جمعه 31 فروردین 1403

پایگاه خبری موج برنا - در جامعه امروز مدیریت سلامت هر فرد بر عهده خود اوست از این رو هر فرد باید سلامت خود و خانواده خود را مدیریت کند که با رعایت این اصل سلامت جامعه تضمین می شود.

با این رویکرد، شناخت مقوله مشارکت از این جهت دارای اهمیت است که یکی از مبانی اساسی و اصولی مردم سالاری در دنیای امروز به شمار می رود و صرفا یک واژه نمادین نیست چرا که منجر به نتایج مثبتی چون، افزایش بهره وری، ایجاد وحدت و یگانگی، تحول و دگرگونی، توسعه پایدار و سهیم شدن همه مردم در پذیرش مسئولیت می شود.

همه ما اذعان داریم که، تامین و ارتقاء سطح سلامت در جامعه علاوه بر تلاش های حاکمیت و دولت یک وظیفه همگانی است و مشارکت بین بخشی نیز یکی از اصول مراقبت های اولیه بهداشتی به شمار می رود که مهمترین هدفش، افزایش سطح سلامت مردم است.

بر همین اساس پایگاه خبری موج برنا مصاحبه ایی با دکتر کیانوش کوچکی نژاد قائم مقام ریاست دانشگاه در امور مشارکتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد استان گیلان در خصوص اهداف وسیاست تشکیل حوزه معاونت اجتماعی ترتیب داده است :

دکتر کیانوش کوچکی نژاد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری موج برنا ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  گفت : مقام معظم رهبری در سیاست های کلی ابلاغی حوزه سلامت بر تحقق رويکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانين، سياست های كلی ســلامت  ابلاغی مقررات با رعايت كاهش مخاطرات و آلودگی های تهديد كننده ســلامت مبتنی بر شــواهد معتبر علمی، تهيه پيوست سلامت برای طرح های كلان توسعه ای، ارتقاء شاخص های سلامت برای دستيابی به جايگاه اول در منطقه آسيای جنوب غربی تاكيد كرده اند.

دکترکوچکی نژاد به شکل گیری حوزه مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خردادماه سال ۱۳۹۳ اشاره و اظهار کرد : آگاه سازی مردم از حقوق و مسئولیتهای اجتماعی خود ، استفاده از ظرفیت محیط های ارائه مراقبتهای سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه ، تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین از اهداف اصلی این حوزه می باشد .

  • ضرورت تشکیل یک ساختار جدید در وزارت بهداشت

وی تشکیل یک ساختار جدید در وزارت بهداشت را ضروری دانست و یادآور شد : در تعامل سازنده‌ای که بین معاونت اجتماعی و معاونت توسعه وزارت بهداشت برقرار شد و همچنین با تدبیر دکتر هاشمی تصمیم گرفته شد که مجموعه فعالیت‌هایی که در حال انجام است در قالب یک ساختار جدید به‌عنوان معاون اجتماعی شکل بگیرد.

دکتر کوچکی نژاد ادامه داد : سازماندهی جدیدی صورت گرفت و سه اداره‌کل تحت عنوان اداره‌کل خیرین و خیریه‌های سلامت، اداره‌کل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت ، اداره‌کل عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و دو دبیرخانه پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذا نیز راه‌اندازی شد.

  • خیرین و خیریه های سلامت از محورهای مهم فعالیت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت

قائم مقام ریاست دانشگاه در امور مشارکتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد استان گیلان  یکی از محورهای مهم فعالیت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت را خیرین و خیریه های سلامت بیان کرد وخاطرنشان شد : در ابتدا سعی شد زمینه مشارکت مردم در حوزه کار خیر را افزایش یابد و در اولین اقدام در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور برای رئیس دانشگاه یک قائم‌مقام در حوزه مشارکت‌های اجتماعی پیش‌بینی شد که از سوی وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، خوشبختانه در تمامی دانشگاه‌ها قائم‌مقام  حوزه مشارکت‌های اجتماعی منصوب و ایجاد شد. و همچنین با مجمع خیرین سلامت که طی چند سال اخیر به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد عهده‌دار خیریه سلامت بود ارتباط خوبی برقرار گردید.

  • کاهش هزینه‌های حوزه درمان با نظام‌مند شدن حوزه اجتماعی وزارت بهداشت

دکترکیانوش کوچکی نژاد گفت  : وزارت بهداشت بر این باور هست که اگر بتواند حوزه اجتماعی را در سطح وزارت بهداشت نظام‌مند و نهادینه کند بخش قابل توجهی از هزینه‌های حوزه درمان در حوزه بهداشت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی  ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت را باعث ارتباط گسترده‌تر سازمان‌های مردم نهاد سلامت دانست و گفت: هم‌اکنون 620 سازمان مردم نهاد سلامت با 160 نمایندگی در مراکز استان‌ها فعالیت دارند

/عظیمی

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna