شنبه 8 اردیبهشت 1403

 

 

برداشت محصول برنج پایان کار کشاورزان نیست !

 

برداشت محصول برنج پایان کار کشاورزان نیست !

کار کشاورزی محدود به زمان خاص نیست .

 

 

 

سرویس اقتصادی موج برنا – پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی روستا نشینی و شهرنشینی رخت و لباس دیگری به تن کرد . سیل هجوم روستائیان برای شهرنشینی کمتر شد و با تامین برق ، آب ، گاز و آسفالت راههای روستایی و توجه به معیشت روستائیان ، روستاها رونق گرفت و رفته رفته محصولات کشاورزی روبه خودکفایی رفت تا ما تنها مصرف کننده و وارد کننده صرف نباشیم و برای خودکفایی و استقلال در محصولات پایه و سبد اصلی خانوار ایرانی گامهای بلندی برداریم .

کار کشاورزی محدود به زمان خاص نیست

کاظم کشاورز یکی از روستاهای شهرستان رشت است . کشاورزی که در دامداری هم دستی بر آتش دارد و اتفاقا ازعهده این کار برمی آید و می تواند در این مقوله مدعی باشد .

آغاز فعالیت برنجکاری از فروردین هرسال

کاظم برنج و برنجکاری را مهمترین اولویت کشاورزی در استان گیلان می داند . هرچند محصولات استراتژیک و اقتصادی مثل گردو ، بادام ، فندق و سیر هم جایگاه خود را دارد ، اما برنج اصلی ترین بخش اقتصاد کشاورزی گیلان به شمار می رود .

وی فروردین را آغاز فعالیت در حوزه کشاورزی می داند . از آماده سازی زمین بیدار شده و آبگیری و اگر لازم بود شخم زدن و مرزبندی و.... که اهمیت بسزای دارد .

خزینه کردن برنج

خزینه کردن یا آماده سازی مقدمات نشای برنج بسیار اهمیت بسیاری دارد و ما هم مثل همه کشاورزان برای آماده سازی خزینه تلاش می کنیم و نگهداری آن تا رسیدن و نشا کردن در زمین اهمیت دارد .

نشا کردن برنج

برای انتقال نشای برنج هم روزهای پر التهابی را پشت سر می گذاریم و اگر نتوانیم مکانیزه نشا کنیم ، باید به صورت سنتی با پای برهنه تا زانو در آب باشیم و نشا را منتقل کنیم . شاید رفتن در آب سخت و چندش آور باشد ، اما اطمینانی است که آب زیر پای ماست و امید اینکه آب کافی برای به بار نشستن محصول هست .

وجین کردن شالیزار

پس از کاشت و نشا کردن برنج ، در گیلان همیشه سبز که هر گیاهی سر از خاک بیرون می آورد وجین کردن زمین اهمیت ویژه ای دارد . باید تلاش کنیم از رویش علفها و گیاههای نامربوط  که قدرت زمین را می گیرند را جلوگیری کرد و این یعنی فصل جدید کار و تلاش که باید مهیای فصلی نو شد .

دامداری مشغله ای در کنار کشاورزی

در کنار کار کشاورزی رسیدگی به گاو ، مرغ ، اردک و غاز تنها یک بار مضاعف نیست ، لذت دیدن زندگی است . اینکه می توانی در ادامه حیات یک موجود سهیم باشیم .

 

دروی محصول ؛ باریدن یا نباریدن باران مسئله این است ؟!

در طول ماههای رشد برنج تا تبدیل شدن به محصول ، باریدن باران و آب داشتن زمین مهم و حیاتی است ، اما در آستانه درو برنج تنها دغدغه نباریدن باران است تا محصول سلامت به کارخانه برنجکوبی برسد و پاسخگوی کسانی باشیم که در این مدت همراهیمان کردند .

برداشت محصول برنج پایان کار کشاورزان نیست !

برداشت محصول به پایان می رسد ، اما این پایان ماجرا و داستان کشاورزی امسال نیست . پس از برداشت محصول ادامه حیات دام ( از گاو و گوسفند گرفته تا مرغ ، غاز ، اردک و بوقلون ) مهم است باید برای تامین خورد و خوراک زمستانی حیوانات ، گرم و سرد محیط زندگیشان فکری کرد و این سرفصل دوباره کار در آغاز شش ماهه دوم است و این یعنی ادامه کشاورزی و زراعت که همه می پندارند با برداشت محصول به پایان رسیده است .

کشت دوم برنج و سایر محصولات کشاورزی برگ دیگر کار کشاورزان

شش ماهه دوم سال روند کار کشاورزان به کشت سایر محصولات سپری می شود ، از باقلا و سیر و ... گرفته تا نگهداری دام و طیور که می تواند بخشی از معیشت آنها را تامین کند .

چگونه می توان کشاورز و کشاورزی را تبدیل به قطب اقتصادی کرد ؟

چگونه می توان معیشت کشاورزان از کشاورزی تامین شود ؟

کشاورزان تمام سال را به بنگاه اقتصادی خود می اندیشند ، بنگاهی که امنیت اقتصادی برای خانواده های روستایی را ندارد . همچنان کشاورزان در طول سال حساب و کتاب خود را با کارخانجات برنجکوبی دارند و بخش عمده ای از ماحصل تلاش آنها صرف بدهی سال گذشته می شود . اما براستی تنها راه حل اقتصاد تک بعدی است و آیا بیمه های سلامت و کسب و کار می تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد .

بومگردی و گردشگری راه حلی برای روستائیان یا سرمایه گذاری بنگاههای اقتصادی ؟

چندسالی است که فلسفه بومگردی و گردشگری رواج یافته است و اتفاقا راه حلی است تا عده  زیادی مشغول به کار شوند . اما آیا نمی تواند به عنوان منبع درآمد یا فتح بابی برای معیشت روستائیان و یا فرزندان تحصیل کرده و دنبال شغل وجویای کار آنها باشد تا راهی کار در کارخانجات و صنعت نباشند ؟!



 



 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna