جمعه 31 فروردین 1403

اوتیسم اختلالی در مغز است که باعث می‌شود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشده و کودک در تعامل و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل شود.این بیماری با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند.

مبتلایان به اوتیسم در تعاملات خود دچار مشکل می‌شوند،در برقراری ارتباط کلامی خوب و مناسب با دیگران ناتوان هستند و رفتارهای کلیشه‌ای در آنها دیده می‌شود.بچه‌های مبتلا به اوتیسم برخلاف بچه‌های دیگر که در مرحله پیش زبانی چیزهای جالب را با انگشت اشاره خود نشان می‌دهند چنین کاری نمی‌کنند.

رحیم تکاملی در گفتگو با خبرنگار ایسنا گیلان،با بیان اینکه بیماری اوتیسم یکی از بیماری‌های جدی از گروه بیماری‌های رشدی اختلالات طیف است،اظهار کرد:این بیماری در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از 3 سالگی) ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه 2 مرکز نگهداری روزانه کودکان اوتیسم در گیلان وجود دارد که به یکصد کودک مبتلا خدمات آموزشی ارائه می‏ کنند، افزود: دو مرکز روزانه کودکان طیف اوتیسم در رشت و لاهیجان فعالیت دارند و تعداد این مراکز افزایش می ‏یاید.

تکاملی ادامه داد:هم اکنون به ازای هر کودک مبتلا به اوتیسم 150 هزار تومان سازمان بهزیستی به مراکز پرداخت می‏کند و 350 هزار تومان به عهده خانواده کودکان اوتیسم است.

معاون توان بخشی بهزیستی گیلان گفت:هزینه خدمات درمانی این افراد که به کاردرمانی،گفتار درمانی، مشاوره روانشناسی و خدمات روانپزشکی نیاز دارند، بسیار گران است.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری مبتلايان به اوتيسم در گيلان امسال اجرایی می‏شود،خاطرنشان کرد:غربالگری اوتیسم برای کودکان زیر سه سال انجام خواهد شد.شناسایی زودهنگام و مراقبت از این کودکان می‏تواند امکان زندگی سالم‏تر را برای آنها فراهم کند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna