شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش رحیم زاده موج برنا - همزمان با فرا رسیدن 22 فروردین و روز پدر حاج محمد محمودیان عضو هیئت رئیسه مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین شهر رشت ضمن تبریک میلاد مولای متقیان ، امیر مومنان علی (ع) گفت :
علی (ع) جدا از اینکه داماد پیامبر (ص) و همسر ام ابیها بود ، علی بود ، یک انسان کامل ، یک شیر مرد ، یک ایثارگر فداکار ، که افکار و عقاید علی (ع) الگویی جاودانه خواهد بود .

محمد محمودیان با بیان اینکه علی (ع) متعلق به یک دوره و عصر نیست و رفتار و سلوک او در هر دوره ای قابل تامل و استفاده است افزود :

خصوصا در دوره حال حاضر که عدالت علی بیش از هر زمان احساس می شود ، چرا که پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی این احساس وجود دارد که باید عدل علی بیش از پیش رواج یابد . ویژگیهای اخلاقی ، شهامت ، رشادت علی (ع) بر هیچ کس پوشیده نیست اما معتقدم در این روز بخصوص یکبار دیگر با مرور این ویژگیها بر خود تکلیف کنیم که از این ویژگیهای برجسته استفاده نماییم .

عضو اسبق هیئت رئیسه سومین دوره شورای اسلامی شهررشت ، لبیک گفتن به رسالت حضرت محمد (ص) را اولین ویژگی علی (ع) دانست وخاطرنشان شد :

زمانیکه رسالت نبوی پیامبر اکرم ( ص) در مرحله ای قرار گرفت که باید علنی می شد ، پیامبر بزرگان قریش را به میهمانی شام دعوت کرد  و با بیان دلیل دعوت خود و مبعوث شدن از سوی خداوند بزرگ از آنها خواست دعوت او لبیک گویند و او را همراهی کنند و پس از بیان این دعوت تنها علی ( ع) که نوجوانی بیش نبود ، دستان خود را به نشانه حمایت از پیامبر اکرم بالا برد ؛  پیامبر این دعوت را سه بار تکرا کرد و در میان همهمه وهجوه حاضران که بت می پرستیدند و این را کفر تلقی می کردند علی (ع) تنها به نگاه یاری ، دستان خود را بالا برد و این شد که علی (ع) اولین گام را با اعتماد و وفاداری و به نشان عبد و بندگی پروردگار برداشت .

در ادامه عضو هیئت رئیسه مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین شهر رشت به دومین ویژگی حضرت علی (ع) که از خود گذشتگی و ایثار در راه خداوند و حمایت پیامبر اکرم (ص) بود اشاره کرد و یادآور شد :

پس از اینکه پیامبراکرم (ص)  دعوت خود را علنی کرد ، پیروانی که خداوند را به جای بت می پرستیدند و کسب و کار و بندگی را برای اعیان و اشراف سخت کرده بودند تصمیم به قتل پیامبر گرفتند و در یک هم اندیشی تصمیم براین شد که 12 مرد از 12 قبیله پیامبر را به قتل برسانند تا این امر موجب نشود که قبیله به خون خواهی بر خیزد . این مسئله جدیت گرفت و 12 مرد انتخاب شدند و پیامبر از این فکر پلید مطلع شد . با توجه به اینکه  پیامبر در ابتدای راه بود و می بایست زنده بماند تا دعوت او جهانی شود ، در این میان تنها علی (ع) علی رغم اطلاع از جدیت آنان تصمیم می گیرد در بستر پیامبر بخوابد و اگر هم به شهادت رسید محمد (ص) زنده بماند تا اسلام زنده و پایدار بماند ؛ جدا از اینکه تقدیر الهی براین قرار گرفت ، قبل فرود آمدن نیزه ها ، روانداز کنار برود و سیمای علی رویت شود و زنده بماند . نفس عمل با ارزش است ، علی (ع) با این عمل ، شجاعت و ایثار و از خود گذشتگی را به نمایش گذاشت .

محمد محمودیان با توجه به اهمیت جایگاه حضرت علی(ع) ، رشادت ، دفاع از اسلام و مسلمین تا پای جان و شهادت را سومین ویژگی حضرت و شجاعت ، ایثار و از خود گذشتگی را سه عنصر ضامن بقا هر جامعه  بیان کرد واینگونه  توصیف کرد :

یکی از بارزترین ویژگیها در جنگ خندق رخ داد جنگی که آن را جنگ احزاب نیز نامیده اند که در ماه شوّال، سال پنجم هجری، پنجاه و پنج ماه پس از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله رخ داد. مشرکان مکه افزون بر این که همه دشمنان اسلام را با خود همراه ساخته بودند ، منافقان مدینه نیز همسو با یهودیان و مشرکان در نقش ستون پنجم دشمن فعّال شده بودند و در میان مسلمانان مدام تخم تردید و دودلی می پاشیدندو هدف از این همه لشکرکشی نخست قتل رسول اللّه صلی الله علیه و آله و سپس قتل عام ، بنی هاشم و اشغال شهر مدینه بود. دشمنان اسلام هرچه در توان داشتند گرد آورده بودند تا کار اسلام و مسلمانان را به خیالشان برای همیشه یکسره کنند.

با این که خانه های مسلمانان به هم پیوسته بود باز پس از بررسی معلوم شد که راه نفوذی برای سپاه سنگین کفر وجود دارد. پس از مشورت های ممتد، بالاخره پیامبر پیشنهاد سلمان فارسی را پسندید که می گفت ما در ایران در چنین مواقعی راه نفوذ دشمن را با کندن خندق می بندیم.پیش از آن که سپاه کفر به مدینه نزدیک شود کار کندن خندق تمام شد.
مسلمانان روزها و شب های سختی را سپری می کردند . تا این که پس از یک ماه اضطراب و انتظار، بالاخره روز رزم فرا رسید . سپاه کفر دست به عملیات متهوّرانه ای زد که از میان آنان پنج پهلوان اسب سوار از خندق گذشتند. نخست در دهانه خندق با دفاع گروهی از مسلمانان به فرماندهی علی علیه السلام رو به رو شدند و اندک زد و خوردی هم رخ داد که عمرو بن عبدود خواستار جنگ تن به تن شد.شجاعت عمرو بن عبدود مشهور بود. به او «فارس یلیل» هم می گفتند.

او مرتّب نعره می کشید؛ گاهی می گفت آن قدر فریاد کشیدم و مبارز خواستم که صدایم گرفت. آیا میان شما مردی نیست؟! و گاهی دیگر عقاید مسلمانان را به سخره می گرفت و می گفت، شما که معتقدید کشتگانِ شما به بهشت می روند و کشتگان ما به دوزخ می افتند، آیا کسی از شما دوست ندارد به بهشت برود و یا مرا به جهنّم بفرستد؟ که در ادامه پیامبر اسلام با صدای بلند گفت: آیا کسی نیست که به جنگ او برود؟ هیچ کس از جایش تکان نخورد. چندین بار این سخن را تکرار کرد، امّا کسی پاسخ نداد تا این که علی علیه السلام برخاست و گفت:

یا رسول اللّه ! من به جنگ او می روم. پیامبر صلی الله علیه و آله به او گفت که بنشیند و انتظار داشت که کسی غیر از علی علیه السلام این کار را بکند. چند بار این کار تکرار شد که هر بار فقط علی علیه السلام بود که اعلام آمادگی می کرد.از آن طرف نعره های مبارز طلبانه عمرو بن عبدود هر لحظه شدیدتر می شد تا این که به استهزاء و دشنام گویی تبدیل شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله سخنش را برای بار سوم تکرار کرد، این بار هم تنها علی علیه السلام از جا برخاست و گفت: یا رسول اللّه ! به من اذن دِه تا با او بجنگم! پیامبر، علی علیه السلام را پیش خود خواند. عمامه خود را به سر او بست و شمشیرش ذوالفقار را بر دوش او آویخت و گفت: برو به امان خدا!تا علی علیه السلام به سوی عمرو بن عبدود رفت، پیامبر دست به دعا برداشت و عرض کرد: خدایا او را یاری کن تا به عمرو بن عبدود چیره شود!

هنگامی که علی علیه السلام در برابر عمرو بن عبدود ایستاد، پیامبر اسلام گفت: «بَرَزَ الاِْسْلامُ کلُّهُ إلی الشِّرْک کلِّهِ / اینک همه اسلام در برابر همه کفر ایستاده است. امیر المومنین در معرفی خود گفت :

 من علی پسر ابوطالبم؛ آمده ام که زنان نوحه گر را سر جنازه ات بنشانم و چنان ضربتی به تو زنم که آوازه اش در روزگاران باقی بماند، امّا پیش از آن سخنی با تو دارم. شنیده ام که تو گفته ای: سوگند می خورم که هرکس از من سه خواسته داشته باشد، یکی را در هر حال می پذیرم. عمرو بن عبدود گفت: چنین است.

علی علیه السلام گفت: نخستین خواسته من از تو این است که دست از شرک و کفر برداری و به یگانگی خدا و نبوّت محمّد صلی الله علیه و آله شهادت دهی.
عمرو بن عبدود گفت: ای پسر برادر! از این پیشنهاد درگذر!

علی علیه السلام گفت: اگر آن را می پذیرفتی برای خودت بهتر بود. سپس گفت: خواسته دوّم من این است: حالا که اسلام را نمی پذیری دست کم با آن نستیزی؛ جانِ خود را برداری و از این معرکه بیرون بری!
عمرو بن عبدود گفت: هرگز این کار را نخواهم کرد تا زنان عرب بگویند از جنگ ترسید و فرار کرد.
علی علیه السلام گفت: آخرین خواسته من این است که از اسب خود فرود آیی تا به صورت برابر و هر دو پیاده با هم بجنگیم!

علی علیه السلام که با این پیشنهاد آخر، دست به اعصاب او برده؛ و رگ غیرت او را زده بود، چنان وی را به خشم آورد که هر چهار دست و پای اسبش را زد و با خشمی که هرگز نمی توانست مهارش کند مانند دیوانه ها دست به شمشیر برد و آن را به سر علی علیه السلام فرود آورد که حضرتش با تسلّط کامل بیشتر سپرش را بالای سرش گرفته بود و شمشیر عمرو بن عبدود تنها توانست زخم کوچکی به سر حضرت رسانده باشد.

در نهایت صف منتظر بودند تا ببینند عاقبت این جنگ تن به تن به کجا ختم می شود. تا این که صدای رسای علی علیه السلام به تکبیر بلند شد و همه دانستند که علی علیه السلام عمرو بن عبدود را کشته است. در این هنگام بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و همه مسلمانان با هم چنان یکصدا تکبیر گفتند که از صدای آنها، مشرکان در آن سوی خندق به خود لرزیدند.

و نتیجه این شد که شجاعت ، ایثار و از خود گذشتگی مولی متقیان در این روایت مشهود و قابل استناد است ، سه عنصری که ضامن بقا هر جامعه ای خواهد بود .
وی چهارمین ویژگی حضرت علی (ع) را قناعت و چشم پوشی از مال دنیا و پرهیز از طمع را دانست افزود :

علی (ع) چه در زمانی که بیت المال در اختیارش بود و چه امانتی در اختیار داشت و چه در میدان جنگ قناعت را توشه راهش می ساخت ، در جنگ احد و در زمانی که پیروزی نصیب لشکریان اسلام شده بود و کفار به جهت نیرنگ دست به عقب نشینی مصلحتی کرده بودند ، پیامبر اکرم (ص)از این نیرنگ مطلع شده و لشکریان اسلام را با خبر می سازد . اما گروهی که طمع غنایم چشمانشان را بسته بود ، به نصایح و دستور رسول اکرم (ص) و علی (ع) گوش ندادند و برای شکار غنایم سنگر ها را خالی کردند و لشکریان کفر با غافلگیری تعداد زیادی از مسلمانان را به شهادت رساندند و لشکریان اسلام و بزرگان و فرمانده هان برای نجات جان خود به کوههای اطراف گریختند ، تنها یار و یاور پیامبر این بار هم علی (ع) بود و برای دفاع از اسلام و مسلمین و خصوصا جان پیامبر تا پای جان مقاومت کرد و این ایثار و فداکاری تا حدی رسید که ضربات بیش از حد شمشیر ممکن بود جان علی (ع) را بگیرد و در نعایت به شهادت ایشان منجرب شود .

در پایان حاج محمد محمودیان عضواسبق هیئت رئیسه سومین دوره شورای اسلامی شهررشت گفت : آنچه در خصوص ویژگیهای اخلاقی امیرالمومنین گفته شد نشان از این دارد که او مرد عمل است و مرد شعار و حرف نیست ، علی (ع) نه در حرف بلکه در عمل در مقابل بزرگان قریش رسالت پیامبراکرم را پذیرفت و این همان شجاعت و لبیک گفتن به ندای حق است ، از خود گذشتگی و ایثار و شهادت طلبی در راه نجات اسلام و پیامبر است ، هر آنچه در روش رفتاری و سلوک امیرالمومنین دیده می شود نشانگر تمام ویژگیهای یک حاکم اسلامی است ، براستی او پدر امت اسلامی است . رفتار علی ، روش و منش او متعلق به یک دوره نیست ، از رفتارشان باید درس گرفت و در واقع مولی الموتقیان اهل حرف و شعار نیست و عمل گراست و جامعه امروز ما نیاز به چنین تفکری دارد و جامعه امروز ما نیاز مند شعار نیست و باید با پایه گذاری رفتار و منش ایشان ، رفاه و حقوق مردم را به یک نسبت و با شجاعت و دقت اعمال کرد .

و بنده امیدوارم با ترویج عدل علی (ع) بتوانیم جامعه ای پاک و سالم و عدالت همگانی داشته باشیم .

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna