جمعه 10 فروردین 1403

در جریان اجلاس دیشب (23 شهریور) پیتر تامسون رئیس مجمع عمومی گفت: 'اجلاس هفتادم اهداف توسعه پایدار را تصویب کرد و در اجلاس هفتاد و یکم باید شاهد اجرای تمامی اهداف هفده گانه توسعه پایدار باشیم.'
به گزارش تارنمای سازمان ملل، راهبرد جهانی مبارزه با تروریسم، برنامه اقدام دبیر کل سازمان ملل علیه افراط گرایی خشن و بهبود ساختار سازمان ملل برای مواجهه با این تهدیدها در اجلاس امسال به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
بان کی مون نیز در سخنرانی دیشب خود ضمن استقبال از برنامه کار اجلاس هفتاد و یکم متذکر شد که زمان اجرای توافق آب و هوایی پاریس فرا رسیده است. وی افزود که در 21 سپتامبر (31 شهریور) میزبان نشستی مهم برای تقویت عزم جهانی جهت دستیابی به این هدف در سال 2016 خواهد بود.
بان با اشاره به آخرین ماههای دبیر کلی خود خبر داد که در 1 ژانویه 2017 مجمع عمومی سازمان ملل پذیرای جانشین وی خواهد بود. وی با گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالمرگ داگ هامرشولد سلف سوئدی خود از مجمع عمومی خواست تا فرد یا افرادی را مامور کنند تا علت واقعی سقوط هواپیمای سازمان ملل در رودزیای شمالی (زامبیای فعلی) و جان باختن دومین دبیر کل سازمان ملل و 15 همراه او را کشف کنند.
مجمع عمومی یکی از شش رکن سازمان ملل و تنها رکنی است که تمامی کشورهای عضو حق رای برابر دارند. مجمع عمومی اختیار نظارت بر بودجه سازمان ملل، انتصاب اعضای غیر دائم شورای امنیت، اخذ گزارش های سایر بخش های سازمان ملل و صدور توصیه هایی در قالب قطعنامه های مجمع عمومی دارد.
اجلاس مجمع عمومی به ریاست رئیس مجمع یا دبیر کل سازمان ملل در جلسات عادی سالانه برگزار می شود که بخش اصلی آن از سپتامبر تا دسامبر بوده و امکان برگزاری جلسات فوق العاده یا اضطراری نیز پیش بینی شده است. فصل ششم منشور سازمان ملل به ترکیب، عملکرد، اختیارات، رای گیری و رویه های مجمع عمومی پرداخته است.
اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در 10 ژانویه 1946 در سال اصلی وست مینستر لندن برگزار شد و نمایندگان 51 کشور در آن حضور داشتند. اجلاس دوم در نیویورک و اجلاس سوم در پاریس برگزار شد. از اجلاس هفتم به بعد مجمع عمومی برای همیشه به نیویورک نقل مکان کرد. تنها استثنا، اجلاس بیست و نهم در سال 1988 بود که کشورهای عضو رای به برگزاری مجمع عمومی در ژنو سوییس دادند تا زمینه سخنرانی یاسر عرفات رهبر متوفی سازمان آزادیبخش فلسطین مهیا شود.
اروپام**3092**1599

 

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna