پنج شنبه 9 فروردین 1403

محمد شهبازی گفت: عمده کالاهای صادر شده شامل محصول های کشاورزی ، مواد غذایی ، سیمان ، گچ ، شوینده ها ، محصولات شیمیایی ، پارچه ، صنایع دستی ، فرش و موکت ، البسه ، کیف و کفش ، مصالح ساختمانی و پلاستیکی ، محصول های معدنی و فلزی بوده است.
وی مقصد این کالاها را کشورهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و روسیه ذکر و اظهار کرد: همچنین طی این مدت 57 هزار تن کالا به ارزش 83 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 21 درصد افزایش و از حیث ارزش نیز 11 درصد افزایش داشته است.
شهبازی عمده کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوب ، فرآورده های نفتی ، پنبه ، الیاف مصنوعی ، شمش آهن ، مس ، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان ، روسیه ، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه ، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: در مدت یادشده، 202 هزار تن کالا به ارزش 776 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور ترانزیت شده است.
وی عمده کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی ، خودروی سواری ، مبلمان، ماشین ها، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی ، کچ ، سیمان ، ظروف شیشه ای ، البسه ، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالاها از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.
شهبازی ادامه داد: در این مدت 262 هزار تن کالا به ارزش 121 میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده که از لحاظ وزن دو درصد افزایش و از نظر ارزش دو درصد کاهش داشته است.
وی عمده کالاهای وارده را شامل مواد شیمیایی ، چوب ، آهن ، ماشین ها و لوازم برقی ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای روسیه ، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.
وی اظهار داشت: همچنین طی این مدت شش هزار و 666 تن کالا به ارزش 13 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.
شهبازی عمده کالاهای صادرات چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی ، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
سرپرست اداره کل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز را در سال گذشته 696 هزار و 764 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد ترددکنندگان مرز زمینی آستارا در سال 94 یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا طی این مدت را مبلغ 589 میلیارد و 245 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش یافته است.
گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندری آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک به 800 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند./ایرنا

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna