شنبه 15 اردیبهشت 1403

به گزارش موج برنا ؛ دکتر گیتی ایزدی پور مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان با بیان اینکه بانوان برای ترویج اهدای خون در خانواده تلاش کنند گفت: پویش اهدای "چتر سرخ مادر" با هدف بهبود وضعیت مشارکت اجتماعی، ارتقای سطح علمی و آگاهی بانوان در خصوص توجه به سلامت خود و نقش‌آفرینی بانوان برای ترویج اهدای خون در جامعه و خانواده با تمسک به سیره خانم حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار خواهد شد.

وی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی بانوان در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث اصلی ما ترویج اهدای خون در خانواده است، بانوان خود را در زمینه فرهنگ سازی اهدای خون در بین خانواده آماده کنند چرا که  اهمیت حضور زنان به علت محوریت آن‌ها در این زمینه و تاثیرگذاری آن‌هاست.
دکتر ایزدی پور با بیان اینکه هر خانم در طول یکسال سه بار و هر مرد ۴ بار می تواند خون اهدا کند خاطرنشان شد: این در حالیست که اغلب عموم مردم از این موضوع بی اطلاعند.
وی افزود: اهدای خون در واقع نوعی اهدا عضو محسوب می شود و اگر برای هر کدام از فاکتورهای خونی مشکل پیش بیاید برای بدن مسئله ساز خواهد بود.
مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان ضمن تشریح قسمت های مختلف خون و اهمیت آن در سلامت انسان گفت: گاهی تزریق خون به یک بیمار تنها راه درمان است و تا اهدا کننده ای نباشد نجات آن بیمار امکانپذیر نخواهد بود.
وی بر لزوم تغییر نگرش بر این مهم تاکید کرد و ادامه داد: تغییر رفتارها بر اساس تغییر نگرش ها صورت می گیرد و بنابراین این اتفاق باید در تک تک افراد جامعه به ویژه در زمینه اهدای خون بیفتد.
دکتر ایزدی پور ادامه داد: اهدای خون صرفاً به معنای تزریق خون به یک بیمار نیست بلکه از خون اهدایی ‌مواردی همچون پلاکت، پلاسما و آلبومین نیز دریافت و به بیماران نیازمند تزریق می شود. از این رو ممکن است یک شخص با اهدای یک واحد خون نه تنها به نجات جان یک بیمار، بلکه به نجات جان چند نفر می پردازد.
تمام مراحل خون‌گیری با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا ویروس و رعایت استریل کامل و با توجه به استانداردهای بین‌المللی و کشوری انجام می¬پذیرد و همچنین در انتقال خون گیلان آخرین تکنیک های کشورهای پیشرفته وجود دارد اما اگر اهدا کننده ای نباشد، این امکانات و تجهیزات به هیچ کار نمی آیند.
از بانوان استان به ویژه بانوان شاغل در ادارات، ارگانها، استانداری ها، فرمانداری ها و ... جهت پیوستن به این پویش دعوت بعمل می آید.
 
خبرنگار : حمیدرضا رحیم زاده
 
 
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna