جمعه 7 اردیبهشت 1403

در دنیای به هم پیوسته کنونی، تجارت جهانی توسط شبکه ای از فعالیت های لجستیکی هدایت می شود و به سرعت نیز درحال رشد است. لجستیک دامنه ای از فعالیت های ضروری تجاری همچون حمل ونقل، انبارداری، یکپارچه سازی کالاهای تجاری و شفاف سازی فرآیند تبادلات تجاری و سامانه های توزیع و پرداخت درون کشوری را شامل شده و یکی از عوامل مهم موفقیت در تجارت خارجی می باشد.
در عین حال، بر پایه نظریه و مشاهدات بانک جهانی، لجستیک تجاری تاثیر به سزایی در سطح درآمد سرانه، اشتغال، تولید ناخالص داخلی (GDP) و رشد تجارت در کشورها را دارد. از این منظر،تقویت صادرات غیرنفتی همواره به عنوان یک راهبرد اولویتدار در برنامه­های توسعه­ای کشور، در راستای کاهش وابستگی به صادرات نفتی مطرح بوده است.
تحقق این راهبرد در گرو سیاست­گذاری­ها و اقدامات دولت­ها با هدف تقویت و تسهیل صادرات محصولات غیرنفتی بوده و ایجاد پایانه­های صادراتی از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار دولت با هدف کاهش هزینه حمل و نقل، تسهیل در دسترسی صادرکنندگان به بازارهای جهانی و افزایش رقابت­پذیری محصولات تولیدی داخل قرار گیرند.
استان گیلان با داشتن مرز خشکی و دریایی با جمهوری آذربایجان و کشور پرجمعیت روسیه و همچنین قزاقستان و ترکمنستان ، با دارا بودن زیرساخت های حمل و نقلی دریایی و به ویژه منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی که بعلت برخورداری از مزیت های فراوان می تواند در خلق و ایجاد فرصت های کم نظیر برای توسعه مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه خزر و به ویژه روسیه ایفا نماید.
این فرصت تکرار ناشدنی پس از بحران روابط روسیه با اروپا بر سر اوکراین و تیرگی روابط این کشور با ترکیه و تحریم واردات مواد غذایی و کشاورزی از آن کشورها و رویکرد جدی روسیه به واردات از ایران و توسعه روابط تجاری با کشورمان، پر رنگ تر شده اند. این تحولات، اهمیت و ضرورت سرمایه گذاری دولت محترم در ایجاد مرکز لجستیک تجاری بزرگ در منطقه آزاد انزلی و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه اتصال خط ریلی قزوین - رشت به این بندر درحال ساخت ، اقدامی راهبردی محسوب خواهد شد.
در صورت ایجاد لجستیک تجاری در منطقه آزاد انزلی ، در وهله نخست تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در استان های گیلان، قزوین، مرکزی، اصفهان، کرمان، همدان و در مرحله بعد، بازرگانان استان های جنوبی با خاطری آسوده، امنیت و انگیزه کامل به تولید پرداخته و محل نگهداری و بسته بندی و تفکیک محصولات تولیدی خود را در مرکز لجستیک پیشنهادی مستقر خواهند نمود.
در مقابل، بازرگانان و شرکت های روسی نیز با امکان بهره گیری از این فرصت و زیرساخت ایجاد شده، دسترسی راحت تری به محصولات باغی، لبنی و پروتئینی ایران داشته و با وجود یک مرکز بزرگ خدمات لجستیکی، صادرات محصولات تولیدی غیر نفتی کشورمان کاملا رقابتی شده و سهم مناسبی از بازار هدف در روسیه نصیب کشورمان خواهد شد.
در همین زمینه لازم هست به عنوان یک هشدار اعلام داریم که در صورت عدم اقدام در این بخش می توان گفت به نوعی سرمایه گذاری های انجام شده در بخش توسعه بنادر و مسیرهای ریلی که قبلا انجام شده، عملاً کارایی پیش بینی شده را از دست خواهند داد.
لذا پیشنهاد می گردد با توجه به مواد 10 – 11 – 12 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از سوی مسئولین محترم اجرایی و نمایندگان محترم فعلی و دوره دهم موارد زیر در مجلس و دولت پیگیری بعمل آید تا با تحقق آن نقش سازنده ای در توسعه اقتصادی و رشد GDP کشور داشته باشیم.
1-در تکمیل پروژه راه آهن قزوین – رشت تسریع و برابر وعده های سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان تا پایان 95 مورد بهره برداری قرار گیرد.
2-در اولین فرصت ممکن پروژه خط ریلی رشت به منطقه آزاد و بندر انزلی آغاز تا همزمان با راه اندازی خط ریلی قزوین - رشت، قطعه اتصال به بندر کاسپین منطقه آزاد و بندر انزلی به بهره برداری برسد.
3-با توجه به ماده 11 سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی و اهمیت نقش مناطق آزاد و علی الخصوص منطقه آزاد انزلی که یکی از حلقه مهم و اساسی کریدور شمال و جنوب (NOSTRAC) می باشد.، سرمایه گذاری دولت و یا هدایت و تشویق شرکت های هلدینگ متعلق به بانک های کشور جهت مشارکت در ساخت دو مرکز بزرگ لجستیک و خدمات در منطقه آزاد انزلی و شهر مرزی آستارا مورد توجه جدی قرار گیرد.
4-کمک مالی دولت برابر وعده حمایتی سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به گیلان و بازدید ایشان از منطقه آزاد در تکمیل بندر کاسپین که بزرگ ترین بندر حوزه خزر محسوب می گردد، عملی شده و به اجرا درآید تا در فرصت زمانی کوتاه عملیات ساخت بندر کاسپین و اتصال خط ریلی آن تکمیل و به بهره برداری برسد.
5- با توجه به تقاضای بسیار بالای محصولات کشاورزی تولید ایران از سوی بازار کشور روسیه و همچنین برخوردار شدن کشورمان از تعرفه های اتحادیه گمرکی اوراسیا ، جهاد سازندگی کشور ضمن بکارگیری تکنولوژی نوین کشت گلخانه ای و ترویج آن در مناطق مرکزی – قزوین و کرمان و یزد و مناطق جنوبی ، به منظور تامین تقاضای بازار داخلی و خارجی را باید جدی بگیرد تا از فرصت بدست آمده در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خصوصا روسیه بخوبی بهره برداری کرد و موجب اشتغال و کسب و کار در کشور را فراهم کنیم.
6-با توجه به تقاضای رو به رشد روسیه جهت خرید محصولات کشاورزی و غذایی از ایران، وقت آن رسیده که در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل، برای استفاده بهینه از فرصت ها و تسخیر بازار هدف در کشور روسیه و سایر کشورهای CIS اقدامات فوق در اولویت طرح های ملی قرار گرفته و موجبات اشتغال وسیع در بسیاری از استان های کشور را فراهم کنیم.
7-با عنایت به رویکرد جهادی درونزایی و برون گرایی پیشروی اقتصاد مقاومتی و مفهوم ماده 3 ، 10 ،11 و 12 ، استان گیلان دارای ظرفیت های مزیت دار جغرافیایی می باشد . با اجرا و تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت - انزلی و تکمیل بزرگترین بندر دریای خزر (بندر کاسپین منطقه ازاد انزلی ) و ایجاد و احداث مرکز خدمات لجستیک تجاری در منطقه ازاد انزلی و استارا ، موجب نیمی از اهداف تفصیلی اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد شد.
امید است با همدلی و همراهی همه مسئولین محترم استانی و کشوری و خصوصا حمایت عملی دولت تدبیر و امید و همراهی بخش خصوصی اقدامات زیربنایی جهت راه اندازی کریدور شمال و جنوب و تکمیل پروژه های زیرساختی در در این مسیر و منطقه آزاد انزلی و شهر مرزی آستارا انجام گیرد؛ در این راستا همدلی و همزبانی نمایندگان مجلس فعلی و دوره دهم اساسی و کارآمد خواهد بود.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna