شنبه 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - سیدعیسی مهدوی، فرماندار شهرستان رشت، امروز( 18 فروردین) در جلسه هماهنگی برگزاری یادمان جانباز شهید آیت‌الله احسانبخش(ره) و نقش گیلان در پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس که در محل فرمانداری این شهرستان با حضور  چند تن از فرمانداران و مدیران کل ادارات استان برگزار شد، اظهار کرد: برای میزبانی بهتر برگزاری کنگره ملی هشت هزار شهید استان گیلان که برای اولین بار انجام می شود برنامه ریزی شده تا هر شهرستان یک پیش یادواره را عهده دار باشد.

وی با اشاره به برگزاری یادواره«زن و دفاع مقدس» که روز گذشته در رودسر برگزار شد، گفت: برگزاری یادواره‌های دیگر موضوعی نیز در هر یک از شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

مهدوی از برگزاری یادمان شهید آیت‌الله صادق احسان‌بخش در 31 فروردین‌ماه جاری در مصلی شهر رشت خبر داد و تصریح کرد: نقش تاثیر گذار شهید احسانبخش و پشتیبانی بی بدیل گیلان از رزمندگان 8 سال دفاع، مثال زدنی است.

وی با بیان اینکه اعزام هزار و500  کامیون‌ تجهیزات پشتیبانی از گیلان به جبهه ها باعث افتخار و موجب نام نیک همیشگی ایشان است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما امروز نیازمند انتقال فرهنگ دفاع منقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب هستیم، گفت: از یادگاری های امام راحل است که جنگ ما را جنگ مردمی اداره کردند.

مهدوی تصریح کرد: این شیوه و رسم ایثارگری که همه مردم ایران بدون سوال در خدمت جبهه‌ها و گوش به فرمان رهبر زمان خویش بودند باید به نسل‌های آینده انتقال یابد.

وی ادامه داد: چنین ایثارگری‌هایی که با تمام مشکلات در آن دوران اتفاق افتاد باید به عنوان نقطه روشن در بحث اخلاق انسانی قرار بگیرد.

مهدوی کنگره شهدا را از ابعاد مختلفی دارای ارزش خواند و اضافه کرد: این کنگره می‌تواند ابعاد ناشناخته دفاع مقدس را مشخص کند.

وی، توسعه فرهنگ جهاد و شهادت، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برای مبارزه با جنگ نرم را که مهمترین ابزار در مقابل با تهاجم فرهنگی است لازم و ضروری دانست و بیان کرد: آثار رزمندگان و کنگره شهدا یکی از دلایل نقش برآب کردن اهداف دشمنان است.

مهدوی با اشاره به اینکه سال 95 را به برکت یاد شهدا آغاز کردیم برگزرای این کنگره را بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به اینکه مرحله دوم انتخابات را در اردیبهشت ماه سال جاری در پیش رو داریم، کنگره شهدا افضل موضوع است و امیدواریم با شان و منزلت بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تبلیغات محیطی توسط شهرداری، اداره کل ارشاد اسلامی، بنیاد مسکن، راه و ترابری و دستگاه هایی که تدارکات این برنامه را بر عهده دارند و نیز حرکت کاروان 50 کامیون به صورت نمادین در سطح شهر را برای تجدید خاطره با آن روزها از جمله کارهایی نام برد که قرار است تا روز برگزاری این کنگره انجام شود.

حسین داداشی، مسئول کمیته امور شهرستان‌ها در ادامه جلسه هماهنگی برگزاری یادمان جانباز شهید آیت‌الله احسانبخش(ره) و نقش گیلان در پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: کنگره ملی هشت هزار شهید گیلان برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال جاری در رشت برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این کنگره از برگزاری 15 کنگره ملی شهدا در استان‌های کشور خبر داد و افزود: شانزدهمین کنگره ملی شهدا در گیلان برگزار خواهد شد.

داداشی به تاکید مقام معظم رهبری به برگزاری چنین کنگره هایی اشاره و اذعان کرد: تجلیل از شهدا و ایثارگران وظیفه ملی و همگانی است.

وی گفت: قطعا شهدا نیازمند برگزاری این کنگره ها نیستند بلکه هدف انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به نسل کنونی و آینده گان است.

داداشی تصریح کرد: زمینه کار بسیاری وجود دارد تا ما بتوانیم این مفاهیم ارزشمند را در آینده تشریح کنیم و برگزاری این کنگره فرصت بسیار خوبی باری این هدف فراهم کرده است.

مسئول کمیته امور شهرستان های کنگره هشت هزار شهید گیلان با بیان اینکه اجلاسیه های این کنگره از 11 الی 14 اردیبهشت به میزبانی رشت برگزار می شود، گفت: به همین منظور روزانه پنج هزار نفر از سراسر استان به مرکز انتقال می یابند تا در این کنگره حضور یابند.

وی در ادامه اظهار کرد: اجلاسیه فرهنگیان(11 اردیبهشت)،  اجلاسیه زنان(12 اردیبهشت‌)، اجلاسیه ایثارگران(13 اردیبهشت)‌ و 14 اردیبهشت‌ نیز اجلاسیه اصلی کنگره را در نخستین کنگره ملی 8 هزار شهید گیلان برگزار خواهیم کرد.

داداشی با اشاره به اینکه سخنرانی این اجلاسیه‌ها را با سخنرانی مقامات عالی و حضور خانواده شهدا به پایان خواهیم برد، افزود: قبل از برگزاری این کنگره یادواره‌های تخصصی شهدا را در 16 شهرستان در حال برگزاری داریم که از دیروز با یادواره شهدای زن و دفاع مقدس، آغاز شده اند.

وی اضافه کرد: یادواره شهدا با موضوع«جانبازان و دفاع مقدس» امروز در صومعه‌سرا و یادواره شهدا با موضوع «هنر و دفاع مقدس»،فردا در آستارا برگزار می‌شوند.

داداشی در ادامه به برگزاری یادواره شهید آیت‌الله احسانبخش و نقش پشتیبانی گیلان در دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در این یادمان به نقش کمک‌های مردمی گیلان به جبهه و شهر رشت که محل اعزام این کاروان‌ها بود، بپردازیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان بخش محوری کمک‌های مردمی در دوران دفاع مقدس بود، اذعان کرد: با توجه به اینکه شهر رشت هزار کیلومتر از جبهه فاصله داشت اما در اولین روزهای آغاز جنگ 13 تن از پاسداران ما سر پل ذهاب این شهر به شهادت رسیدند و همچنین در دوران دفاع مقدس تلاش زیادی برای کمک رسانی به جبهه انجام شد و اعزام هزار و 500 کامیون کمک های مردمی از این خطه به جبهه گواه این ادعا است.

داداشی برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان و در کنار آن یادواره کمک های مردمی به جببه را روز تجلیل از همه کسانی دانست که تا پای جان ایستادند و از هر چه که داشتند و نداشتند پای جنگ و انقلاب گذاشتند.

وی  همچنین، 8 هزار شهید، 22 هزار جانباز و دو هزار و 700 آزاده استان گیلان را که برای دفاع از انقلاب اسلامی ایثار کردند، نقطه عطفی در تاریخ این دوران و جزو 10 استان کشور در زمینه ایثار و شهادت دانست.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna