شنبه 15 اردیبهشت 1403

سرویس اقتصادی موج برنا - دکتر کیوان حسن پورلسکوکلایه اظهار کرد: در سال جاری حدود ۲ هزار و ۷۰ تن برگ سبز چای درجه یک و ۲، توسط کارخانجات شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان گیلان از چایکاران خریداری شده‌است.

وی افزود: ۲ کارخانه چای‌سازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی شامل؛ کارخانه سپیدرود تحت اجاره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور و کارخانه عدالت متعلق به شرکت تعاونی روستایی رحیم‌آباد رودسر خرید چای را برعهده داشتند.

مدیر تعاون روستایی گیلان ارزش این میزان برگ سبز چای خریداری شده را حدود ۲۶۱ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع برگ سبز چای خریداری شده نزدیک به ۴۷۳ تن چای خشک توسط ۲ کارخانه یاد شده، فرآوری و تولید شد.

وی افزود: برای ارتقاء کیفیت تولید این کارخانجات ۱۲ تا ۱۵ هزار ریال تشویقی (بالاتراز نرخ مصوب) به ازای هرکیلوگرم برگ سبز چای به کشاورزان چایکاری که محصول کیفی خود را به ۲ کارخانه یاد شده، عرضه کرده‌اند، اعطا شد که بیش از ۲۸ میلیارد ریال (علاوه بر بهای مصوب برگ سبز) به عنوان تشویق به کشاورزان پرداخت شده‌است.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از برگ سبز چای برداشت شده سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna