جمعه 7 اردیبهشت 1403

به گزارش پایگاه خبری موج برنا- دکتر گیتی ایزدی پور افزود : در نیمه نخست امسال ۴۴ هزار و ۶۱۳ نفر برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که ۳۹ هزار و ١٢١ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار و ١٧٣ نفر از اهداکنندگان مستمر بوده اند، اضافه کرد: ۹ هزار و ۹۵۸ نفر از اهداکنندگان باسابقه و چهار هزار و ٩٩٠ نفر بار اولی هستند.

رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان اظهار داشت: یکهزار و ۵۰۲ نفر از اهداکنندگان زن و بقیه مرد هستند.

وی با اشاره به مشارکت مردم در امر نوعدوستانه اهدای خون در اربعین حسینی امسال اظهار داشت: در روز اربعین ٣١٠ نفر مراجعه کردند و ٣٠٠ نفر موفق به اهدا خون شدند. 

دکتر ایزدی پور افزود: در تعطیلات پیش رو سه شنبه و پنجشنبه هفته جاری ٢ پایگاه رشت و لاهیجان از ساعت ۸:۳۰ تا ١٣ برای خونگیری فعال است.

وی ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در گیلان و همکاری آنان با انتقال خون گیلان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران خاطر نشان کرد: به همه گروه های خونی نیاز است که افراد دارای شرایط اهدای خون می توانند در این کار نوعدوستانه مشارکت کنند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان اهداء می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.  

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 65 سال "اهداکنندگان مستمر تا 70 سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

در ضمن افراد 16 تا 18 سال نیز با اجازه قیم قانونی می توانند خون اهدا کنند.

 

 

 

دکتر گیتی ایزدی پور

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna