جمعه 14 اردیبهشت 1403

نسل آبزیان با ارزش دریای خزر در خطر انقراض

صید بزرگترین ماهی ازون برون دریای خزر - جهان نيوز

در سایه بی توجهی ما تا متولیان امر از اسبله تا ماهی های استخوانی در خطر انقراض قرار دارد .

 

حمیدرضا رحیم زاده ؛ سرویس اقتصادی - ایزان از محدود کشورهای چهارفصل ، زیبا و با تنوع آب و هوایی است که با گستره جنگل ، کوه ، کویر ، جلگه ، رود و رودخانه و دریا که هر کدام ثروتی گرانبهاست . ثروتی عظیم که هر کدام با تنوع موجودات ثروتی بزرگ محسوب می شوند و همانطور که ما از این ثروت بهره مند هستیم باید میراث دار نسل بعد باشیم ، اما آیا اینگونه میسر خواهد شد .

در سایه بی توجهی ما تا متولیان امر از اسبله تا ماهی های استخوانی در خطر انقراض قرار دارد .

 

دریای خزر با لقب بزرگترین دریاچه جهان با انبوهی از آبزیان با ارزش که نادر و منحصر به فرد همین منطقه هستند ، با دلایل مختلف در معرض خطر انقراض قرار دارد . در بین عوامل طبیعی مثل کاهش زاد و ولد ، خشکی مردابها و تالابهایی که زیستگاه و محل تکثیر و پرورش این موجودات بودند ، ورود فاضلابها ، صید بی رویه ، موجودات مهاجم موجب و ... موجب کاهش ذخایر دریای خزر شده است .

خشکی مردابها و تالابها :

تالاب انزلی یکی از اصلی ترین زیستگاههای گونه های مختلف آبزیان و ماهی های ارزشمند است که برای پاک سازی طبیعی مرداب ضروری بوده اند . در میان این آبزیان اسبله یا به گویشی سبله که از گونه گربه ماهی ها هستند با توجه به صید بی رویه در حال انقراض هستند .بسیاری از ماهی های معروف و خاص امروز آنچنان منقرض شده اند که نه تنها خبری از آنها نیست ، بلکه نسل امروز آنها را نمی شناسند .

ورود فاضلابها :

فاضلابها و زباله های صنعتی و خانگی از دیگر عواملی هستند که نه تنها باعث مرگ و میر آبزیان شده اند در انقراض پرندگان بومی و مهاجر هم موثر هستند .

صید بی رویه :

صید بی رویه آبزیان من جمله آبزیانی که به رشد نرسیده اند یکی دیگر از معضلات دریای خزر است . بسیاری از آبزیان در ابتدای رشد ، حتی در زمانی که توسط شیلات به عنوان بچه ماهی رها می شوند توسط صیادان خرد و محلی که بعضا در حد ماهی کلیکا هستند باعث تخریب نسل ماهیان می شود .

موجودات مهاجم :

در سالیان اخیر با توجه به وضعیت تردد بین المللی کشتی ها و ورود تنوع آبزیان غیربومی و مهاجم موجب خوردن لارو و بچه ماهی ها شده است .

در مخلص کلام باید گفت یک عزم و اراده ملی نیاز است تا فعالان محیط زیست ، مردم عادی در کنار نهادهای مربوط برای نجات خزر بکوشیم تا این میراث ماندگار برای نسل بعد بماند .

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna