سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

جان بی‌رمق زرجوب و گوهررود/ احیای رودخانه های رشت رنگ باخت - خبرگزاری  شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

گوهر رود و زرجوب فراموش شده یا در انتظار معجزه

 

گوهر رود و زرجوب فراموش شده یا در انتظار معجزه

/ از ونیز تا رشت ، از ونیز تا گوهررود و زرجوب

 

 

یادداشت روز موج برنا - به جرات می توان گفت رشت جز نادر شهرهایی است که رودخانه از وسط شهر می گذرد ، این در حالی است که نه یک رودخانه بلکه دو رودخانه گوهررود و زرجوب از وسط شهر می گذرد و علی رغم بی مهری هایی که به آن شده همچنان مورد توجه قرار می گیرد و نه تنها ساکنین رشت و اهالی گیلان اسم این دو رود را بر زبان می آورند ، همچنان در انتظار احیا و حیات دوباره آن هستند .

        گوهر رود و زرجوب فراموش شده یا در انتظار معجزه / از ونیز تا رشت ، از ونیز تا گوهررود و زرجوب

ونیز در ایتالیا و البته کارون و زاینده رود در کشور خودمان چنین شرایطی دارند اما برداشت و استفاده هر کدام از این شهرها از این نعمات حال و هوای خاص خود را دارد ، باید بپذیریم شرایط و چگونگی موقعیت این دو رود، پربار و در سکوت خیلی بهتراز دو کارون و زاینده رود است چرا که این دو رود از سپیدرود سرچشمه می گیرد و تا دریای خزر همسفر ما خواهد بود . ونیز در ایتالیا یکی از جاذبه های بزرگ گردشگری است که جدا ازعلاقمندی سفر بر روی این رود ، نوع قایقهای بکار رفته برروی این رود و ترکیب لباس قایقرانان سوغات بزرگ این شهر است .

 

رودخانه گوهررود از دیروز تا امروز

 

یکی از دو رود شهر، رودخانه گوهر رود رشت است. رودی که سالیان است که از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد ، پس از ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به دیگر رودخانه رشت یعنی رود زرجوب و ملحق شدن به رودخانه پیربازار، رودخانه گوهررود را تشکیل می‌دهد و و از شمال شهر رشت خارج شده در انتها به دریای کاسپین و تالاب انزلی می‌ریزد . در واقع رودی سالیان متمادی نشاط و شادابی منطقه و بعضا ماهیگیری ، پرورش ماهی را هم توسعه می داد و یاری می رساند .

 

رودخانه زرجوب

 

یکی از دیگر از دو رود شه ،  رودشهرگذرزرجوب رشت است. از کوه‌های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه سر، جوکلبندان و کچا از حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از منطقه «بهدان» و «چوماچا» و پیوستن به رودخانه گوهررود و پیوستن به رودخانه پیربازار رود را تشکیل می‌دهد و به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شود. این رودخانه با متوسط حجم سالانه ۱۷۳/۴ میلیون متر مکعب یکی از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی به شمار می‌رود. اما این روزها حال مناسبی ندارد و می طلبد امروز ما حال و روز او را دریابیم .

       مراقبت از زرجوب و گوهر رود احیای طبیعت و کمک به مرداب انزلی و دریای خزر

آنچه درمورد این رود گفته شد بخشی از این آفریده بی منت است که جدا از اینکه از میانه شهرمان رشت می گذرد ، می تواند بستری مناسب برای گردشگری شهری و ملی باشد ، تنوعی از شغل را ایجاد کند و گردشگری شهری را تبدیل به چند بعدی نماید .

 

در این مسیر کارهای زیادی انجام شده که متاسفانه در نیمه راه رها شده و تنها با یک عزم و اراده در مدیریت استانی و شهری به موقعیت خوبی رسید . یکی از مهمترین راهها برای نجات و احیا دوباره این دو رود با ارزش ممانعت ازورود  فاضلابهای شهری و صنعتی به این رود است تا با لایروبی و مرمت راههای ورود و خروج شریانهای اصلی ضمن حفظ و مدیریت موجودی آب آن با بستن سد در موقعیتهای مختلف بتوانیم ایستگاههای مختلفی برای آنچه موجب جذب و جلب گردشگر می شود انجام داد .

همانطور که مطرح شد ، مسیر طولانی این دو رود از سرچشمه می تواند در طول سال موجی از زباله طبیعی و غیرطبیعی را با خود به همراه می آورد و ما برای لایروبی آن برنامه ای نداشته ایم .

 

                                    پارک بانوان منظریه تنها گام موثر

 هر چند در حال حاضر در بعضی مناطق ورود فاضلابهای شهری بوی نا مطبوع و ظاهری نامناسب را هدیه ناخواسته اهالی کرده اما در جایی دیگر با یک کاربری و توجه دوباره مثل محدوده منظریه پارک بانوان و مرکز رفاهی و تفریحی برای آقایان تنها برداشت مفید ما از این منطقه بکر بوده است .

پارک بانوان منظریه (منظریه، رشت) - نقشه نشان

امید است موقعیتی را در ایران و جهان برای آن هزاران برنامه دارند ما هم راهکاری برای توسعه گردشگری ، صنعت و اقتصا منطقه داشته باشیم .

نوشته : سمیه عظیمی  

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna