شنبه 1 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - انتخابات واژه بزرگی است که تمام احساس خوب یک واژه کامل را در بر می گیرد ، در نگاه اول هزاران تفکر را در ذهن تداعی می کند . اما نگاه واقع بینانه و تاثیر گذار آن زمانی اتفاق می افتد که بتوانید تاثیر آن را در جامعه به وضوح مشاهده کنید و تکامل و به تجلی رسیدن این مهم نشان دهنده تجلی و رشد و بلوغ سیاسی ، اتحاد و اعتماد ملی ، میهنی است .

انتخاب و انتخاب کردن از زمان بلوغ در زندگی همه ما تاثیری شگرف و انکار ناپذیر دارد ؛ از زمان ورود به اجتماع خصوصا مدرسه ، انتخاب دوست می تواند خط سیر زندگی را مشخص کند . در پایان دوره متوسطه یا ورود به دانشگاه با انتخاب رشته تحصیلی، آینده شغلی و زندگی ما هدفمند می سازد و بالاخره انتخاب همسر که زندگی ما را خواهد ساخت . در واقع بهترین و مهمترین بخش تمامی این انتخاب ها تاثیر ما در انتخاب دوست ، رشته تحصیلی ، رشته دانشگاهی ، شغل و همسر خواهد بود.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل که حضور همه آحاد ملت نقش تعیین کننده ای در آن داشتند ، در اولین گام و در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب برای تعیین و نامگذاری جمهوری اسلامی ایران  این موضوع به مرحله انتخاب رسید تا مردم خودشان بتوانند در این نامگذاری تاثیر گذار باشند . به غیر از برهم زدن بارقه های امید در دل دشمنان نظام که گمان می کردند انتخاب این زمان در تعطیلات نوروزی می تواند حضور در انتخابات با استقبال کمتری مواجه شود را برهم زد و در مقابل بارقه های امید را دردل مردم دو چندان کند و این اعتماد و حس نزدیکی ملت و نظام موجب شد مردم خود را جزیی از نظام بدانند .

مردم ایران در طی سالیان حکومت رژیم طاغوت با یک نظام دیکتاتور و خودرای مواجه بودند که درهیچ کدام از ارکان حکومتی نقشی نداشتند و این جدا از فاصله ای که بین مردم و حکومت ایجاد می کرد ، خود را در مقابل وقایع مسئول نمی دیدند و نهایتا حکومت با نگاه دیکتاتورانه و مستبدانه خود لوایح را آنطور که می خواست تصویب می کرد و عملا بعضی از لوایح یا دیر به گوش مردم می رسید و یا به گوش مردم نمی رسید ، در مواقع بروز یک مشکل با قوانینی مواجه می شد که کاملا بی اطلاع و بی خبر بودند و این عمق فاجعه و ابتدا مشکل برای ملت و عمق فاصله بین ملت و دولت است .

- تاثیر انتخابات در داخل ایران

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، دموکراسی و نمود آن با انتخابات رنگ و بویی دیگر گرفت ، برگزاری انتخابات از نام گذاری نام مقدس جمهوری اسلامی گرفته تا قانون اساسی ، مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری ، شورای نگهبان و شورای اسلامی شهر و روستا نشان می دهد که نظام نقش مردم را در تمام این انتخابات و نهایتا تصمیم گیری کلان حکومتی پررنگ می داند و در مقابل مردم هم با مشارکت خود در انتخابات زبان گویای تایید این مهم هستند . اهمیت این موضوع با حضور تمام گروهها و احزاب سیاسی نمایش دیگری از دموکراسی است . آزادی بیان و افکار روایت گر مردم سالاری و نگرش عمیق تاثیر دموکراسی مردم برای مردم است ، چرا که اعضا شورا ، نمایندگان مردم در مجلس ، شورای نگهبان و رئیس جمهور که از بطن خود جامعه  و از بین مردم انتخاب شده است و به وضوح گویای مصداق بارز دموکراسی و مردم سالاری است .

در عمر بیش از سه دهه ای انقلاب فضای آرام انتخابات چه قبل و بعد انتخابات نشانگر این تعامل و بلوغ سیاسی و البته نقش موثر انتخاب در جامعه اسلامی ماست ، هر چند بعضا در بعضی انتخابات شیطنت هایی صورت گرفته اما آرامش فرد فرد ملت و اعتماد و اتحاد ما تحت حمایت و هدایت رهبری است که می تواند این شیطنتها را خنثی سازد ، هرچند نیاز به توجه و تکریم بیشتر وجود دارد اما در سالیان اخیر هر فراخوان عمومی ، هر انتخابات و خلاصه هر دعوت با لبیک آحاد ملت مواجه شده  واین نشان از یک رهبری منسجم ، یک اعتماد عمومی و خلاصه اینکه دموکراسی و آزادی است که بهای آن با نثارخون هزاران شهید که در راه پیروزی انقلاب ، هشت سال دفاع مقدس و البته شهدای مدافعین حرم اتفاق افتاده است و صد البته این پایان راه نیست ...

- نقش موثر انتخابات در خارج از مرزهای ایران

انقلاب اسلامی ایران مدتها قبل از پیروزی انقلاب زیر ذره بین دولتهای شرق و غرب و رسانه و دستگاههای سخن پراکنی آنان بوده است ، هر قدم ما برای آنان جذابیت خاصی داشته که در بسیاری موارد در مقابل این حرکتها ایستادند که عموما با هوشیاری و همفکری و البته اتحاد ملت و نظام با شکست مواجه شدند .

انتخابات 12 فروردین که با گمانه زنیهای نوروز به شکست متهم شده بود و با تدبیرو اتحاد ایرانیان تاریخی شد ،اولین اخطار مردم ایران به جهانیان بود تا این اتحاد را بیشتر بفهمند و بشناسند . انتخابات ادوار مختلف درنوع روابط سیاسی ، روابط منطقه ای و روابط بین الملل ایران با کشور های منطقه و جهان تاثیرات خود را نشان داده است ،  دولتمردان و دستگاههای سخن پراکنی آنها در تمامی این انتخابات نقش پلید خود را بازی کنند ، حمایتهای دروغین و کاذب از به اصطلاح مخالفینی که دست پرورده همین نا بخردان هستند  نشانگر اهمیت این همدلی و دموکراسی و مردم سالاری است و اهمیت هر چه بیشتر انتخابات را نمایش می دهد .

نگاه جهانیان و هزینه هایی که آنها برای برهم زدن این انتخابات می کنند نشانگر اهمیت این همدلی و دموکراسی است که وظیفه ما را بیشتر می کند تا بیشتر از پیش اهمیت انتخابات را در یابیم و البته این پایان راه نیست .

نکته قابل تامل اینکه انتخابات یکی از نشانه های بارز دموکراسی است و امنیت برگزاری آن برعهده وزارت کشور ، فرمانداری و نیروهای امنیتی و انتظامی است ، اما مهمترین مسئولیت امنیت و آرامش برعهده ما ملت است ، وظیفه ما تیز هوشی و ابتکار عمل همکاری هر چه بیشتر با نظام است . یاد آوری این نکته ضروری است اهمیت انتخابات ایران برای آمریکایی ها در حدی است که ترامپ و البته سنای آمریکا تحریمات علیه ایران را به بعد از انتخابات موکول کرد و وظیفه ما حضوری پررنگ و شایسته نام ایران و ایرانی در انتخابات است ؛ یادمان باشد هر چند شاید کافی نباشد چون این پایان راه نیست .

و کلام آخر اینکه ما ایرانی هستیم ، ما می توانیم چون آرام هستیم . همه ما ایرانیان آرام ، صلح طلب و متحد هستیم .   

 

محمد محمودیان

عضوهیئت رئیسه مرکزآموزش و پژوهش مجمع متخصصین شهررشت

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna