روز ادبیات کودک و نوجوان یادمان درگذشت مهدی آذریزدی
روز ادبیات کودک و نوجوان یادمان درگذشت مهدی آذریزدی / هجده تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران است.
سرویس فرهنگی موج برنا –ادبیات ایدلیل نامگذاری هجدهم تیر تقارن آن روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان ایران است . این نامگذاری در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است و هم اکنون در تقویم رسمی ایران هجدهم تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان است.
زنده یاد مهدی آذریزدی، نویسنده ایرانی، ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگیاش به خاک سپرده شد .
بسیاری از ما شاید داستانهایی از این هنرمند شنیده باشیم اما تنها به شنیدن این داستان اکتفا کرده باشیم و صاحب اثر را نشناسیم . اما به همین مناسبت ، مجموعه داستان های زیبا و فراموش نشدنی :
“قصههای خوب برای بچههای خوب»،
«قصههای تازه از کتابهای کهن»،
«مجموعه قصههای ساده»
«گربه ناقلا»،
«گربه تنبل»،
«مثنوی» (برای بچهها)،
و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است. زندهیاد آذریزدی که او را پرشمارشترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران میدانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچهها نوشته است .
روز کتاب کودک ونوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانهای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است .
البته باید خاطر نشان کرد این روز به صورت نمادین نام گذاری شده است و نه مدیران اجرایی و نه مخاطبان و مردم نسبت به کتاب و کتابخوانی مخصوصا حوزه حساس و کلیدی کودک و نوجوان اهتمامی ندارند و از فرصتها و بهانهها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهرهگیری چندانی نمیکنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه میباشد .
پی نوشت: نخستین راهکار و بهترین چاره در برون رفت از این همه ناکارآمدی و فاصله از آگاهی و دانستن توجه به کودکان و نوجوانان است و آگاه ساختن آنها از دانش ها، مهارت ها و از همه مهمتر آگاهی و به کارگیری مهارت زندگی و آداب دانی و اخلافورز بودن ایشان است .
کتاب و کتابخوانی، مطالعه هدفمند، آموزش مدون مهارت های روابط عمومی، ارتباطات فردی و اجتماعی، ارتباط موثر، حل تعارض والدین و فرزندان، مهارت انتخاب دوست و دانستن قواعد نگه داشتن آن، مهارت کنترل استرس، خشم، حسادت و … با مخاطبی کودکان و نوجوانان از راهکرهای برون رفت از شرایط موجود است و سازنده آینده ای توسعه یافته برای جامعه فردا ...
;