چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، هيات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شورای اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است:


«اِنَّ اللهَ يأمُرُکُم اَن تُؤَدُّوا الاَماناتِ اِلَي اَهلِها»
(سوره مبارکه نساء، آیه ۵۸)

هيأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن تجليل از سلحشوری و مقاومت ملت مظلوم فلسطين در مبارزه با اشغالگران ستمگر و دعا برای توفيق رزمندگان اسلام در آزادسازی قدس شريف، به حسب وظيفه قانونی، گزارشی از نظارت بر فرآيندهای انتخابات را به استحضار ملت شريف ايران و مسئولين محترم می‌رساند.

پس از تعيين اعضای هيات مرکزی نظارت توسط شورای محترم نگهبان، با برگزاری جلسات و با تدوين آيين‌نامه نحوه فعاليت، رئيس، نائب‌رئيس، دبير، سخنگو و منشی نيز انتخاب گرديد؛ در ادامه با رعايت اصل بی‌طرفی برای هر استان، پنج نفر از شخصيت‌های واجد شرايط قانونی به عنوان اعضای هيئت‌های نظارت استان‌ها (۱۵۵ نفر) انتخاب شدند.

همچنین ۱۴۴۶ نفر به عنوان اعضای هیأت‌های نظارت شهرستان (برای هر شهرستان سه نفر) انتخاب و ۱۰۲۱ نفر به عنوان نمایندگان هیات‌های نظارت در بخش‌ها از اقشار مردمی، آگاه و دارای شرایط قانونی منصوب شدند.

در تاريخ ۵ مهر ۱۴۰۲ همايش تخصصی - آموزشی اعضای هيات‌های نظارت استان‌های سراسر کشور با حضور اعضای محترم شورای نگهبان و هيأت مرکزی نظارت برگزار گرديد.

هيات‌های مرکزی نظارت، استان و شهرستان‌ها، حسب وظيفه قانونی و در راستای تضمين حقوق اشخاص و حاکميت، بر فرآيندهای ثبت درخواست متقاضيان (پيش ثبت‌نام)، تشکيل هيات‌هاي اجرايی و ثبت‌نام داوطلبان از طريق ناظران و کارشناسان خود و بر اساس گزارش‌های تخصصی و ميدانی نظارت داشته است.

هیأت اجرایی مرکزی برای نخستین بار براساس قانون جدید و با بررسی صلاحیت معتمدان پیشنهادی در ۲ مرحله، تشکیل گردید. پس از آن در هیات‌های نظارت شهرستان‌های سراسر کشور، صلاحیت تعداد ۳۶ هزار و ۴۴۲ نفر برای ۴۸۲ شهرستان و ۶۹۵ بخش، به عنوان معتمدان هیات‌های اجرایی تایید شد.

از ابتکارات اصلاح قانون انتخابات، ثبت درخواست متقاضيان (پيش ثبت‌نام) بود که به صورت الکترونيکی و با نظارت کارشناسان فنی و تخصصی هيات مرکزی نظارت با صرفه‌جويی در هزينه‌ها و با اتخاذ رويکرد هوشمندسازی و استعلام شرايط متقاضيان از نهادهای ذی‌صلاح انجام شد.

با تأیید پرسشنامه داوطلبی در هیات مرکزی نظارت، فرآیند الکترونیکی سامانه ثبت‌نام از داوطلبان، از تاریخ ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان ماه به صورت مجازی از سوی وزارت کشور و با نظارت هیات مرکزی نظارت صورت پذیرفت.

همزمان با نظارت بر فرآيندهای پيش‌گفته، هيات مرکزی نظارت با برگزاری جلسات متعدد، بر حسن انجام امور ديگری مانند تأييد طرح پيشنهادی تعرفه‌های رأی از سوی وزارت کشور، پاسخ به سوالات مختلف در خصوص قانون جديد انتخابات و شرايط داوطلبان، چگونگی اجرايی شدن قانون شفافيت و نظارت بر تأمين مالی فعاليت‌های انتخاباتی و... اهتمام داشته است.

هيأت مرکزی نظارت، ضمن تقدير از همکاری وزارت محترم کشور و هيأت‌های اجرايی انتخابات، به ملت شريف ايران اطمينان می‌دهد به حول و قوه الهی در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه به وظايف قانونی خود عمل نمايد.

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna