چهارشنبه 29 فروردین 1403

پایگاه خبری موج برنا - شاید باورش سخت باشد برای تویی که تمام مدت بر روی سنگ‌فرش‌های خیابان قدم زده‌ای، قدم زدن روی فرشی از چمن، علف یا هر نوع گیاه خودرو. مارهای کوچک زیر پایت سر می‌خورند و از سویی به سوی دیگر می‌خزند. کنار آب که می‌روی از هر سو صدای جهش قورباغه به داخل آب به گوش می‌رسد و چه صدای دلنوازی است آواز غازهای مهاجر.

 

اینجا را که توصیف می‌کنم قطعه‌ای است از خاک همین مُلک. منطقه حفاظت شده حیات وحش سلکه.

پناهگاه حیات وحش سلکه در محدوده شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد. یک سو به تالاب انزلی و سویی به مزارع حاشیه هندخاله و صوفیانده می‌پیوندد. اینجا جایی است که تلالو نور خورشید در آینه تالاب چشمانت را می‌نوازد و آواز قوهای وحشی موسیقی دل‌نشینی می‌سازد، طنین آوازی که تاکنون نشنیده‌ای.

سلکه، جایی امن برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر

حمزه عشوری رئیس اداره محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان اظهار کرد: چند سالی است که منطقه سلکه به مقصد گردشگرانی که به صومعه‌سرا سفر می‌کنند، تبدیل شده است. سلکه در گویش محلی به معنای آبگیر می‌باشد و پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از تالاب‌های باارزش کشور است که محل سکونت تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به خصوص انواع غازها به صورت سالانه محسوب می‌شود. آب و هوای مناسب و وجود مواد غذایی فراوان در تالاب و امنیت بالا از دلایل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر در این منطقه است.

وی انواع پرندگان مهاجر به پناهگاه حیات وحش سلکه را شامل اُردک سرحنائی، پلیکان خاکستری، طاووسک، چکچک ابلق، قوی گنگ، پرستوی دریایی بال سفید، قوی فریادکش، باکلان بزرگ، خوتکای نر و پرستوی دریایی تیره دانست.

وجود مرکز آموزشی زیست محیطی تالابی ایران در سلکه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: در پناهگاه حیات وحش سلکه یک پاسگاه محیط‌بانی مجهز به یک مرکز بازدید وجود دارد که به عنوان نخستین مرکز بازدیدی علاقه‌مندان به حیات وحش به خصوص پرندگان در استان گیلان می‌باشد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مرکز آموزشی زیست محیطی تالابی ایران در این پناهگاه قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطب‌های اکوتوریسم و آموزش زیست محیطی را در ایران داراست.

منطقه سلکه در معرض نابودی است

عشوری تصریح کرد:متاسفانه در طول سالیان متمادی در اثر پایین رفتن سطح آب دریای خزر و در نتیجه پایین رفتن سطح آب تالاب انزلی، منطقه سلکه با خطر نابودی مواجه شده است.

آغاز طرح احیای پناهگاه حیات وحش سلکه

وی به اقدامات انجام شده در راستای احیای تالاب سلکه اشاره کرد و گفت: طرح احیای تالاب انزلی در قسمت پناهگاه حیات وحش سلکه رسماً سال 94 آغاز شده است و در فاز نخست این طرح در حال حاضر شاهد پیشرفت 65 درصدی می‌باشیم. اعتبار فاز نخست این طرح بالغ بر 16 میلیارد ریال در مساحت 15 هکتار است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا در پایان به اهداف و برنامه‌های محیط زیست برای حفظ تالاب و جلوگیری از تخریب و مرگ تدریجی آن اشاره و اظهار کرد: چند سالی است بحث مدیریت پسماند به صورت جدی در استان گیلان آغاز شده است تا از این طریق از ورود فاضلاب و زباله‌ها به تالاب جلوگیری شود.

تنیان و تالاب سلکه دو قطب گردشگری صومعه‌سرا

دکتر حسین اسماعیل‌پور فرماندار شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان با اشاره به اهمیت گردشگری در اقتصاد کشور اظهار کرد: گردشگری از چند منظر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. صنعت، فرهنگ و اقتصاد و در واقع پس از نفت هیچ صنعتی به اندازه گردشگری نمی‌تواند در پویایی اقتصاد جامعه و گردش اقتصادی آن نقش داشته باشد به خصوص در جامعه ایرانی که هم دارای تنوع فرهنگی، زیست محیطی، مذهبی و قومی است.

وی به وجود جاذبه‌های گردشگری در صومعه‌سرا مانند منطقه تنیان، تالاب و تاثیر آن در اقتصاد منطقه اشاره کرد و افزود: صومعه‌سرا یکی از شهرهایی است که در مسیر گردشگران واقع شده است اما متاسفانه از این شهرستان به عنوان محل اقامت استفاده نمی‌شود و این یکی از مشکلات گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه برنامه‌های توسعه گردشگری شهرستان حول دو محور حاشیه تالاب و ارتفاعات تنیان است، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم باید خط ارتباطی بین تالاب و کوهستان برقرار باشد تا گردشگر در محدوده زمانی که صرف می‌کند از این دو فضا استفاده کند و این خود عاملی برای افزایش ماندگاری مسافر در شهرستان خواهد بود و ایجاد خط ارتباطی با تالاب قطعا برای رونق گردشگری در شهرستان بسیار موثر خواهد بود.

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا به طرح مطالعاتی تنیان و تله کابین این منطقه و ارتباط با استان‌های دیگر چون زنجان و اردبیل از طریق دو عالم‌کوه تنیان اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق این طرح‌ها، دغدغه ما در بحث اقتصاد گردشگری برطرف می‌شود.

آئین‌های فصل کشاورزی به گردشگران معرفی شود

این مقام مسئول با بیان اینکه می‌توان از استعدادهای منطقه برای رونق گردشگری بهره برد، ابراز کرد: در تقویم کشاورزی شهرستان، از زمان خزانه‌گیری تا درو و برداشت محصول آئین‌هایی مانند جشن نشاء و خرمن وجود دارد که می‌تواند بخشی از گردشگری منطقه تلقی شود و با توجه به وجود تنوع کشاورزی در شهرستان از این ویژگی برای جذب گردشگر استفاده کرد.

اختصاص اعتبار بازسازی و احیاء برای طرح‌های گردشگری صومعه‌سرا

وی افزود: در سال گذشته دو میلیارد ریال برای طرح توسعه اسکله گردشگری سیاه‌درویشان، یک میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی شهرستان مانند حمام تاریخی کسماء و محوطه تاریخی مناره بازار و پنج میلیارد ریال برای بخش گوراب‌زرمیخ در نظر گرفته شده است.

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا در پایان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقتصاد تالاب سلکه رونق یافته و هدفمان ایجاد ارتباط با گردشگران و معرفی تالاب به دوستداران طبیعت می‌باشد./ایسنا

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna