جمعه 7 اردیبهشت 1403

 با توجه به افزایش جمعیت و افزایش  روزافزون بیماران دیالیزی و نیازمند به پیوند کلیه در سراسر کشور یکی از چالش های موجود کمبود دستگاه  وبخش های دیالیز استاندارد است . و نیاز روزافزون به احداث و راه اندازی مراکز جدید دیالیز،به طور قطع وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به خاطر مشکلات مالی، در کوتاه مدت توان راه اندازی تعداد زیادی بخش دیالیز را ندارد.حال آنکه هر روز در اقصی نقاط کشور نیاز بیماران برای دیالیز استاندارد به شکل جدی حس می شود.به همین خاطر نیکوکاران و خیرین می توانند با ورود جدی به این عرصه در جهت خدمت رسانی به بیماران دردمند دیالیزی که مجبور هستند هر هفته سه بار و هر بارحدود 4 الی 5 ساعت دیالیز شوند گام های اساسی مورد رضای حضرت حق تعالی بر دارند.  بر همین اساس خبرنگار پایگاه خبری موج برنا مصاحبه ای با دکتر کیانوش کوچکی نژاد یکی از خیرین سلامت و موسس مرکز خصوصی  دیالیز کیانمهر رشت که البته  بصورت رایگان بیمار پذیرش می کنند انجام داده است که در ذیل می خوانید .

 

دکتر کیانوش کوچکی نژاد بمدت 7 سال  مدیرکل ادراه بهزیستی استان گیلان  بودند و در حال حاضر نیز مسئول مجمع خیرین سلامت استان و  قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در امور مشارکتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد و خیرین  هستند .

البته گفتنی است که ایشان در زمینه ورزشی هم فعالیت دارند و در حال حاضر عضو هیئت رئیسه هیئت شنای استان گیلان نیز می باشند .

 

دکتر کیانوش کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار موج برنا با بیان اینکه دیالیز به بیماران نارسایی کلیه امکان می دهد تا زندگی خوب و پرباری داشته باشند در خصوص  آشنایی با دیالیز و بیمار دیالیزی توضیحاتی داد و افزود : کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردن مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند.وی ادامه داد : بیماران باید معمولاً سه بار در هفته به واحد دیالیز مراجعه کنند. قبل از درمان، بیماران خود را وزن میکنند تا مقدار مواد زائدی که از دیالیز قبل تا به آن زمان در بدن آنها جمع شده است، تشخیص داده شود. آنگاه بیماران روی صندلی های مخصوص می نشینند که مثل صندلی راحتی است. ناحیه پیوند (پیوند بین سرخرگ  و سیاهرگ)، کاملاً تمیز می شود. سپس دو سوزن به داخل پیوند فرو می شود. یکی از این سوزن ها خون را به داخل دستگاه می برد که در آنجا تصفیه می شود و سوزن دیگر، خون تصفیه شده را به داخل بدن بیمار برمی گرداند.

موسس مرکز خصوصی  دیالیز کیانمهر رشت به مدت طولانی دیالیز اشاره کرد و خاطرنشان شد : درمان 2 تا 4 ساعت طول می کشد. طی این ساعات، پرسنل دیالیز بطور مداوم فشار خون بیمار را چک می کنند و دستگاه دیالیز را تنظیم می کنند تا مطمئن شوند که مقدار درستی مایع از بدن بیمار خارج شده است. بیماران می توانند در این فاصله مطالعه کنند، بخوابند یا سایر کارهای خود را انجام دهند.

 

دکتر کیانوش  کوچکی نژاد ریاست مرکز دیالیز کیانمهر  گفت : این مرکز 17 بهمن سال جاری با 14 دستگاه  در مساحت 320 مترافتتاح شد و در دو شیفت عصر و شب  28 بیمار دیالزی را پذیرش می کند .

ریاست مرکز دیالیز کیانمهر در خصوص انگیزه خود از تاسیس مرکز دیالیز و فعالیت با انجمنهای خیرین بیان کرد : بنده در مدتی که بعنوان مدیرکل اداره بهزیستی گیلان فعالیت داشتم ارتباط  با بیماران دیالیزی  و احساس نیاز انان به خدمات رسانی بیشتر و همچنین فعالیت در مجمع خیرین و مسئولیت قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در امور مشارکتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد و خیرین باعث شد ارتباط من با بیماران بیشتر شود و این وظیفه و توان را در خود احساس کردم و علاقمند به تاسیس مرکز دیالیز شدم.

 

وی افزود : با توجه به اینکه ساعت کار این مرکز از ظهر شروع می شود و تا شب نیز ادامه دارد تعداد 23 نفر اعم از پزشک ، پرستار ، کادر اداری و خدماتی بصورت مستقیم در حال فعالیت هستند که روزانه به 28 بیمار خدمات رسانی می کنند که اگر شیفت صبح  هم اضافه شود  حدود 10 نفر دیگر نیز در این مرکز مشغول بکار می شوند  و به حدود 48 بیمار خدمات ارائه خواهند شد .

دکتر کیانوش  کوچکی نژاد  در ادامه بیان کرد : بدلیل اینکه بیماران  هفته ای دو الی سه بار باید برای دیالیز شدن به این مرکز مراجعه نمایند این مرکز در آینده در سه شیفت خدمات ارائه خواهد داد و اگر با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشد می تواند به حدود 90  بیمار دیالیزی در سطح شهرستان رشت خدمات ارائه دهد .

وی در خصوص چگونگی تاسیس و سرمایه گذاری برای افتتاح این مرکز اظهار داشت : تاسیس و تجهیز این مرکز از سرمایه شخصی بوده است و برای خرید دستگاههای بروز دنیا نیز با نرخ غیردولتی اقدام شده است.

دکترکوچکی نژاد  ضمن بیان اینکه برای تجهیز مرکز و خرید دستگاهها یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است افزود : دستگاهها از نوع بهترین و مجهزترین تکنولوژی آلمان و ایتالیا می باشد بخصوص دستگاه سخت گیر آب که از اهمیت زیادی برخوردار است و در ارائه یک دیالیز خوب به بیمار نقش  بسزایی ایفا می کند.

وی به تعداد اندک مراکز پذیرش بیماران دیالیزی در استان گیلان اشاره کرد و گفت: تنها بیمارستان دولتی که  در رشت بیمار دیالیزی پذیرش میکند بیمارستان رازی  است که با توجه به افزایش بیمار دیالیزی در استان این بیمارستان با ازدحام بیمار و کمبود وقت و فرسودگی دستگاهها مواجه هست و گاهی اوقات بیمارستان تا ساعت دو نیمه شب در حال پذیرش بیمار است .

درادامه با اشاره به کم شدن فشار کاری بیمارستان رازی رشت با تاسیس این مرکز افزود : ما در مرکز دیالیز کیانمهر که توسط بخش خصوصی با بهترین و بروزترین دستگاههای دنیا تاسیس و اداره می شود بیماران را بصورت رایگان و با دفترچه بیمه بدونه گرفتن فرانشیز و با در اختیار گذاشتن فرصت کافی و با حضور پزشکان و پرسنل باسابقه و باتجربه پذیرش می کنیم.

وی به ازدیاد بیماران کلیوی و دیالیزی در استان و رشت نسبت به سایر استانها اشاره کرد و شایع ترین علت بروز این مشکل را افزایش فشارخون دانست و اظهار داشت : بیماران دیالیزی در استان گیلان و رشت نسبت به سایر استانها بیشتر است که نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتر دارد.

ریاست مرکز دیالیز کیانمهر ادامه داد  : با توجه به جمعیت زیاد بیماران دیالیزی در استان این پتانسیل وجود دارد که از لحاظ فضا و تجهیزات و امکانات برای خدمات رسانی بهتر و پذیرش تعداد بیماران بیشتر این مرکز گسترش یابد.

 

دکترکوچکی نژاد  با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر تک تخصصی است و فقط امکانات دیالیز را فرآهم آورده است اضافه کرد  : این مرکز مجوز ارائه سایر خدمات مرتبط را دارد ولی در حال حاضر بدلیل استیجاری بودن مکان این مرکز و هزینه بالای دستگاهها این امکان وجود ندارد ، که البته در صورت در اختیار داشتن مکان اختصاصی و کمک ارگانهای مرتبط این امکان بوجود خواهد آمد.

وی به نقش حمایتی ارگانهای مرتبط مثل استانداری ، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان  در گسترش این مرکز اشاره کرد و گفت : در صورتیکه این ارگانها درفرآهم آوردن فضای مناسب تر و اختصاصی ، اختصاص زمین و دریافت وامهای کم بهره و در اختیار گذاشتن دستگاههای روز دنیا با نرخ دولتی ما را یاری رسانند این توانمندی و تمایل در ما وجود دارد که در آینده این مرکزبا ایجاد فضایی گسترده  و با تجهیز دستگاههای بروز دنیا  بیماران بیشتری را همه روزه در سه شیفت بصورت رایگان پذیرش نماید .

دکتر به عدم همکاری هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان در تجهیز مرکز به دستگاههای وارداتی با نرخ دولتی اشاره کرد و گفت :  ازسوی ارگانهای مرتبط استان این همکاری وجود داشت و نامه ای نیز به بنده داده شد ولی هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان همکاری ننمودند و دستگاهها با نرخ آزاد خریداری شد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز دیالیز دیگری هم در این استان فعالیت می کنند یا خیر ، پاسخ داد : تمامی بیمارستانهای دولتی شهرستانها بخش دیالیز دارند و در شهرستان رشت در بخش دولتی بیمارستان رازی بیماران دیالیزی را پذیرش می کند  و همچنین مرکز دیالیز رودسر نیز که توسط خیرین تاسیس  و دستگاههای آن نیز توسط خیرین به بیمارستان هدیه گردید  و در نهایت این مرکز به دانشگاه اهدا شد که در حال حاضر توسط بخش دولتی اداره می شود و اما مرکز دیالیز ما ( مرکز دیالیز کیانمهر ) تنها مرکز دیالیز خصوصی در استان هست که با نرخ دولتی بیمار پذیرش می کند .

در پایان دکتر کوچکی نژاد افزود : در تمامی ایام تعطیل و ایام نوروز مرکز دیالیز کیانمهررشت پذیرای بیماران دیالیزی میهمان نیز می باشد.

خاطرنشان می شوم : مرکز دیالیز کیانمهر رشت تمامی بیمه ها را تحت پوشش قرار می دهد و برای ارائه خدمات هیچ هزینه ای و حتی فرانشیز بیمه را دریافت   نمی کند .

و همچنین تمامی بیمه ها می توانند برای عقد قرارداد با این مرکز اقدام نمایند .

این مرکز در خیابان شهید رجایی جنب کوچه 53 واقع است و همه روزه بجز جمعه ها و حتی در ایام تعطیلات رسمی باز می باشد و  از ساعت 12 ظهر الی 20 بیمار پذیرش می کند ./

گزارش : سمیه عظیمی

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna