جمعه 31 فروردین 1403

 این دیدار از ساعت 15 به قضاوت «علیرضا فغانی» و در هفته ششم لیگ برتر باشگاه ایران آغاز می شود.

شهرآورد تهران درحالی برگزار می شود که بر خلاف سال های گذشته، استقلال تهران که همواره یکی از مدعیان و بالانشینان جدول رده بندی محسوب می شود در بدترین شرایط تاریخ خود قرار دارد و در پنج هفته ابتدایی هنوز طعم پیروزی را نچشیده و تنها سه تساوی داشته است.
آبی های تهران که چند فصل در انتظار سرمربیگری «علیرضا منصوریان» مرد محبوب خود بودند، در لیگ شانزدهم او را در اختیار دارند و با هزینه های چندین میلیاردی در فصل نقل و انتقالات با تیمی متفاوت نسبت به فصول قبل پا به لیگ گذاشتند، اما هنوز نشانی از یک تیم مقتدر ندارند.
در واقع استقلالی ها تمام امید خود را به دیدار سنتی روز جمعه معطوف کرده اند تا با کسب برتری مقابل سرخپوشان، روی نوار موفقیت قرار گرفته و به ناامیدی موجود در بین هواداران پایان دهند.
از سوی دیگر، پرسپولیس تهران که فصل گذشته تنها به دلیل تفاضل گل کمتر، قهرمانی را از دست داد در سال جاری با تیمی هماهنگ و منسجم وارد مسابقات شده است.
هرچند تیم تحت هدایت «برانکو ایونکوویچ» در پنج دیدار ابتدایی موفق به زدن تنها چهار گل شده است، اما با همین تعداد گل اندک نیز پرسپولیس با 11 امتیاز صدرنشین امروز لیگ برتر محسوب می شود.
این تیم با جذب «علیرضا بیرانوند» که دروازه بان اصلی تیم ملی محسوب می شود و تغییرات گسترده در خط دفاعی، بهترین عملکرد را در محافظت از دروازه خود داشته و تنها یک گل دریافت کرده و همین امر موجبات صدرنشینی آنان را فراهم کرده است.
در مقابل هرچند استقلال در این فصل عملکرد خوبی در فاز دفاعی نداشته و تغییرات گسترده در پست برای آنان خوش یمن نبوده است، اما این تیم در خط حمله با در اختیار داشتن «کاوه رضایی» و «جابر انصاری» که از سوی «خسرو حیدری» و «فرشید اسماعیلی» به خوبی تغذیه می شوند، برای هر تیمی مشکل ساز خواهد شد.
پرسپولیس نیز با خط دفاعی مستحم که تنها ضعف آن عملکرد پرفراز و نشیب «محسن ربیع خواه» در جناح چپ است پا به شهرآورد خواهد گذاشت و بعید به نظر می رسد که برانکو در فاز تدافعی تیمش، تغیراتی ایجاد کند.
سرخپوشان با اتکا به بازیسازی «محسن مسلمان» در میانه میدان، سرعت و تکنیک «امید عالیشاه» و «فرشاد احمدزاده» در جناحین و حضور «مهدی طارمی» در خط حمله می توانند برای خط دفاعی هر تیمی روز سختی را رقم بزنند.
با این حال مصدومیت «وحید امیری» و پافشاری برانکو برای استفاده نکردن از «رامین رضائیان» معمای سرخ ها برای دیدار روز جمعه است.
سرخابی های تهران تاکنون 82 بار به مصاف هم رفته اند که سهم استقلال 24 برد است و پرسپولیس نیز 21 بار برنده زمین را ترک کرده است.
در آخرین دیدار دو تیم، پرسپولیس در فصل گذشته و زمانی که در اوج قرار داشت مقابل حریف دیرینه اش به برتری 4 بر 2 رسید و اگر درخشش سیدمهدی رحمتی نبود شاید نتیجه عجیبی در آن بازی رقم می خورد.
استقلال آخرین بار در هجدهم آذرماه 1390 و در جام حذفی موفق شد با حساب 3 بر صفر از سد پرسپولیسی که با هدایت «حمید استیلی» در بدترین شرایط قرار داشت به پیروزی دست یابد.
در واقع آبی های تهران نزدیک به پنج سال است که طعم پیروزی مقابل پرسپولیس را نچشیده اند و همین امر در کنار نتایج هفته های اخیر موجب شده تا شاید شانس برتری سرخ ها بیشتر باشد، اما تاریخ نشان داده که جایگاه تیم ها در جدول رده بندی نمی تواند در نتیجه نهایی شهرآورد تاثیر گذار باشد.
«صفر ایرانپاک» و «حسین کلانی» از پرسپولیس با 7 و 6 گل، بهترین گلزنان تاریخ شهرآورد هستند و غلامحسین مظلومی از استقلال نیز با پنج گل در رتبه بعدی قرار دارد.«مهدی هاشمی نسب» نیز چهار بار در پیراهن سرخ و یک بار در پیراهن آبی در این بازی بزرگ گلزنی کرده تا در جمع برترین ها باشد.
«علی پروین» 20 مرتبه به عنوان بازیکن در شهرآورد حضور داشته تا رکوردار باشد، ضمن اینکه او در 25 دیدار هم سرمربی پرسپولیس بوده است.
«علی جباری» هافبک نامدار استقلال با 11 بار بستن بازوبند کاپیتانی در این دیدار، نام خود را در بین رکورداران ثبت کرده است و «پرویز مظلومی» به عنوان سرمربی پیشین استقلال با چهار پیروزی متوالی مقابل استقلال، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna