جمعه 7 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - ز سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به استناد  بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست منطقه غار درفک در استان گیلان را به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب و اعلام شد.

درفک نام قله‌ای در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز مرکزی است. قله درفک، پرترددترین قله این منطقه،در غرب رشته کوههای البرز مرکزی در ۲۷کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار و بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده است.

 بر روی قله کاسه‌ایی شکل درفک و در سمت شمال آن دیواره با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد و چند دهنه غار در کاسه قله از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

کاسهٔ درفک محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قلّه کوچ می‌کنند.

در کاسهٔ درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخ‌های آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند.

از نقاط دیدنی این کوه، یخچال درفک (کاسه آتشفشان در قله آن) است که در این قسمت دامداران کلبه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد و در گوشه‌ای دیگر از کاسه درفک نمادی زیبا و عمیق واقع شده است که به جهت ذخیره شدن برف زمستانی در درون آن (به سبب شکل خاص دهانه) و تبدیل آنها به یخ زیبایی خاص را در غار تشکیل می‌دهد و لازم است ذکر شود شیب غار زیاد بوده و پیمایش درون غار را با مشکل روبرو می‌سازد. در ضلع شمالی قله دیواره۵۰۰ متری آهکی بلندی قرار دارد و از جمله دیدنی‌های آن است.

این قله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم‌آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده‌است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna