پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - دکتر اسکندر زند روز دوشنبه در اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی برای توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج در رشت اظهار داشت: جمهوری اسلامی تاکنون برای زیرساخت های منطقه ای و ملی برنج سرمایه گذاری زیادی کرده است و آمادگی دارد علاوه بر تجهیزات کلیه تجربیات کاربردی خود برای توسعه پایدار تولید برنج را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد تا این زمینه فراهم شود که این کشورها هم به سهم خود بتوانند در پیشبرد مرکز منطقه ای و بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی که در رشت ساختمان آن افتتاح شد کمک کنند.
وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی کشاورزی را به عنوان محور تامین امنیت غذایی و ایجاد برابری اجتماعی و کاهش فقر قرار داده و برای توسعه بخش کشاورزی تلاش های فراوانی کرده است و در سه دهه اخیر تولیدات کشاورزی ایران از 35میلیون تن در سال به یکصد میلیون تن رسیده است .
وی توسعه سرمایه انسانی و توجه به زیرساخت ها نظیر تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی و توسعه روستایی در درون کشور و همکاری دو جانبه با کشورهای منطقه ای را در اولویت کاری وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد.
زند یادآورشد: برنج یکی از مهمترین محصولات غذایی آسیای مرکزی و غربی است که تقاضا برای آن روبه افزایش است که براساس پیش بینی های موسسه بین المللی ایری این میزان از 9 میلیون تن کنونی در سال 2020 به 12 میلیون تن و در سال 2035 میلادی به بیش از 16 میلیون تن افزایش می یابد.
وی هدف از برگزاری اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی برای توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج در ایران به منظور مشارکت و هماهنگی کشورهای مرکزی و غربی و تبدیل گیلان به مرکز برنج در راستای توسعه ملی و انتقال فناوری برنج را به عنوان یکی از مهمترین محصولات و غذای اصلی و دست یابی به امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی عضو ذکر کرد.
وی افزود: ایران با داشتن 20 موسسه تحقیقات کشاورزی در ایران و نیم قرن تجربه علمی و تحقیقی در تولید برنج ،وجود موسسه تحقیقات بین المللی برنج در گیلان ، موسسات تحقیقاتی بذر و اصلاح نهال ، امورباغبانی ، گیاهپزشکی ، فنی و مهندسی آمادگی دارد که این تجربیات و فناوری ها را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد و در قالب طرح های مشارکتی و همسو با برنامه های جهانی در افزایش تولید برنج و کاهش فقر تلاش کند.
اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی برای توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج روز دوشنبه در استانداری گیلان آغاز بکار کرد.
در این اجلاسیه استاندار گیلان ، معاونان وزیر جهاد کشاورزی ، جمعی از مسوولان کشوری و استانی ، سفرای کشورهای عضو ، نمایندگان ارشد اقصنادی کشورهای آسیای مرکزی و غربی ، روسای مراکز تحقیقات وزارت جهادکشاورزی ، نمایندگان بانک توسعه اسلامی و نماینده اکو شرکت دارند.
در حاشیه این اجلاسیه ساختمان جدید اداری آموزشی و رفاهی مرکز منطقه ای - بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی مورد افتتاح قرار گرفت و طی آیینی از کتاب اگرواکوتوریسم در آسیای مرکزی و غربی رونمایی بعمل آمد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna