان محیط زیست مشکلاتی چون خشکی تالاب ها، برداشت بی رویه از منابع آبی، تغییر اقلیم و افزایش بیابان‌ها کانون تشدید ریزگردها با منشاء داخلی است، اما در این میان مشکلات موجود در کشورهای همسایه از جمله عراق نیز به هجوم ریزگردها درمقاطع مختلف سال به استان های غربی کشور دامن زده است. هرچند که مقابله با ریزگردها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست اما باید دید که برنامه های دولت و به ویژه سازمان خفاظت محیط زیست تا کنون تا چه میزان دررفع این مشکل موثر بوده است.

اکتفا به شعار در برخورد با معضل ریزگردها و آلودگی هوا از جمله انتقاداتی است که نمایندگان استان‌های غربی و جنوبی کشور در ارزیابی خود از عملکرد مسئولان دولتی و محیط زیست مطرح می کنند، به طوری که نمایندگان مجلس بارها به این نکته تاکید کردند که اقدامات رییس سازمان محیط زیست و معاونان رییس جمهوردرمقابله با ریزگردها تنها به سخنرانی و برگزاری برنامه های تئوریک معطوف شده و نتیجه رایزنی ها با مقامات کشورهای همسایه درجهت جلوگیری ازاین معضل برای مردم مشخص نشده است.

 

اقدامات در مقابله با ریزگردها در حد شعار است

درهمین رابطه جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت نمی‌توان با ریزگردهایی که منشاء داخلی و خارجی دارند مقابله کرد، افزود: متاسفانه ریزگردها طی 10 سال گذشته گریبان استان های غربی و جنوبی کشور را گرفته و طی مقاطع مختلف میزان آن افزایش پیدا کرده به طوری که آب و هوای استان ایلام و شهرستان های اطراف آن طی این سالها و به ویژه دو روز گذشته برای مردم غیرقابل تحمل شده است.

جلال میرزایی

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی در مقابله با ریزگردها، تصریح کرد: 3 سال پیش معاون اول رییس جمهور برای طرح راهکارهای مناسب برای مقابله با ریزگردها با عوامل خارجی به عراق سفر کرد، اما متاسفانه دستاورد این سفر تاکنون برای مردم استان‌های غربی کشور مشخص نشده است؛ بنابراین صحبت‌های مسئولان و رایزنی ها تاکنون هیچ مشکلی را در این جهت حل نکرده و تنها در حد حرف و شعار باقی مانده است.

 

لزوم ارائه برنامه‌های بین‌المللی مشترک برای مقابله با ریزگردها

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم نیز با انتقاد از بحران آلودگی هوای کرمانشاه بر اثر افزایش ریزگردها، گفت: با وجودی که طی سال های اخیر شاهد تشدید ریزگردها در استان کرمانشاه بودیم ولی تاکنون اقدام عملی مناسب و موثری از سوی مسئولان ذی ربط برای مدیریت این پدیده صورت نگرفت و هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نبوده است.

وی  تاکید کرد: دولت هیچ گونه برنامه ای برای مدیریت پدیده ریزگردها نداشته که بخواهیم در مورد عملکرد یا برنامه های انجام شده اظهار نظری داشته باشیم؛ سال ها است مردم کرمانشاه همانند استان های ایلام و خوزستان با معضل ریزگردها درگیر هستند و این موضوع مردم را به شدت کلافه کرده و سلامتی آنها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

عبدالرضا مصری

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس دهم ارائه برنامه های بین المللی مشترک با کشورهای همسایه همانند از سرگرفتن مالچ پاشی در بیابان های عراق را برای رفع مشکل ریزگردها ضروری خواند.

 

ضرورت تعیین تکلیف اعتبارات ریزگردها در برنامه ششم

همچنین غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن وضعیت هوای خوزستان به دلیل افزایش ریزگردها، گفت: متاسفانه تاکنون به صورت جدی، مستمر و البته عملی به رفع این معضل پرداخته نشده که این موضوع می‌تواند ناشی از بی‌توجهی مسئولان یا در اولویت قرار ندادن این مساله باشد؛ اگر اقدامات موثر از سوی مسئولان برای رفع این معضل که بخش عمده‌ای از استان‌های غرب و جنوبی کشور را در برگرفته اتخاذ نشود مهار این پدیده در آینده غیرقابل بررسی، کنترل و ارزیابی خواهد بود.

غلامرضا شرفی

وی با تاکید بر اینکه با ارائه راهکارهای مقطعی مشکل ریزگردها حل نمی شود، یادآور شد: اگر دولت اهتمام ویژه ای را برای مهار و مدیریت این پدیده داشته و در همین راستا نسبت به تخصیص اعتبار اقدام کند و  مسئولان ذیربط نیز این اعتبار را برای انجام کارهای علمی، کارشناسی و همه جانبه به طور مداوم، مستمر و پیوسته برای مهار و مدیریت ریزگردها هزینه کنند به طور حتم مشکل ریزگردها تا حدودی رفع خواهد شد البته نمایندگان استان نیز باید در برنامه ششم توسعه نقش خود را در تعیین تکلیف اعتبارات ریزگردها به درستی ایفا نمایند.

 

استنشاق هوای پاک در 3 ماه نخست سال در استان کردستان تنها به تعداد انگشتان دست

سید مهدی فرشادان نماینده مردم کردستان درمجلس شورای اسلامی نیز درخصوص چگونگی مقابله با ریزگردها، گفت: هرچند مقابله با این پدیده، بارها و بارها از سوی مسئولان دولتی در ده سال اخیر وعده داده شد، اما قدر مسلم آن است که کنترل و برطرف کردن آن متاسفانه راه به جایی نبرده و شاهد این مُدعا وقوع هر از چند گاه این پدیده نامبارک است که دیگر اکنون به یک بحران تبدیل شده است.

سید مهدی فرشادان

وی افزود: جای تاسف است که براساس آمار اعلامی مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها روزهایی به اندازه تعداد انگشتان دست‌شان، هوای پاک استنشاق کردند و با این وجود، شاهد هیچگونه حرکت ملموسی از سوی دولت که مدعی شده محیط زیست از اولویت‌های آن است، نیستیم.

وی ضمن درخواست از مسئولان کشور به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی مقابله با پدیده ریزگردها، تصریح کرد: سازمان محیط زیست باید برای مقابله با ریزگردها چاره‌اندیشی و اقدام و عمل کند.

 

سالانه ۵۰ هزار هکتار به کانون گرد وغبار کشور افزوده می‌شود

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر درمجلس شورای اسلامی نیز دراین رابطه و میزان اعتبارات برای مقابله با ریزگردها، تاکید کرد: اعتبارات برای مقابله با ریزگردها در کشور بسیار اندک است از این رو تهیه لایحه جامع مقابله با ریزگردها توسط دولت و ارائه آن به مجلس ضروری است تا تمامی دستگاه‌های موثر در کنترل ریزگردها مشارکت جدی داشته باشند.

وی افزود: مشارکت سازمان‌های مختلف برای مقابله با ریزگردها منوط به تامین بودجه است که در این زمینه وظیفه دولت و مجلس ایجاب می‌کند تا برای حل معضل ورود پیدا کنند.

محمد علی شاعری

شاعری با اشاره به اینکه 5 میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور که از گذشته باقی مانده است، افزود: متاسفانه  هر ساله هم 50 هزار هکتار به این کانون‌ها افزوده می‌شود، بنابراین در این راستا وزارت نیرو باید حق‌آبه تالاب‌ها را تامین و برای مدیریت منابع آب اعتبارات وسرمایه‌گذاری لازم را تعبیه کند.

نماینده مردم بهشهردرمجلس دهم با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هم در این زمینه باید آموزش‌های لازم را به کشاورزان بدهد، ادامه داد: البته ریزگردهای غرب کشور با منشا خارجی و از کشورهای عراق، سوریه و عربستان است که برای این منظور هم نیازمند دیپلماسی فعال در منطقه هستیم تا با مشارکت کشورهای مذکور بتوانیم کانون‌های بحرانی را مهار سازیم.

 حال با گذشت چندین سال از هجوم ریزگردها در مقاطع مختلف سال به استان‌های مختلف کشور باید دید که مسئولان دولتی برای حل این معضل چه خواهند کرد، هرچند که مهم‌ترین نقد به عملکرد دولت به ویژه سازمان محیط زیست دراین خصوص عدم ارایه گزارش درخصوص اقدامات انجام شده درجهت رفع گردوغبار به مجلس شورای اسلامی است؛ به طوری که نمایندگان استان‌های غربی و جنوبی کشور در مجلس نهم بارها از مسئولان ذی ربط خواهان ارایه گزارش از اقدامات خود برای مقابله با ریزگردها در صحن علنی مجلس شدند، موضوعی که به گفته نمایندگان هیچ گاه شکل اجرایی به خود نگرفت. امید می‌رود با توجه به مشکلات پیش روی شهروندان استان‌های غربی و جنوبی کشور مسئولان نگاه جدی تری به حل مشکل ریزگردها داشته باشند./

 خبرگزاری خانه ملت

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna