شنبه 15 اردیبهشت 1403

سرویس اجتماعی موج برنا به نقل از روابط عمومی، دکتر مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور، ضمن اعلام این مطلب گفت: این سمینار یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های علمی کشور است. 
دکتر جمالی، به روز شدن آزمایش‌های خون را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کار احتمال خطا در انتقال خون را کاهش می دهد.
وی با تاکید بر اهمیت زنجیره سرد در انتقال خون و فرآورده‌ها گفت: این مورد یکی از محورهای آموزشی سمینار پیش رو خواهد بود، چرا که اگر زنجیره سرد رعایت نشود امکان بروز عارضه و کاهش کیفیت فراورده وجود دارد.
دکتر جمالی تزریق خون را نوعی پیوند بافت زنده دانست که عوارض خود را دارد و حتی المقدور باید از آن اجتناب کرد و افزود: خون و فرآورده‌های خونی باید به درستی مصرف شود. ضمن اینکه تزریق خون می‌تواند حساسیت زا باشد و بهتر است در مصرف خون برای بیمار، دقت شود.
دکتر جمالی ادامه داد: قبل از تزریق خون، باید نسبت به ضرورت مصرف خون مطمئن شد، در مبحث مدیریت مصرف خون، گزارش عوارض تزریق خون به بیماران نیز حائز اهمیت است که استفاده از کیسه فیلتردار خون تا حد زیادی عوارض تزریق خون را کاهش می دهد.
وی افزود: در چند سال گذشته بیش از ۵۰ هزار گزارش عوارض تزریق خون از بیمارستانها دریافت شده است. 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: غربالگری آنتی بادی ضروری است و موجب حفظ جان بیماران به ویژه نوزادان در زمان انتقال خون خواهد شد. 
دکتر جمالی در خصوص درخواست اهدای خون برای مردم غزه، اظهار داشت: انتقال خون به دیگر کشور‌ها استاندارد‌های بسیار دشواری دارد که با توجه به شرایط موجود تقریباً غیر ممکن است اما، امکان ایجاد پایگاه انتقال خون در آن منطقه را داریم.
وی درباره ذخیره خون در کشور، افزود: ذخایر خون و فرآورده‌های خونی، هم اکنون خوب است و نسبت به قبل دو برابر شده است اما همچنان باید یادآوری کنیم با توجه به کاهش مراجعات در فصل سرما از مردم میخواهیم برای اهدای خون مراجعه مستمر داشته باشند زیرا نیاز به خون همیشگی است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در واکنش به خرید پلاسما از هموطنان، اظهار داشت: ما معتقدیم اهدای پلاسما مثل اهدای خون باید داوطلبانه باشد. زیرا، خرید پلاسما، با مشکلاتی همراه است.
وی در همین زمینه افزود: بعضاً یک فرد در قبال دریافت مبلغی در طول سال، ۳۶ تا ۴۸ بار پلاسما اهدا می‌کند که باعث می‌شود فرد به دلیل اینکه مکرر پلاسما می‌دهد کاهش آنتی بادی خون داشته باشد و مستعد بیماری شود ضمن اینکه دریافت هدیه نقدی داوطلبانه بودن اهدای پلاسما را از بین می برد.
دکتر جمالی گفت: در هنگام دریافت پلاسما، سوالاتی از داوطلب پرسیده می‌شود مبنی بر اینکه آیا رفتار پرخطر داشته و اینکه هپاتیت دارد یا خیر و…، تا سلامت پلاسما تضمین شود. در حالی که فرد برای دریافت پول، احتمال دارد این عارضه‌ها را پنهان کند و عنوان نکند. 
او گفت: رویکرد سازمان انتقال خون ایران، اهدای داوطلبانه پلاسما است اگر صد هزار نفر سالی یک بار پلاسما اهدا کنند نیاز پلاسمای خون کشور تامین خواهد شد.
مدیرعامل انتقال خون با بیان اینکه حکم بازگشت پالایشگاه خون به دولت صادر شده است،تصریح کرد:کماکان باید پلاسما برای استخراج دارو به خارج فرستاده شود.البته بحث پالایشگاه خون در سطح عالی در کشور پیگیری می شود. وی افزود: فرآورده‌های حاصل از پلاسما از جمله فاکتور 8 در پالایشگاه‌های پلاسما تولید می‌شود و از سال 84 مجوز ایجاد پالایشگاه پلاسما در کشور صادر شده است.
دکتر جمالی گفت: پلاسما به خارج از کشور منتقل می‌شود و پس از تولید دارو به کشور بازگردد که این امر بسیار مخاطره آمیز است و باید این وابستگی به پایان برسد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران مرجع انتقال خون در حوزه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت است و استاندارد‌های انتقال خون در ایران نزدیک به کشور‌های توسعه یافته است.
بنابراین گزارش، چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور، از ۲۲ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna