سه شنبه 29 اسفند 1402
 
 
تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان فضایی ایران
جهت احداث پارک موضوعی و توسعه گردشگری فضایی
 
با حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی
انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان فضایی ایران
به منظور احداث پارک موضوعی و توسعه گردشگری فضایی
 

 

 

سرویس گردشگری موج برنا - با حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان فضایی ایران

به منظور احداث پارک موضوعی و توسعه گردشگری فضایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، تفاهم نامه همکاری سازمان فضایی ایران و سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص ایجاد پارک موضوعی و توسعه گردشگری فضایی میان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران، با حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در این منطقه منعقد شد.

دکتر رضا مسرور در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح های گردشگری موضوعی فضایی در سطح منطقه هستیم, اشاره ای به جذابیت و توانمندیهای متنوع استان و منطقه آزاد انزلی به عنوان قطب گردشگری نمود و اظهار داشت: ایجاد تمایز از رویکردهای اصلی ما در حوزه گردشگری است و منطقه آزاد انزلی با توجه به بهره مندی از ظرفیت ها، زیرساخت ها و امکانات متنوع، از جذابیت خوبی برای سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران حوزه گردشگری فضایی برخوردار خواهد بود.

وی اقدامات و برنامه های اجرا شده برای عدم وابستگی صنعت فضایی کشورمان به دیگر کشور را امری ارزشمند اعلام کرد و گفت: می توان از الگوی کشورهای توسعه یافته در مسیر اقتصاد گردشگری فضایی در این منطقه به عنوان پایلوت این طرح ملی بهره برد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران، با بیان توضیحاتی در خصوص سازمان فضایی ایران و مسیر دست یابی کشورمان به جایگاه خوب در صنعت فضایی بین المللی، افزود: کشور ایران در حوزه فضایی با استفاده از توان متخصصان بومی دستاوردهای مهمی را کسب نموده و از معدود کشورهایی است که به تمامی چرخه دانش و فناوری فضایی دست پیدا کرده، با عنایت به جایگاه رو به رشد گردشگری فضایی در سطح جهان، باید از ظرفیت های متنوع گردشگری داخلی در جهت توسعه گردشگری فضایی بهره برد، و تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای طرح مزبور و اجرای شبیه سازی آسمان در زمین، در این منطقه منعقد شده است.

وی دلیل انتخاب منطقه آزاد انزلی را استقبال گردشگران فراوان از این منطقه اعلام کردو افزود: اقتصاد گردشگری فضایی در دنیا بسیار فعال و پویا است و در نظر داریم یکی از مدل های موفق دنیا در زمینه گردشگری فضایی را در این منطقه اجرا می کنیم.

دکتر مرتضی براری، فضا را یک اقتصاد نوظهور و جذاب در دنیا اعلام کرد و افزود :کسب و کارهای جدید مبتنی بر داده های ماهواره ای هستند و صنعت اطلاعات مکانی در دنیا بسیار مهم است و باید در انقلاب صنعتی چهارم با تحلیل و پردازش داده ها ارزش افزوده ایجاد کنیم، تحلیل داده های ماهواره ای و استفاده از اقتصاد دانش بنیان بر روی توسعه و بهره وری صنعت و کشاورزی موثر است.

مهندس جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گردشگری فضایی را بسیار خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه علم فضایی، انسان ها را به خدا نزدیک می کند، افزود: با توجه به پیشرفت های خوب منطقه آزاد انزلی در حوزه گردشگری، این منطقه می تواند پایلوتی برای اجرای طرح گردشگری فضایی باشد و زمینه حضور گردشگران خارجی در منطقه افزایش یابد.

این تفاهم نامه در ۷ ماده و ۱۱ بند، به منظور شناخت هر چه بهتر ظرفیت ها و توانمندیهای دو سازمان و همچنین احداث طرح پایلوت منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضایی)در این منطقه و با هدف بهره مندی از ظرفیتهای علمی و عملی سازمان فضایی ایران و ظرفیتهای گردشگری منطقه آزاد انزلی؛ در راستای ایجاد منطقه گردشگری فضایی به امضاء طرفین رسید.

 

براین اساس، پیگیری و تسهیل سرمایه گذاری در حوزه مورد توافق با استفاده از ظرفیتهای سازمان منطقه آزاد انزلی، همکاری در برگزاری همایش ها و رویدادهای مرتبط با گردشگری فضایی، جانمایی بخشی از اراضی گردشگری منطقه به ایجاد محیطی برای گردشگری فضایی از مهمترین بندهای این تفاهم نامه است.

از سوی دیگر اطلاع رسانی آخرین دستاوردهای مرتبط با موضوع مورد توافق، ارائه خدمات مشاوره ای در رابطه با گردشگری فضایی و برنامه همایش و کارگاههای آموزشی و در نهایت همکاری در زمینه تسهیل جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد در بخش گردشگری فضایی از دیگر موضوعات مورد توافق طرفین می باشد.

گفتنی است در مراسم تفاهم نامه مزبور که به مدت سه سال و دارا بودن قابلیت تمدید می باشد اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، معاونین و مدیران دو سازمان نیز حضور داشتند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna