در دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان با رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح شد : توسعه همکاری های مشترک گردشگری دریایی، بندری و حمل و نقل ترکیبی
دکتر رضا مسرور: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در دریای خزر است ،
با ظرفیت ها و توانمندی های زیر ساختی در حوزه های صنعتی، اقتصادی، گردشگری
سرویس اقتصادی موج برنا - منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد در شمال کشور و با توجه به زیر ساختهای صنعتی، اقتصادی، گردشگری و مورد توجه در داخل کشور و حتی حوزه دریای خزر شده است و بی شک این توجه با توجه به ظرفیتهای منطقه می تواند رشد اقتصادی مناسبی را به دنبال داشته باشد .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، طالح زیاد اف معاون وزیر حمل و نقل و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان و هیأت همراه از ظرفیت های این منطقه به ویژه مجتمع بندری کاسپین و اسکله مارینا بازدید کردند و در دیدار رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، طرفین بر لزوم توسعه همکاری های گردشگری دریایی و روابط تجاری و بندری براساس توافقات صورت گرفته و بهره مندی از ظرفیتهای جدید ایجاد شده تأکید کردند.
دکتر رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در دریای خزر است، ظرفیت ها و توانمندی های ایجاد شده از سوی سازمان متبوع خود در حوزه های صنعتی، اقتصادی، گردشگری، زیرساختی را بر شمرد و گفت: جمهوری آذربایجان کشور بسیار مهمی در دریای خزر است و با توجه به مشترکات فرهنگی و پیشینه تجاری تاریخی، ایران و به ویژه استان گیلان و منطقه آزاد انزلی از ظرفیت های همکاری خوبی با این کشور برخوردار می باشند که عملیاتی کردن این فرصت ها را باید در دستور کار قرار داد.
وی با اشاره به سفر سه سال گذشته خود در راس یک هیات عالی اقتصادی از استان گیلان به این کشور و بازدید از بنادرو طرح های توسعه بندری جمهوری آذربایجان که منجر به توافقات متعدد در زمینه همکاری به ویژه در دو حوزه ایجاد و توسعه گردشگری دریایی و مبادلات تجاری با برقراری خط کشتیرانی میان بنادر این کشور و بندر کاسپین گردید، افزود: این سازمان با منطقه ویژه لوتوس آستراخان در حوزه بهره برداری از کشتی تفریحی در حال ساخت گردشگری کروز که تا سال آینده آماده بهره برداری است،تفاهم نامه ای منعقد کرده که براساس آن کشتی مزبور میان بنادر کاسپین و آستراخان تردد می کند، پیشنهاد بنده افزایش حوزه تردد کشتی فوق میان بنادر باکو و بنادر کاسپین و انزلی دو بندر واقع در محدوده منطقه آزاد انزلی است.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در ادامه تشریح ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین که با هدف توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر احداث شده، اظهار داشت: با توجه به مزایای قانونی و ظرفیت های ایجاد شده در حوزه های متعدد ترانزیتی و طرح های توسعه ای اقتصادی و اقدامات انجام شده برای فعالسازی کریدورهای بین المللی عبوری از این منطقه می توان از توانمندی های بندر کاسپین و امکانات لجستیک ایجاد شده و در حال ساخت آن جهت مبادله کالا میان دو کشور، در حوزه های گردشگری دریایی و توریسم سلامت و توسعه مناسبات دریایی بهره برد.
طالح زیاد اف مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار گزارشی از اقدامات کشور متبوع خود در حوزه توسعه زیرساخت های بندری و ریلی و تصویب قانون ایجاد منطقه آزاد در بندر جدید باکو به اسم الّت ارائه داد و با تأکید بر وجود سابقه دیرینه روابط تجاری دو کشور با محوریت بندر انزلی، این بندر را از قدیمی ترین بنادر دریای خزر عنوان کرد و افزود: مناطق آزاد از سازوکارهای مهم اقتصادی برای تسهیل و توسعه تجارت در قرن بیست و یکم می باشد و در واقع تنها راه افزایش مبادلات بازرگانی بهره گیری از مزیت های مناطق آزاد است.
این مدیرارشد حوزه بندری جمهوری آذربایجان از پیشنهادات دکتر مسرور مبنی بر توسعه گردشگری دریایی در خزر استقبال کرده و با اشاره به اینکه وجود بندر و مناطق گردشگری از الزامات گسترش هر گونه همکاری توریستی است، تصریح کرد که با توجه به سیاست های کشور ما برای توسعه خطوط کشتیرانی میان بنادر جمهوری آذربایجان با بنادر ایران در دریای خزر، منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین از پتانسیل زیادی در دو حوزه تجاری و گردشگری برخوردار است که ما از این فرصت ها برای همکاری دو جانبه استقبال می کنیم.
معاون وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان در پایان با استقبال از تردد کشتی کروز میان بنادر کاسپین و جمهوری آذربایجان خواستار تسهیل شرایط تردد گردشگران دو کشور شد و تاکید کرد: با اقدامات انجام شده تا ۵ سال آینده ایران پیشرفت های زیادی در توسعه زیرساخت های حوزه های حمل و نقل و بندری خواهد داشت .