جمعه 14 اردیبهشت 1403

سرویس فرهنگی موج برنا، شهر رشت قابلیت‌ها، جذابیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف گردشگری دارد و می‌تواند به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور و حتی جهان تبدیل شود.

بر همین اساس، بزرگترین رویداد خوراک ایران با عنوان «گیله خوراک» صبح امروز با همکاری شهرداری و شورای اسلامی رشت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در تالار مرکزی رشت برپا شد.

این رویداد خوراک با نمایش غذاها، دسرها و ترشی‌های محلی گیلان با حضور ۵۰ رستوران دار در ۲ بخش دانشجویی و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی برپا شده است.

همچنین نمایشگاه ظروف سفالی مربوط به سه هزار سال قبل نیز در این نمایشگاه که به معرفی انواع ظروف سفالی قدیمی رشت و گیلان می‌پردازد در حاشیه فستیوال ملی خوراک رشت دایر شد.

به گفته ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، هدف از این فستیوال معرفی برجسته‌تر رشت به عنوان برند شهر جهانی خلاق خوراک شناسی است.

تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع غذا از شهرهای مختلف گیلان از غرب گرفته تا شرق و جنوب استان شناسایی شده که به گفته جهانی، ۳۵ نوع خوراک محلی گیلان در فهرست ملی غذاهای محلی کشور ثبت ملی شده است.

پامادور خورشت، واویشکا گوشت، شامی، سیر قلیه، کته کباب، ترش تره و سیروابیج تنها بخشی از غذاهای بومی و قدیمی گیلان و رشت است که شیوه پخت، مواد اولیه به کار رفته و اهمیت و ارزش غذایی آن منحصر به فرد است.

معرفی غذاهای فراموش شده، معرفی غذاهای رستوران‌ها و مهمان پذیرها، معرفی آموزشگاه‌های پخت غذا و معرفی فعالان گردشگری گیلان اعم از جامعه هتلداران، رستوران داران و بوم گردی‌های استان بخشی از اهداف این رویداد فرهنگی است.

بیش از ۳۰ خبرنگار از ۶ کشور از جمله روسیه، ترکیه و چین در این رویداد حضور دارند؛ گردشگری غذایی که بر مبنای غذای محلی هر اقلیم شکل می‌گیرد یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد؛ این نوع گردشگری به اقلیم، آداب، رسوم و فرهنگ هر سرزمین مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از دیگر مناطق سفر می کنند، جذابیت دارد.


Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna