سه شنبه 29 اسفند 1402

پایگاه خبری موج برنا - دکترگیتی ایزدی پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری موج برنا  به سازگاری خونی و بافتی دهنده و گیرنده پیوند سلول های بنیادی خون ساز تاکید کرد و افزود : بررسی ها نشان داده اند که حدود 70 درصد بیماران در میان اعضای خانواده ، اهداکننده مناسبی نیافته و ادامه حیات آنان ، وابسته به اهداکنندگان غیرخویشاوند می باشد.

اگر کسی تا کنون خون اهداء نکرده باشد نیز می تواند همزمان 10 سی سی بیشتر خون اهدا کند تا طرح سپاس نیز برای ایشان انجام شود.

وی به راه اندازی مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی در گیلان اشاره و اظهار کرد  : با توجه به اهمیت موضوع و وجود روحیه انسان دوستانه در هموطنان ایرانی ، سازمان انتقال خون ایران برآن شده است تا با راه اندازی مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی گامی در جهت یافتن اهداکننده مناسب برای بیماران نیازمند بردارد و در استان گیلان نیز این مرکز از ۷ مرداد ۹۵ افتتاح شده است.
مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان با بیان اینکه اهداکنندگان سلولهای بنیادی در مرکز سپاس از بین اهداکنندگان خون انتخاب می شوند یادآور شد :  برای پذیره نویسی حداقل باید یک بار خون اهدا نمود .

ایزدی پور به اهمیت سلامتی اهداکننده قبل و بعد از اهدا تاکید کرد و گفت : در شروع این پروسه اهداکننده توسط پزشک ، بطور کامل ارزیابی و بعداز تکمیل فرمهای ثبت نام  چنانچه فردی بعنوان اهداکننده پذیرفته شود  نمونه خون به میزان ۱۰ سی سی به منظور تعیین مشخصات سلولی از وی گرفته و پس از آن ، اطلاعات اهداکنندگان داوطلب اهدای سلولهای بنیادی به ثبت می رسد ؛ تا هر زمان که بیماری نیاز به پیوند سلولهای بنیادی داشته باشد ، نوع مشخصات سلولی وی با کلیه اهداکنندگان در بانک اطلاعاتی مرکز ، مقایسه گردد.
وی خاطرنشان شد :  در صورتی که اهداکننده ای با بیمار سازگاری بافتی داشته باشد از سوی مرکز با اهداکننده تماس گرفته خواهد شد و جهت انجام آزمایش های تاییدی دعوت می گردد .
مراحل پس از تایید سازگاری ژنی
مسئول مرکز سپاس انتقال خون گیلان به مراحل پس از تایید سازگاری ژنی اشاره کرد و گفت :  سلولهای بنیادی از خون موجود در رگ ها به طور مستقیم گرفته و از آنجا که در حالت عادی تعداد سلولهای بنیادی در خون داخل رگ ها کم است ، برای افزایش این سلول ها دارویی به اهداکننده بصورت زیرپوستی تزریق می شود  و پس از چند روز سلولهای بنیادی با دستگاههای مخصوصی از خون داخل رگ ها گرفته می شود که البته این اقدام در حدود 3 الی 4 ساعت طول می کشد ، نیاز به بیهوشی ندارد و بعد از اتمام کار می توان محل اهدا را ترک کرد .

دعوت از مردم نوعدوست گیلانی  به اهدای سلولهای بنیادی

دکتر ایزدی پور از مردم نوعدوست گیلانی خواست تا در صورت تمایل به اهدای سلولهای بنیادی در این مرکز عضو شده و ما را در پیشبرد اهداف انسان دوستانه یاری نمائید .

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان در پایان یادآور شد  : روزهای شنبه و یکشنبه ساعت 8 صبح الی 14 زمان پذیره نویسی از اهدا کنندگان خون جهت اهدا پلاسما می باشد.

 

شرایط اهدای سلولهای بنیادی :

1. سن بین 18 تا 50 سال ( برای پذیرش و عضویت ) و تا 60 سال ( برای اهدا )

2. عدم وجود بیماری های زمینه ای مل بیماری های خونی ، قلبی ، کلیوی ، کبدی

3. عدم ابتلا به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق پیوند مانند هپاتیت و ایدز

4. عدم اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ، خوراکی و استنشاقی

دانستنی هایی درباره اهدای سلولهای بنیادی خون ساز:

- اهدای سلول بنیادی خون ساز کاملا داوطلبانه است و هیچ وجهی در مقابل آن پرداخت نخواهد شد.

- کلیه هزینه های پزشکی و بیمارستانی مرتبط با اهدای سلولهای بنیادی و نیز هزینه های فرعی مرتبط با اهدا در صورت لزوم توسط این مرکز تامین می شوند.

- معرفی اهداکننده مناسب جهت بیماران نیازمند پیوند سلولهای بنیادی در صورت وجود تعداد کافی داوطلبان اهداکننده در فهرست اطلاعاتی مرکز ، امکان پذیر می باشد .

 

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna