شنبه 1 اردیبهشت 1403

فرشید شهبازی گفت : طرح ملی نوروزگاه با هدف معرفی، احیا و حفظ آیین ها، سنت ها و مراسم و برنامه های مرتبط با نوروز در استان های مختلف کشور و کشورهای حوزه نوروز در 12 استان اجرا می شود.
وی طرح ملی نوروزگاه را گامی جدی در راستای اعتلای موضوع نوروز دانست و بیان کرد: نوروز با تمام زیبایی ها و جلوه های فرهنگی اقوام بعنوان میراث معنوی مردمان این دیار ثبت جهانی شده و حوزه معرفتی آن فرا تر از جغرافیای سیاسی ایران است.
وی در پی انتخاب رشت و لاهیجان برای اجرای طرح نوروز گاه در گیلان، از تشکیل کمیته های پنجگانه برای برگزاری این طرح خبر داد.
شهبازی بیان کرد: رونمایی از تمبر نوروزگاه ، تاریخ شفاهی ،نمایشگاه عروسک های محلی، کتاب ، اسناد ، غذاهای محلی، صنایع دستی، بازی ها و موسیقی محلی و تجلیل از پژوهشگران، هنرمندان و موسیقی دانان حوزه نوروزگاه از ویژه برنامه های این طرح ملی است.
وی پژوهش و تحقیق در خصوص نوروز، اسناد مرتبط با این عید باستانی و اتفاقاتی که در سال های گذشته هنگام نوروز رخ داده را از جمله مواردی دانست که باید در برگزاری نوروز گاه بدان توجه شود.
بازارهای نوروزی، تکم گردانی، خوراک های عیدانه و پیشکش های نوروزی در گیلان آیین هایی ریشه دار در فرهنگ غنی این استان است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna