سه شنبه 29 اسفند 1402
 
استاندار گیلان در بازید از خانه موزه میرزا کوچک ؛

سردار جنگل شخصیتی اثر گذار در تاریخ معاصر است

 

 

 

سرویس اجتماعی موج برنا - استاندار گیلان ضمن دعوت از مردم برای حضور در مراسم یادواره روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید طلبه و روحانی استان گفت: سردارجنگل شخصیتی اثرگذار در تاریخ معاصر ایران و جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع در آستانه سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی  پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در خانه موزه این سردار مبارز  گیلانی  در محله استادسرای رشت از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران با اشاره به ابعاد شخصیتی میرزاکوچک جنگلی به عنوان یکی از مفاخر و مشاهیر برجسته گیلان اظهار داشت: میرزا کوچک جنگلی شخصیتی ملی، مذهبی و آزادمردی بود که نه تنها برای تاریخ استان گیلان و ملت ایران یادآور آزادگی، شهامت و پایمردی است بلکه شخصیتی مهم و اثرگذار در تاریخ معاصر جهان است.

استاندار گیلان سردارجنگل را فردی خواند که از عمق جان به مردم باور داشت و با حمیت تمام از کیان مردم و میهن دفاع کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روحانی شهید به سبب اعتقاد راسخ به دین مبین اسلام و اعتماد و باور به توانمندی های مردم در برابر مهاجمان و استکبار به ویژه روسیه و انگلیس، ایستادگی و مقاومت کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه اعتقاد میرزا کوچک جنگلی بر این امر بود که برای حاکمیت و اداره کشور باید مردم سرنوشت خود را رقم بزنند، گفت: میرزا کوچک خان نخستین حکومت مردم داری و مردم سالاری دینی را که به تعبیر مقام معظم رهبری مینیاتوری زیبا از جمهوری اسلامی ایران است، در این منطقه پایه گذاری کرد.

 خانه میرزا کوچک خان جنگلی، اکنون به یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان گیلان و مرکز اسناد سردارجنگل تبدیل شده است.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را تشکیل داد که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.

با شهادت میرزا کوچک خان در یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna