سه شنبه 29 اسفند 1402

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی آب بندان های گیلان

 

دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان

 اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی آب بندان های استان /

در تامین منابع برای ساماندهی انهار مشکلی نداریم.

 

 

 

سرویس اجتماعی موج برنا - استاندار گیلان از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی آب بندان های استان خبر داد و گفت: در تامین منابع برای ساماندهی انهار مشکلی نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان عصر دیروز مصطفی سالاری در کارگروه شورای معادن در استانداری با تاکید بر ضرورت لایروبی آب بندان های استان گفت: آب بندان ها محل ذخیره سازی آب هستند ،لذا با لایروبی و ساماندهی به موقع از خطرات سیل و آب گرفتگی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه طبق کارشناسی های انجام شده در رسوب آب بندان های استان خاک پیت وجود ندارد گفت: رسوب آب بندان ها در برخی نقاط فقط خاکی حاصلخیز است.

سالاری با اشاره به موضوع برداشت مصالح رودخانه ای گفت: باید اولویت برداشت از معادن ابتدا به شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی ، سپس به پروژه‌های عمرانی و در نهایت به دیگر نیازمندی‌ها اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه محدوده‌های برداشت معادن باید بر اساس استانداردهای موجود دسته بندی شود افزود: لازم است تا معادن قابل واگذاری به بخش خصوصی به‌صورت عادلانه بین متقاضیان تقسیم شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به واگذاری بخش‌های معدنی در شهرستان‌ها به کارگروه‌های مشخص تاکید کرد: برداشت مصالح رودخانه ای در سطح شهرستان باید همراه با احداث دیوار محافظتی باشد.

وی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان جهت لایروبی آب بندان های استان خبر داد و گفت: از این میزان ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی در هفته جاری تخصیص داده می شود و مابقی هم از طریق منابع ملی و سرمایه گذار تامین می گردد.

سالاری با بیان اینکه در تامین منابع برای ساماندهی انهار مشکلی نداریم تاکید کرد: این مهم باید قبل از شروع فصل کشاورزی انجام شود .

وی خواستار رعایت عدالت در واگذاری پهنه رودخانه ها به سرمایه گذار شد و گفت: وقتی محدوده ای از بستر رودخانه واگذار می شود باید مرز محدوده تعیین و در صورت تخلف با متخلف برخورد شود نه اینکه به دیگری واگذار شود‌.

استاندار گیلان در پایان تاکید کرد: نباید با برخی تصمیمات اشتباه، رانت و فساد ایجاد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه لایروبی انهار باید با جدیت دنبال شود گفت: لایروبی آب رودخانه سبب افزایش حجم آب رودخانه‌ها شده و همچنین مانع از نفوذ آب به منازل جلوگیری می‌کند.

داداشی کمبود مصالح را یکی از معضلات احداث پروژه راه آهن آستارا - آستارا دانست و عنوان داشت: پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های خود به مصالح نیاز دارند و کمبود مصالح باعث ایجاد اختلال در کار آن‌ها شده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نیازمندی‌های استان به مصالح باید از طریق معادن داخل استان تامین شود افزود: باید در این امر با جدیت دستگاه های نظارتی از تخلفات احتمالی جلوگیری کرد.

همچنین نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ساماندهی رودخانه‌های استان گیلان اظهار داشت: سیل تاکنون 100 میلیارد تومان خسارت به بار آورده و 90 روستای گیلان زیر آب هستند.

سیدکاظم دلخوش با بیان اینکه 13 رودخانه وحشی به شهرستان صومعه‌سرا ختم ‌می‌شود خاطرنشان کرد: نبود مصالح سبب شده است تا پروژه‌های عمرانی در شهرستان صومعه‌سرا با مانع مواجه شوند.

حسن خسته‌بند نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای نیز بیان داشت: در حال حاضر عمده مصالح استان گیلان از استان مازندران و قزوین وارد می‌شود که در مواجه با این مساله نیازمند بومی سازی و تکیه بر توانمندی های داخلی هستیم.

در ادامه جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه رسیدگی و نظارت در امر شن و ماسه را اقدامی حساس است، بر لزوم نگاهی قانونمند در این بخش تاکید کرد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این شورا با انتقاد از ساختار بروکراسی مدار صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات پیمانکاران معادن انجام‌شده اما بروکراسی‌های زائد موجب شده پیمانکاران پیوسته جریمه شوند و ‌قید کار را بزنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه طبق قانون برداشت از بستر رودخانه‌های شمال قانونی نیست اظهار کرد: ارزیابی کارشناسان از چندین سازمان برای برداشت از معادن مشکل‌ساز است و باید بروکراسی‌های اضافی در واگذاری معادن حذف شود.

ذبیح نیکفر با اشاره به پرداخت اضافی پیمانکاران به آب منطقه‌ای و‌ سازمان صمت افزود: اضافه دریافت از پیمانکاران موجب شده تا دهیاران نتوانند در بازسازی و ترمیم جاده‌ها و معابر خود اقدام کنند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه معادن یک‌صدم سهم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: این میزان از سهم نشان‌دهنده ضعف توسعه معادن در کشور است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna