سه شنبه 29 اسفند 1402
 
با حضور استاندار
 
 
با حضور دکتر سالاری صورت گرفت؛

بهره برداری از دو پروژه گردشگری و یک پروژه عمرانی در شهرستان لاهیجان

 

سرویس اجتماعی موج برنا - استاندار گیلان در دومین روز از دهه مبارک فجر، 3 پروژه را در شهرستان لاهیجان افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استاندار گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری ظهر امروز در مراسم افتتاح اولین واحد بوم گردی شرق گیلان واقع در شهرستان لاهیجان اظهار داشت: همزمان با دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امسال در این شهرستان 197 پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار 215 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های اقتصادی که ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال دارند در اولویت است، افزود: تلاش می شود در پروژه های عمرانی نیز، فراهم شدن زمینه اجرای طرح های سرمایه گذاری هدف قرار گیرد.

وی در ادامه با پراهمیت خواندن پروژه های گردشگری در استانی همچون گیلان گفت: اجرای طرح های بوم گردی و استفاده از فرصت های موجود در روستاها راهکار خوبی برای جلوگیری از مهاجرت های آسیب زا به شمار می آید.

دکتر سالاری با بیان اینکه هر اندازه به کشاورزی و گردشگری با رویکرد طبیعت گردی و بوم گردی اهمیت دهیم، زمینه صیانت از بافت فرهنگی استان فراهم می شود، افزود: استفاده از معماری سنتی گیلان در واحدهای بوم گردی گامی تاثیرگذار در راستای احیاء نمادهای فرهنگی استان است.

استاندار گیلان ایجاد اشتغال و درآمدزایی را از دیگر نتایج توسعه واحدهای بوم گردی در استان دانست و عنوان کرد: مباحث گردشگری گیلان به بوم گردی خلاصه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بوم گردی یکی از 32 محور گردشگری پیش بینی شده برای گیلان است، خاطرنشان کرد: سایر محورها از جمله بازارچه های سنتی و گردشگری کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با بوم گردی دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت ترویج استفاده صحیح از منابع طبیعی، بیان داشت: علاوه بر اینکه علاقه مند به استفاده از راهنمایی های مردم در حوزه بوم گردی هستیم، از مشارکت آن ها در اجرای طرح ها نیز استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های اولیه برای توسعه گردشگری در گیلان صورت گرفته است، گفت: رونق گرفتن صنایع دستی از دیگر پیامدهای مهم این برنامه ریزی ها است.

گفتنی است؛ این واحد بوم گردی با سرمایه گذاری 5 میلیارد ریالی و با استفاده از 760 میلیون ریال تسهیلات به مرحله بهره برداری رسید و با افتتاح آن برای 7 نفر اشتغالزایی شد.

همچنین امروز با حضور استاندار گیلان در لاهیجان یک مجتمع گردشگری به مساحت 4.5 هکتار با ظرفیت اشتغالزایی برای 30 نفر به بهره برداری رسید.

برای احداث و راه اندازی این واحد 150 میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفت که 20 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت تسهیلات در اختیار سرمایه گذار قرار گرفت.

افتتاح و بهره برداری از تاسیسات دفع بهداشتی فاضلاب روستای پاشاکی از دیگر برنامه های سفر نماینده عالی دولت در گیلان به این شهرستان بود.

پروژه مذکور اولین پروژه فرایندی تصفیه فاضلاب گیلان است که در این مقیاس اجرا می شود و خروجی آن قابلیت دفع در محیط زیست و استفاده برای آبیاری مزارع کشاورزی را دارد.

تاسیسات دفع بهداشتی فاضلاب روستای پاشاکی با اعتبار 64 میلیارد ریال اجرا شده است و در مرحله نخست 780 خانوار از مزایای آن بهره مند شده اند.

ظرفیت نهایی تاسیسات دفع بهداشتی فاضلاب روستای پاشاکی روزانه 300 متر مکعب است که از این ظرفیت، 150 متر مکعب اکنون در دسترس می باشد.

در مرحله نخست 26.5 کیلومتر شبکه جمع آوری برای پروژه یاد شده اجرایی گردید.

با بهره برداری از ظرفیت کامل این تاسیسات در آینده، تعداد افراد بهره مند از 2 هزار و 650 نفر به 3 هزار و 100 نفر ارتقاء پیدا می کند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna