سه شنبه 29 اسفند 1402

پایگاه خبری موج برنا - دکتر محمد رضا حسین زاده - مسوول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی  گیلان گفت :  تا کنون حدود چهل مورد مرگ مغزی در استان گیلان طی سال جاری به ثبت رسیده است  که از این میزان بیست و یک مورد با رضایت خانواده های متوفی، اهدا عضو شده اند. در این راستا  شصت و یک نفر با این اقدام  پیوند عضو شده اند  که  این آمار در مقایسه با سایر استان ها، رضایت بخش می باشد.
دکتر حسین زاده  مشارکت در برگزاری مراسم اهدا کنندگان، تهیه بنر با نصب عکس فرد اهدا کننده در معابر پرتردد ، اهدا لوح تقدیر از سوی ریاست دانشگاه به خانواده ی اهدا کننده ، برگزاری مراسم جشن "نفس" با حضور مسوولین استانی ، دانشگاهی و خانواده های اهدا کننده ، اختصاص قطعه ای در آرامستان باغ رضوان در مرکز گیلان - رشت و تدفین فرد اهدا کننده به صورت رایگان ، برگزاری کلاس های آموزشی برای سفیران و تمامی مجموعه اعضا اهدا عضو را از جمله برنامه های حایز اهمیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت ارتقای فرهنگ اهدای عضو در گیلان عنوان کرد.
مسوول بیماری های خاص دانشگاه در ادامه با بیان این مطلب که اهدا عضو امری خداپسندانه است و به خوبی هم در بین خانواده های گیلانی جا افتاده است ، یاد آورشد : با تلاش بی شائبه ی سفیران اهدا عضو ، خوشبختانه این امر خیر در بین خانواده های گیلانی کاملا تبیین شده است .
وی در پایان برای آشنایی بیشتر مردم با این امرخیر و خداپسندانه ، نقش رسانه ها به خصوص صدا و سیما را در ترویج فرهنگ اهدا عضو بسیار مهم دانست و استمرار جلسات با مسوولین استانی، تقدیر و حمایت مسوولین در این زمینه را در نهادینه کردن این مهم،  حایز اهمیت  دانست.
خاطرنشان می شوم : سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفرشان دارای ارگان های قابل اهدا هستند. اما متاسفانه فقط در حدود ۷۰۰ نفر از ۲۵۰۰ تا۴۰۰۰ مورد مرگ مغزی قابل اهدا، اعضای خود را اهدا می کنند. در این زمینه به طور متوسط هر روز ١٢ نفر از کسانی که در لیست انتظار دریافت عضو هستند، فوت می کنند.

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna