سه شنبه 29 اسفند 1402

موج برنا - هرساله هزاران نفر به سرطان خون و یا سایر بیماری های خونی وخیم مبتلا می شوند و پیوند سلول های بنیادی خون ساز تنها درمان موثر بر بسیاری از این بیماری ها می باشد .
بررسی ها نشان داده اند که حدود 70 درصد بیماران در میان اعضای خانواده ، اهداکننده مناسبی نیافته و ادامه حیات آنان ، وابسته به اهداکنندگان غیرخویشاوند می باشد .
 با توجه به اهمیت موضوع و وجود روحیه انسان دوستانه در هموطنان ایرانی ، سازمان انتقال خون ایران برآن شده است تا با راه اندازی مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی گامی در جهت یافتن اهداکننده مناسب برای بیماران نیازمند بردارد و در استان گیلان نیز این مرکز از ۷ مرداد ۹۵ افتتاح شده است.
از آنجاییکه اهداکنندگان سلولهای بنیادی در مرکز سپاس از بین اهداکنندگان خون انتخاب می شوند  برای پذیره نویسی حداقل باید یک بار خون اهدا نمود .
سلامتی اهداکننده قبل و بعد از اهدا ، بسیار مهم است . بنابراین اهداکننده توسط پزشک ، بطور کامل ارزیابی می شود . بعداز تکمیل فرمهای ثبت نام ، چنانچه فردی بعنوان اهداکننده پذیرفته شود ، نمونه خون به میزان ۱۰ سی سی به منظور تعیین مشخصات سلولی از وی گرفته و پس از آن ، اطلاعات اهداکنندگان داوطلب اهدای سلولهای بنیادی ثبت می شود تا هر زمان که بیماری نیاز به پیوند سلولهای بنیادی داشته باشد ، نوع مشخصات سلولی وی با کلیه اهداکنندگان در بانک اطلاعاتی مرکز ، مقایسه گردد.
 در صورتی که اهداکننده ای با بیمار سازگاری بافتی داشته باشد از سوی مرکز با اهداکننده تماس گرفته خواهد شد و جهت انجام آزمایش های تاییدی دعوت می گردد .
پس از تایید سازگاری ژنی ،
 سلولهای بنیادی از خون موجود در رگ ها به طور مستقیم گرفته می شود و از آنجا که در حالت عادی تعداد سلولهای بنیادی در خون داخل رگ ها کم است ، برای افزایش این سلول ها دارویی به اهداکننده بصورت زیرپوستی تزریق می گردد و پس از چند روز سلولهای بنیادی با دستگاههای مخصوصی از خون داخل رگ ها گرفته می شود که البته این اقدام در حدود 3 الی 4 ساعت طول می کشد ، نیاز به بیهوشی ندارد و بعد از اتمام کار می توان محل اهدا را ترک کرد .

 مردم نوعدوست گیلانی می توانند در صورت تمایل به اهدای سلولهای بنیادی در این مرکز عضو شده و ما را در پیشبرد اهداف انسان دوستانه یاری نمائید .
 روزهای شنبه و یکشنبه ساعت 8 صبح الی 14 زمان پذیره نویسی از اهدا کنندگان سلولهای بنیادی خونساز می باشد
  شرایط اهدای سلولهای بنیادی را اینگونه بیان کرد :
1. سن بین 18 تا 50 سال ( برای پذیرش و عضویت ) و تا 60 سال ( برای اهدا )
2. عدم وجود بیماری های زمینه ای مثل بیماری های خونی ، قلبی ، کلیوی ، کبدی
3. عدم ابتلا به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق پیوند مانند هپاتیت و ایدز
4. عدم اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ، خوراکی و استنشاقی

دکتر گیتی ایزدی پور
مسئول مرکز سپاس انتقال خون گیلان
رشت خیابان آزادگان  اداره کل انتقال خون گیلان

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna