سرویس اقتصادی موج برنا، حسین یونسی توسعه اقتصاد دریا را فراتر از صنعت حمل و نقل دریایی دانست و تصریح کرد: در سیاستگذاری توسعه اقتصاد دریا از سوی مقام معظم رهبری نقشه راهی برای فعالان عرصه دریا در ۹ بند ترسیم شده که عمده آن متوجه بنادر کشور است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان، توجه و حمایت از سرمایه گذاری بومی و منطقهای، گردشگری دریایی و ترانزیت را از محورهای این سیاست کلی اعلام کرد و افزود: یکی از درخواستهای ما برای اجرای سیاست های ابلاغی در بنادر مهمی چون انزلی ایجاد جاده کمربندی به سمت آزاد راه رشت- قزوین است.
یونسی یکی از معضلات این بخش در استان را عبور کامیونها پس از بارگیری کالا از داخل شهر رشت عنون کرد و ادامه داد: برای عملکرد بهتر در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و توسعه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال - جنوب باید این مشکلات سریعتر تعیین تکلیف شوند تا زمان ترانزیت به طور قابل ملاحظهای کاهش یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان عدم استقبال صاحبان کالا از کریدور شمال-جنوب را طولانی بودن زمان ترانزیت عنوان کرد و افزود: مسیری که کالا از مبدا تا مقصد طی می کند باید ۱۸ تا ۲۵ روز باشد درحالی که اکنون زمان بسیار بیشتری را تا رسیدن به مقصد طی می کند که به سود صاحبان کالا نیست.
وی تاکید کرد: برای اجرای کامل سیاست توسعه دریامحور باید موانع موجود برطرف شود که در این صورت می توانیم به اهداف تعریف شده در این سند دست یابیم.
یونسی با بیان اینکه در بند هشتم این سند به افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت اشاره شده است، عنوان کرد: مجتمع بندری انزلی بعنوان یکی از مهمترین بنادر شمال کشور و در راستای توسعه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال – جنوب دارای زیرساختهای مناسبی است.
وی عنوان کرد: طی سالهای گذشته حوضچه ای بدون محدودیت آبخور با ۶ پست اسکله تجاری و نفتی در راستای توسعه ترانزیت و صادرات ایجاد شد و مجموع اسکلههای مجتمع بندری انزلی را به ۱۷ پست رسانید.
یونسی افزود: بستر برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در اسکله های جدید به طور کامل آماده است و عرصه هایی نیز برای احداث صنایع تبدیلی و سردخانه آماده شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، احداث کارخانه کشتیسازی در مجتمع بندری انزلی را دیگر موضوع حائز اهمیت در اجرای سیاست های کلی توسعه دریا محور دانست و گفت: در راستای اجرای بند پنجم (بهرهبرداری حداکثری و بهینه از ظرفیتها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر) مطالعات این پروژه انجام شده و به زودی مجوز زیست محیطی آن از سوی اداره کل محیط زیست صادر می شود.
یونسی با بیان اینکه این کارخانه کشتی سازی در راستای نوسازی ناوگان تجاری در دریای خزر و برای افزایش تعداد کشتی ها با مالکیت ایرانی به منظور توسعه ترانزیت و صادرات انجام می شود، عنوان کرد: در ماه های آینده مجوز کشتی سازی صادر و قرار داد آن در بندرانزلی منعقد می شود.
وی در ادامه از افزایش ۵۰ درصدی ورود شناورها به مجتمع بندری انزلی خبر داد و اضافه کرد: در سال گذشته ۵۲ فروند کشتی با پرچم ایران در دریای خزر تردد داشت اما امسال تا کنون این تعداد به ۶۷ فروند رسیده است و انتظار می رود با توجه به اقدامات مالکان ایرانی در ثبت، تعداد کشتی های ایرانی موجود در دریای خزر به ۸۰ فروند برسد.