جمعه 7 اردیبهشت 1403

دکترموسوی ثابت با بیان اینکه ماهیان کور غارزی ایران، ماهیانی منحصر بفرد هستند که در کل دنیا فقط در غاری در استان لرستان یافت می شوند اظهار کرد: غار مذکور به عنوان اثر طبیعی ملی استان لرستان در سال۱۳۸۴به ثبت رسیده است. این ماهیان فاقد قدرت بینایی بوده و به طورکامل کور هستند و هیچگونه آثاری از چشم خارجی روی سر آنها مشاهده نمی‌شود.

وی ضمن تشریح روند شناسایی ماهی کور لرستانی طی دو سال اخیر، زحمات شبانه روزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در راستای حراست از این زیست بوم ملی را قابل تقدیر دانست و خواستار توجه ویژه مسئولین و دلسوزان حیات وحش در خصوص حفظ ذخایر ژنتیکی ارزشمند ماهیان بوم  زاد ایران شد.

به گزارش ایسنا؛ ماهیان کور برای اولین بار در قاره آسیا در سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۷ شمسی) از غاری در استان لرستان توسط دوزیست شناس دانمارکی که به همراه مجریان پروژه راه ‌آهن سراسری جنوب به منطقه آمده بودند، گزارش شد.

سال ها بعد در سال ۱۹۷۶(۱۳۵۵شمسی) گونه دوم توسط محقق و جهانگرد انگلیسی (آنتونی جان اسمیت از دانشگاه آکسفورد) جمع آوری و بعدها به نام وی نامگذاری شد،افزود: وجود گونه سوم در این زیستگاه در سال های اخیر مورد اختلاف نظر بین ماهی شناسان داخلی و خارجی بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) گونه سوم توسط دو محقق ماهی شناس ایرانی (دکتر موسوی ثابت عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و دکتر ایگدری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) پس از یکسال و نیم کار تحقیقاتی مشترک، کشف، ثبت جهانی و به افتخار لرستان (زیستگاه اصلی آن) به نامGarra lorestanensis (“لرستاننسیس” به معنای “اهل لرستان”) نامگذاری شد. هر سه این ماهیان فاقد چشم و رنگدانه هستند و بدن آنها شفاف است، بطوری که حتی روده های آنها نیز از روی پوست قابل رویت است. نتایج تحقیق مذکور در شماره اخیر مجله رده بند شناسی ماهیان (FishTaxa) منتشر شده است

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna