شنبه 1 اردیبهشت 1403

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان گفت: حفظ اکوسیستم بی نظیر جنگلی شمال نیازمند تحقیقات بیشتری توسط پژوهشگران دانشگاهی است.

میر مسعود سجادی  افزود: داشتن منابع طبیعی سالم به برنامه ریزی درست نیاز دارد که برنامه ریزی درست هم با مطالعه و تحقیق بدست می آید که این تحقیقات هم به منابع خاص ، زمان و پژوهشگر مناسب نیاز دارد که این پتانسیل در مراکز علمی استان بویژه دانشگاه گیلان به عنوان مادر مراکز تحقیقاتی استان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: 35 عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان که سه نفر آنها دارای درجه استاد تمامی و 20 نفر درجه دانشیاری هستند فرصت علمی و تحقیقاتی مناسبی برای پشتیبانی از منابع طبیعی ،حفاظت از جنگل ها و حفاظت از منابع آب و محیط زیست بشمار می آیند.
وی تصری کرد : این دانشکده در طرح کلان ملی آبخیز کشور که چند دانشگاه در آن دخیل هستند نقش دارد و همچنین طرح هایی در زمینه زیست محیطی، آلودگی محیط زیست ،زباله ، مناطق حفاظت شده ، تالاب انزلی و شیلات و آبزیان مانند گونه های در حال انقراض از جمله طرح حال مطالعاتی این دانشکده محسوب می شوند.
سجادی با اشاره به اینکه جنگل های شمال به عنوان اکوسیتم ویژه باید بطور کامل حفظ شوند اظهارداشت: این اکوسیستم متفاوت با سایر مناطق کشور است به همین دلیل وظیفه ما در این رابطه سنگین تر می شود و حفظ مجموعه منحصر به فرد جنگل ها و حفاظت از دریای خزر و سیما و منظره طبیعی آن وظیفه همگانی است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محور پژوهش ها باشد و آموزش ، پژوهش و مسایل فرهنگی سه وظیفه دانشگاه است افزود: اگر درحال حاضر حضور دانشگاه در تحقیقات کم رنگ است به دلیل این است که مجموعه منسجم تحقیقاتی در سطح کشور وجود ندارد.
وی گفت: این دانشکده همکاری خوبی با منابع طبیعی استان دارد و طرح بزرگ منطقه ای مانند آمایش استان را با این اداره کل اجرا کرده است که این طرح استان را طبقه بندی کرده و کاربری های زمین در مناطق مختلف استان را شناسایی می کند.
سجادی یادآورشد: پژوهشگران این دانشکده در تالاب بین المللی انزلی با جایکای ژاپن همکاری دارند و بر روی گیاهان و آبزیانی که نسلشان در معرض خطر هستند مطالعه می کنند و بر روی گیاهی مهاجمی بنام سمبل آبی درحال مطالعه هستند.
وی همچنین گفت : طرح های دفع زباله در شهرستان های مختلف و طرح تنفس و شیلات آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز در حال اجرا هستند که همه این طرح ها با سلامتی مردم و محیط زیست گره می خورند.
وی اظهارداشت: به دلیل منحصر به فرد بودن جنگل های شمال محققان زیادی از کشورهای جهان دوست دارند در این جنگل ها تحقیق کنند و به همین سبب سال گذشته یک گروهی از کشور اروپایی که در مورد آفات جنگل ها که مطالعات خود را از مناطق مختلفی از اروپا و روسیه شروع کرده بودند برای رفع خلاء اطلاعاتی از دانشگاه گیلان کمک خواستند.
وی نقش دادن به دانشگاه در مطالعات طرح های گردشگری را کم رنگ دانست و گفت: اگر سازمان های تصمیم گیر با دانشگاه ارتباط داشته باشند مسلما استان زیان نمی بینند و بدانند که پژوهشگران دانشگاه دیدگاه انتفاعی نداشته و توقع بالایی هم ندارند.
سجادی یادآورشد: برای تربیت استادان دانشگاه ها هزینه زیادی شده است و باید مسوولان در تصمیم گیری های خود از مشارکت دانشگاه ها استفاده کنند تا تصمیم گیری ها جامع و علمی باشند.
استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل و 224 هزار هکتار مرتع دارد.
دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با حدود 500 دانشجو و 14 هکتار مساحت در شهر صومعه سرا واقع شده است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna