دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

سرویس اجتماعی موج برنا ، دکتر گیتی ایزدی پور مدیرپزشکی انتقال خون گیلان ضمن تقدیر از مشارکت بی نظیر اهداکنندگان خون در ماه مبارک رمضان 1403 گفت: اهدای خون در ماه رمضان امسال 7171 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7010 نفر بوده 2/30 درصد رشد داشته است.

وی در ادامه افزود : 1079 نفر از اهداکنندگان در ماه رمضان سال جاری برای اولین بار به زنجیره مهربانی اهدای خون پیوستند که امیدواریم حضور سبزشان برای کمک به بیماران نیازمند به دریافت خون همواره ادامه یابد.

دکتر گیتی ایزدی پور با بیان اینکه خون هیچ جایگزینی ندارد و فقط از طریق اهدا تامین می‌شود، ازسویی نیز سن اهدا بین سنین 18 تا 65 سال است انتظار می رود استقبال برای اهدا از طرف جوانان بیشتر باشد؛ قشری که می‌تواند بخش عمده‌ای از خون مورد نیاز را تامین کرده و با اهدای خون خود به بیماران نیازمند زندگی هدیه کنند افزود: 406 نفر از اهداکنندگان در ماه رمضان سال 1403 جوانان زیر 25 سال بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18/71 درصد رشد داشته است .

نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است، بیمارانی هستند که به طور مستمر نیارمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی به خون نیاز دارند و سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست، تا در هر زمانی، خون و فرآورده های آن را با بالاترین کیفیت تامین کند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام ( 16 سال الی 17 سال و 11 ماه و 29 روز با رضایت ولی ) و حداکثر سن 70 سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون 65 سال است . خانم ها هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

جمعیت کشور رو به سالمندی است و با افزایش شمار سالمندان میزان نیاز به خون نیز افزایش می یابد و استان گیلان نیز به عنوان سالمندترین استان کشور محسوب می شود و از سویی با خارج شدن اهدا کنندگان میان سال از چرخه اهدای خون، می بایست اهدا کنندگان جوان جایگزین های مناسبی برای تامین خون باشند که با فرهنگ سازی و ایجاد نگرش مثبت این امر مهم انشاا... به انجام می رسد.

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna