جمعه 7 اردیبهشت 1403

ماجرای حمل و نقل زباله و انتقال آن به مراکز دفن زباله سالهاست که از مباحث مهم مسوولان شهری رشت می باشد و با وجود ارائه راهکارها و طرح های متعدد متاسفانه تاکنون بازخورد مناسبی نداشته و وضع همچنان بر منوال قبل است و نه مردم هنوز به فرهنگ صحیحی از دفع زباله دست یافته اند و نه متولیان جمع آوبری زباله از شکل و اسلوب صحیحی برای این کار بهره می برند!
تجربه ثابت کرده که در تمام دنیا دانش، مهارت، مسئولیت پذیری و مشارکت مردم و شهروندان نقش مهمی در اداره امور شهر دارد و مسئله مهم اینکه حضور و مشارکت مردم در فعالیت های شهری از شاخص های توسعه پایدار است.
متاسفانه برخی اوقات رفتارهای نامناسبی را در این زمینه از سوی مردم شاهد هستیم، گاهی اوقات رفتارهایی در مورد دفع زباله و آشغال از برخی به ظاهر شهروند مشاهده می شود که جای تاسف و تعمق دارد! هرچند که بحث آموزش در همه حال باید وجود داشته باشد اما این عمل به تنهایی کافی نبوده بلکه عمل کردن و پیاده کردن آموخته ها از ابعاد مهم مشارکت شهروندان می باشد.
به راستی چرا با توجه به شعار شهر ما خانه ماست و با توجه به اینکه سطل های زباله هم در دسترس ما است اما باز هم زباله ها را هرجور که دوست داریم، در سطح شهر و خیابان رها می کنیم!؟
یکی به خاطر راحتی کار زباله را از پنجره و از طبقات سوم و چهارم به داخل کوچه پرتاب می کند، برخی ها در بدترین زمان ممکن زباله و پسماندهای خانگی را به کوچه انتقال می دهند، بعضی ها به خاطر حمایت از حیوانات و پرندگان، اضافه غذای خود اعم از نان، خورده برنج و ته دیگ و ماکارونی و ... در کوچه می ریزند.
این گونه رفتار و کجروی ها جز اینکه عامل آلودگی کوچه، خیابان و پیرامون زندگی ما شود، تبعات زیست محیطی فراوانی نیز با خود به همراه دارد که فقط با همکاری مردم می توان جلوی معضلات را گرفته و گره گشای بسیاری از معضلات پسماند شهری شد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna