جمعه 31 فروردین 1403

موج برنا - در این دیدار که در جماران و برای دومین سال پیاپی برگزار شد جمعی از مسئولان استان و چهره های سیاسی و ورزشی همچون مسعود رهنما مدیرکل ورزش جوانان گیلان، کیوان محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه، فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالغفار شجاع نماینده سابق انزلی و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه، جمعی از چهره های اعتدالگرا و اصلاح طلب حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار دکتر فیروز فاضلی مدیرکل ارشاد گیلان با احترام به روح پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و  تقدیر از نقش برجسته سیدحسن خمینی درباره سابقه تاریخی و علمی و سیاسی گیلان و ظرفیت های گیلان برای توسعه سخن گفت و در پایان از  سید حسن خمینی درخواست کرد:  دعا بفرمائید تا  راه آهن  ما هرچه سریعتر تکمیل شود  و با تکمیل کریدور شمال به جنوب استان ما از ظرفیت واقعی خودش برای توسعه بهره مند شود.

سید حسن خمینی  نیز در این جلسه با قرائت شعری از هوشنگ ابتهاج شاعر گیلانی، و با  ابراز خوشحالی از دیدار مجدد با فعالان سیاسی و اجتماعی استان گیلان ضمن گرامیداشت یادو خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی و قرائت فاتحه برای آن مرحوم ابراز داشت: در رابطه با گیلان عناوین بسیار زیادی زا میتواند مورد بحث قرار داد، تاریخ و جغرافیای غنی در منطقه شما است که میتوانیم روایتی مختلفی را مطرح کنیم.اژ نقش مهمی که حاکمان گیلانی در گسترش مذهب تشیع در جهان داشتند و اولین حکومت شیعه گیتی را تشکیل دادند که بزرگترین حکومت تاریخ ایران است و  مکه و مدینه هم زیر نظر حاکمان آل بویه بوده است.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار  در همان حکومت در بغداد دسته های عزاداری تشکیل می شود و در حضور خلیفه عباسی عزای امام حسین(ع) برپا   و اولین دوره ای hست که حکومت امامیه تشکیل می شود.

آیت الله سید حسن خمینی در ادامه گفت: در همی دوره سیدرضی حاکم حجاز شده است کسی که نهج البلاغه را گردآوری کرده است ، اگرچه پیش از آنها اسماعیلیه در مصر بوده اند اما این یک نوع مهم و ویژه و ایرانی شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مقاومتی که دیلمان و گیلانی های در برابر گسترش حکومت  بوده آن چنان زیاد بوده که تا سالها قزوین پایگاه حمله به گیلان بوده اما موفق نشدند، بعد از آن به دوران معاصر می رسیم که نقش بزرگ‌گیلان در ازادی خواهی ها همیشه ماندگار مانده است که  در مشروطه لشگر فاتح تهران از گیلان آمدند و بعد از آن مرحوم میرزا کوچک  از همین سرزمین است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به نقش گیلان در توسعه اشاره و گفت: جاده رشت-تهران  و جاده   انزلی  عمده مسیری  بود که جهت ارتباط  ایران به اروپا شکل گرفت .

وی افزود: باکو در آن مقطع زمانی مهمترین شهر جهان است و به این دلیل که در آن نفت پیدا شده  بود در حالی که  هنوز در خلیج فارس نفتی  استخراج نشده بود. در آن دوره ایران توسعه ای نداشته اما نقش گیلان در کشور ممتاز بوده و دروازه ورود به اروپا  است. هرچند بعدها نقش گیلان به دلیل کمرنگ شدن بحث نفت باکو و قفقاز کمرنگ می شود و در جنوب ایران در خوزستان این نقش پر رنگ شد .

سیدحسن خمینی در ادامه تصریح کرد: تاریخ نشان می دهد که ظرفیت توسعه در گیلان بالا است،  اکنون نیز گیلان نقش مولد داشته باشد نه اینکه صرفا محل گذار صنعت به خارج و داخل کشور باشد .

وی ادامه داد:  که نباید انتظار داشته باشید که دیگران برای گیلان زیبا دل بسوزانند . وی در پایان خاطرنشان کرد»: این مجموعه می تواند با هم و درکنار هم راههایی برای توسعه استان بیابد و امیدواریم  با  تلاش مضاعف  برکت برای گیلان حاصل گردد.

بعد از سخنان سیدحسن خمینی حاضرین نماز مغرب و عشاء را به امامت یادگار امام راحل اقامه کردند.

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna