سه شنبه 29 اسفند 1402

به گزارش پایگاه خبری موج برنا  - سید محمد هادی ایازی صبح امروز ( چهارشنبه 28 مهر ) در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشارکت مردم در ایجاد سلامت و امور خیریه را بسیار مهم دانست.

وی به مشارکت خیرین در ساخت مدارس اشاره کرد و  افزود: زمانی که با کمبود فضای آموزشی در کشور مواجه بودیم با مشارکت خیران فضای آموزشی در کشور ایجاد شد و تعداد مدارس افزایش پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر برخی از مدارس با کاهش دانش‌آموز مواجه شده است.

دکتر ایازی به اهمیت جایگاه و حضور سازمانهای مردم نهاد در راستای دست یابی به اهداف سلامت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه هر تخت بیمارستانی 550 تا 700 میلیون تومان هزینه دارد در سال 94 خیران یک‌هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت در کشور کمک کرده اند.

معاون وزیر بهداشت گفت : اکنون تمام تخت‌های بیمارستانی در کشور پر شده و در برخی از موارد به دلیل کمبود تخت در بخش‌ها بیمار مدت دو روز در اورژانس نگه‌داری می‌شود.

وی خاطرنشان شد: باید با فرهنگ‌سازی در مردم تغییر رفتار ایجاد کنیم تا سلامت جامعه‌محور داشته باشیم که این امر هزینه وزارت بهداشت را کاهش خواهد داد .

دکتر ایازی جایگاه مشارکت مردم برای توسعه سلامت و توسعه زیرساخت‌ها را مهم دانست و افزود : در نیمه نخست سال جاری خیران 780 میلیارد تومان در بخش سلامت کشور کمک کردند .

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت و درمان بر مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها در ارتقای سلامت تاکید کرد و خاطرنشان شد : نمونه این مشارکت کاهش واردات 350 هزارتنی روغن پالم در مدت دو سال گذشته به کشور بود که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی  انجام شد و  این عمل به جایگاه ویژه و با اهمیت مشارکتهای بین بخشی و دستگاهها در حوزه سلامت اشاره دارد.

ایازی استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها در ارتقای سلامت را مهم دانست و گفت : با استفاده از ظرفیت سمن‌ها و فعال کردن سرای محلات و تشکیل کانون سلامت در شهرداری ها بسیاری از مشکلات سلامت در جامعه برطرف خواهد شد.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت میانگین مصرف دارو در ایران را بالاترین سرانه دارو در جهان دانست و تصریح کرد: ایجاد فرهنگ مصرف درست دارو و مراجعه بموقع و اعتماد به پزشک می‌تواند با رویکردی اجتماعی برطرف کننده بسیاری از مشکلات سلامت در جامعه باشد.

وی با اشاره به موقعیت حوزه پزشکی گیلان خاطرنشان  شد: گیلان در حوزه پزشکی جزو استان‌های برتر کشور است.

یادآور می شوم : در اولین نشست یک روزه سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت که به همت مجمع خیرین سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد 20 موسسه مردم نهاد حضور داشتند.

در این نشست  کوچکی نژاد قائم مقام ریاست دانشگاه در امور مشارکتهای اجتماعی گیلان در خصوص فعالیتهای این حوزه جدید خاطرنشان شد : مشارکت خیرین در ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی- درمانی، ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی و خیریه‌های حوزه سلامت، سازمان‌های مردم نهاد (سمن) در حوزه سلامت، مشارکت بین‌بخشی، حمایت از نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌ نهاد و خیریه‌ها و ارتقای فرهنگ سلامت اهم فعالیت‌های معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت، را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود : حضور سمن ها یا سازمان های مردم نهاد در جامعه یاری رسان دولت است و می تواند نقش ارزشمندی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد./

 




Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna