شنبه 8 اردیبهشت 1403

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام این خبر گفت: گیلان با داشتن جاذبه های گردشگری بی نظیر و اصالتی ممتاز در سطح کشور و خارج از مرزهای جغرافیایی دارای شهرت و محبوبیت است.
رضا علیزاده با بیان اینکه حفظ هویت و تلاش برای احیای سنت ها از دیرباز در گیلان مرسوم بوده است ، افزود: در راستای صیانت از میراث معنوی و ارزشمند نیاکان ما، کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ثبت چندین پرونده در فهرست آثار ملی را دنبال کردند.
وی از ثبت بازارهای هفتگی گیلان و شیوه کسب و کار سنتی در آنها به شماره 1142 در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: مهارت سنتی سفالگری گیلان نیز با شماره 1149 در این فهرست به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: پرونده های تهیه زیتون پرورده گیلان به شماره1143،  شیوه پخت باقالاقاتق به شماره 1144، شیوه سنتی پخت میرزاقاسمی به شماره 1145، شیوه سنتی پخت اناربیج به شماره 1146و شیوه سنتی پخت مرغ ترش به شماره 1147 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
علیزاده گفت: در کنار بحث خوراک اصیل گیلان، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه به شماره 1148 به عنوان میراثی ناملموس در این فهرست به ثبت رسید.
وی ثبت ملی مهارت سنتی گلیم بافی در منطقه تالش به شماره1150 را از دیگر افتخارات کسب شده برای استان اعلام کرد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna