جمعه 7 اردیبهشت 1403
قدردانی استاندار گیلان از نقش آفرینی اجتماعی بانوان در مقابله با کرونا
 
در نشست با زنان کارآفرین و فعال اقتصادی گیلان عنوان شد؛
قدردانی استاندار گیلان از نقش آفرینی اجتماعی بانوان در مقابله با
کرونا /تداوم اجرای برنامه های حمایت از کارآفرینی و اشتغال
/برگزاری دوره های توانمدسازی زنان سرپرست خانور استمرار یابد
/کسب رتبه برتر گیلان در مشارکت اقتصادی بانوان مدیون زنان کارآفرین است .
 
 

 

استاندار گیلان با اشاره به تداوم اجرای برنامه‌های حمایت از کارآفرینی و اشتغال به‌ویژه اشتغال زنان سرپرست خانوار و جوانان، بر لزوم استمرار برگزاری دوره‌های آموزش و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای توسعه کسب و کار تأکید کرد.

  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش‌ازظهر امروز(چهارشنبه) در نشست با زنان کارآفرین و فعال اقتصادی استان؛ با بیان اینکه زنان ایران همچون مردان این سرزمین سال‌هاست در مقابل ظلم و تعدی دشمنان برای حفظ آرمان های متعالی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایستادگی می کنند ، به مقاومت و تلاش اقشار مختلف جامعه در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و جهادی اشاره و تاکید کرد که  باید این مسیر ادامه یابد.

وی در تببین جایگاه زنان کارآفرین در توسعه کشور افزود: زنان کارآفرین با پذیرفتن مخاطرات احتمالی و ریسک بیشتر و اتکا به استعداد، انگیزه و توان خود، نقشی غیر قابل انکار در رشد و توسعه متوازن، همه جانبه، درون زا و پایدار ایفا می کنند.

استاندار گیلان اعتماد به نفس بانوان کارآفرین را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت با وجود محدودیت ها در جامعه برای فعالیت اقتصادی بانوان خواند که باعث می شود زنان فعال اقتصادی از مشکلات عبور کنند.

وی با یادآوری اینکه از ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم موضوع حمایت از کارآفرینی و اشتغال به ویژه اشتغال زنان سرپرست خانوار و جوانان همواره مورد توجه بوده، گفت: برنامه های حمایتی متعددی در حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در این بخش تدوین شده و هدف دولت، معرفی و حمایت تولیدات و محصولات بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آنان است و این روند، موجب رقابت سازنده برای موفقیت بانوان می شود.

دکتر زارع تصریح کرد: علیرغم اینکه تاکنون برنامه‌های مختلفی برای توانمندسازی زنان به مرحله اجرا درآمده؛ اما اجرای دوره‌های آموزش و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای توسعه کسب و کار و نیز افزایش سطح همکاری و حمایت نظام بانکی در جهت کمک به اشتغال و کارآفرینی بانوان باید همچنان در دستور کار باشد.

نماینده عالی دولت در استان بر ضرورت تجلیل از زنان کارآفرین تاکید کرد و گفت: اگر از قهرمانان ورزشی، نخبگان علمی، هنرمندان در رشته های مختلف و دیگر فرهیختگان جامعه تجلیل می شود؛ باید از کارآفرینان و از آن مهم‌تر از زنان کارآفرین بطور ویژه قدرشناسی شود چراکه آنان سرمایه های کشور در نیل به توسعه پایدار هستند.

وی با بیان اینکه رتبه مشارکت اقتصادی بانوان استان همواره بین اول تا سوم کشور بوده ، افزود: امروز زنان در جامعه ما در عرصه های مختلفی نقش آفرینی می کنند که تلاش آنان ستودنی است و یکی از جلوه های زیبای حضور موثر بانوان را در دوران شیوع کرونا شاهد بودیم که در این دوران با حضور اثربخش خود نیاز کشور به برخی اقلام را برطرف کردند.

دکتر زارع یادآور شد: در کنار ایفای این نقش اجتماعی؛ زنان عهده دار حفظ سلامت خانواده شدند و با تبیین و ترویج شیوه های صحیح خودمراقبتی، اقدامات پیشگیرانه و فراهم‌سازی زمینه حضور بیشتر اعضای خانواده در منزل برای پرهیز از ترددهای غیرضروری، در قامت مدافعان سلامت خانواده ظاهر شدند و ارتقاء سلامت اجتماعی را رقم زدند.

وی به بازدید خود در اوایل آبان ماه امسال از نمایشگاه مشاغل اجتماع محور در شهرستان رودسر اشاره و اظهار کرد: در این نمایشگاه زنان کارآفرین ، با انگیزه و سرشار از ایده های جدیدی را دیدم که حتی برخی از آنان در مناطق روستایی، توانسته بودند درآمدزایی های خوبی داشته و در عین حال؛ فرصت های شغلی نیز ایجاد کنند.

وی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی در تبلیغ و معرفی دستاوردها و تولیدات بانوان تاکید و اضافه کرد: معتقدم به واسطه پیشرفت فنآوری و ابزارهای نوینی که بویژه در حوزه فضای مجازی با همه‌گیری بیماری کووید 19 ایجاد شد؛ فرصت های مناسبی برای زنان کارآفرین در جهت تبلیغ و عرضه تولیدات آنها خلق کرده که باید از آنها بهره گرفت.

استاندار گیلان توجه هرچه بیشتر به مقوله برندسازی را امری مهم خواند و افزود: باید تلاش شود تا با افزایش کمی و کیفی محصولات و دریافت استانداردهای لازم ، زمینه ورود کالا و خدمات ارائه شده از سوی زنان کارآفرین به زنجیره های بزرگ تامین کالای کشور محقق شود.

 وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که شهر رشت بعنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی دوزی موفق به دریافت گواهینامه شهرهای ملی شد که این مهم مرهون توجه بانوان کارآفرین و فعال در حوزه صنایع دستی به هنر ماندگار و کهن این استان است.

دکتر زارع ابراز امیدواری کرد که در سال  1400با فروکش کردن کرونا ، شاهد رونق مجدد گردشگری و به دنبال آن افزایش اشتغال و درآمد در این بخش و صنایع وابسته به آن باشیم.

وی با اشاره به تمدید بازپرداخت تسهیلات حوزه گردشگری تا پایان بهمن ماه سالجاری اضافه کرد: علیرغم همه تنگناهای اقتصادی، دولت تلاش کرد با ارائه تسهیلات حمایتی برای جبران خسارت به بنگاه‌های اقتصادی اقدام کند.

استاندار گیلان انعقاد تفاهم نامه های امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری با بانک های عامل در خصوص ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال را یادآور شد و گفت: باید در استان نیز از ظرفیت قانونی این تفاهم نامه ها استفاده ای بهینه داشت.
وی خاطرنشان کرد: می‌توان در صورت وجود متقاضی، 20 درصد از محل اعتبارات و تسهیلات جهش تولید، به طرح های ارائه شده از سوی زنان کارآفرین اختصاص پیدا کند.
وی همچنین با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) ، آن بانوی عظیم الشأن را نه فقط الگوی زنان مسلمان، بلکه زیباترین و متعالی‌ترین الگو برای جامعه زنان ذکرکرد.

در این نشست صمیمی که بیش از دو ساعت به طول انجامید؛ شیرین پارسی کارآفرین و کشاورز نمونه کشور ، فاطمه دریساوی مدیرعامل تعاونی کشاورزی گاومیش داران استان و کارآفرین برتر روستایی کشور ، آمنه صدیقی مدیر خانه کارآفرین استان ، سارا نیازی فعال در حوزه فراوری و بسته بندی قارچ ، نسیم حیدرپور فعال در حوزه کشاورزی و فضای سبز ، بتول مرشد بزرگدل عضو هیات مدیره زنان بازرگان استان، لیلا حامیان بانوی کارآفرین فعال در حوزه زنبورداری و تولید عسل و نیز مه پاره رییسی بانوی فعال در حوزه تولید کالای خواب و منسوجات به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند.

برندسازی تجاری، ارائه تسهیلات بانکی، استمهال معوقات بانکی، توسعه زیرساخت های شهرک گلخانه‌ای صومعه سرا، مکان دائمی برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ، داشتن امتیاز معافیت گمرکی و نیز مکان برای عرضه تولیدات در منطقه آزاد انزلی با شرایط ویژه از درخواست ها و موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna