چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

 

روز واقعه تصویری شایسته از واقعه کربلا

روز واقعه اثر ماندگار شهرام اسدی روایت گر حق و حقیقت از واقعه کربلاست 

رحیم زاده ؛ سرویس هنری موج برنا - ایران یکی از تمدنهای کهن است و بسیاری از وقایع تاریخی در ایران رقم خورده است و شایسته است این تمدن و تاریخ کهن به تصویر کشیده شود . خوشبختانه در خصوص روایت گری تاریخ و تمدن اسلام آثار سینمایی خوبی در ایران خلق شده که به مناسبت دهه اول محرم مروری بر فیلم سینمایی " روز واقعه " اثر فاخر شهرام اسدی داشته باشیم .
 

فیلم سینمایی روز واقعه فیلمی محصول 1373 ایران و  در ژانر تاریخی و با موضوع دینی و  اسلامی است . این اثر قابل تامل و فاخر به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است.

این اثر در سال ۱۳۷۳ از روی فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی ساخته شده‌است. این فیلم توانست در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند .

بیضایی فیلمنامه روز واقعه را سال ۱۳۶۱ نوشت و در سال ۱۳۶۳ در انتشارات ابتکار چاپ کرد. این کتاب بعداً در انتشارات روشنگران چاپ شد .

خلاصه داستان

عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. وی در جریان عروسی با راحله ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند .

روایت فیلم مصداق حقیقی روشنگری و مصداق بارز حق و حقیقت است ، حقیقتی واضح که در تمام ادیان الهی ، خصوصا ادیانی که کتاب الهی دارند . براستی سرمایه گذاری در چنین آثاری که ماندگاری عجیبی بر اذهان دارد می تواند بهترین ارایه یک واقعه باشد .

این اثر فاخر در همه بخشهای نمایشگر توانمندی ، خلاقیت و مهارت داشت . از انتخاب لوکیشن ، بازی بازیگران ، موسیقی جذاب و تاثیر گذار و کارگردانی موفق  و خلاصه هر بخش فیلم درست و سنجیده در جای خود قرار گرفته است .

 

 

 

 

 

 

 

 

بازیگران :

، عزت الله انتظامی ، جمشید مشایخی ، مهدی فتحی ، محمدعلی کشاورز  ،  سعید نیکپور،  عنایت‌الله بخشی ،   علیرضا شجاع‌نوری ،  حسین پناهی ،  حمیده خیرآبادی  ، ژاله علو ، لادن مستوفی ،  منصور عراقی

 

   

حضور این فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر توانست شایستگی های خود را به نمایش بگذارد  و این جوایز را به خود اختصاص دهد :

    برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (شهرام اسدی)

    برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی)

    برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (عبدالله اسکندری)

    برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم (شهرام اسدی)

    برنده سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی (مجید میرفخرایی)

    کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (بهرام بیضایی)

    کاندید سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (شهرام اسدی)

    کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (علیرضا شجاع‌نوری)

    کاندید سیمرغ بلورین بهترین تدوین (مهدی رجاییان)

    کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری (مازیار پرتو، اصغر رفیعی‌جم)

فیلم سینمایی روز واقعه نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی کلکته بوده است .



 



 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna