پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

https://gilan.iqna.ir/files/fa/news/1401/5/17/2600840_488.jpg

خردسالان شیرخوارگان حسینی دیروز بیرق به دستان امروز نهضت عاشورا

  

خردسالان شیرخوارگان حسینی دیروز بیرق به دستان امروز نهضت عاشورا

هستند . / این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است .

 

 

 

 

سرویس فرهنگی موج برنا - جامعه و زندگی اجتماعی نیازمند الگوسازی مناسب ، فرعنگ سازی درست است ، از همین رو بسیاری از رویکردهای مناسب یا از بطن خانواده نشات می گیرد و یا به ارایه یک فرهنگ درست ، الگویی مناسب شکل می گیرد . در بسیاری شرایط فرهنگ سازی و الگو سازی از کودکی آغاز می شود و می تواند چراغ راهی برای مسیر آینده خود فرد ، جامعه و آیندگان باشد .

خردسالان شیرخوارگان حسینی دیروز بیرق به دستان امروز نهضت عاشورا هستند .

کودکی فرصتی مناسب برای آموختن درسی است که سالیان متمادی می تواندچراغ راه زندگی ما باشد . بر خلاف تصور بسیاری از ما کارشناسان معتقدند اولین واژه ها یا عبارتها بخشی از حافظه کودک شده و می تواند آن ضبط و به مدت طولانی آن را نگاه داشته و در اولین تکرار آنرا مرور و روایت نماید .

مراسم شیرخوارگان حسینی در ۷۵۰۰ نقطه ایران برگزار شدتصاویر| مراسم شیرخوارگان حسینی

به عنوان مثال آواها  و نواهایی که ما به عنوان شعر و یا لالایی برای کودک می خوانیم تبدیل به بخشی ماندگار از حافظه شده و اگر شعر یا لالایی که در شش ماهگی تا نزدیکی یک سالگی به نوعی آرامش تولید می کرد و در یک فاصله چند ماهه تکرار نشد و مجددا آنرا بازخوانی کردید خواهید دید که عکس العمل خواهد شد و یا در سنین بالا همراه با شما زمزمه خواهد نمود .

زمزمه های عاشورایی مادران اولین قدم برای تبیین نهضت عاشورا

بسیاری از کودکان دهه 50 و 60 بهترین لالایی ها و در واقع آخرین نسل از لالای ها زنده را می شنیدند ، درست قبل از ورود نسل جدیدی از سیستمها و تکنولوژی که جایگزین نواها و لالایی های مادران شد .

یکی از این لالایی ها که عموما در دهه اول محرم و یا مجموعا در ماههای محرم و صفر و یا ایام بیماری کودک خوانده می شد با حال و هوای عاشورا و نهضت عاشورا بود و چند بیتی که از کودکی  همیشه در ذهن تکرار می شود :

عطش و رقع عطش و اینکه هربار پس از نوشیدن آب بگوییم سلام بر حسین (ع) از دیگر آموزه هاست که از کودکی در ذهن ما جای می گیرد و نوعی بدعت و تجدید میثاق با کاروان کربلاست و بدون شک تاثیرپذیری آن فراموش نخواهد شد .

برپایی دسته ها و هیتها با هدایت کودکان و نوجوانان

نسل امروز هم بیرق نهضت عاشورا را در دست دارد و با برپایی دسته جات و هیئتها فصلی نو در نهضت عاشورا را پایه گذاری می کنند . از راویان و مداحان تا برپا کنندگان نمایشگاه ، عکس و یادمان و عزیزانی که همگام با خانواده در پیاده روی اربعین در حد بضاعت سبکی نو را بنیان می گذارند .

https://gilan.iqna.ir/files/fa/news/1401/5/17/2600840_488.jpghttps://gilan.iqna.ir/files/fa/news/1401/5/17/2600832_413.jpg

خردسالان شیرخوارگان حسینی دیروز بیرق به دستان امروز نهضت عاشورا   

یکی دیگر از راههای اشاعه هدفمند نهضت عاشورا ، برپایی مراسم شیرخوارگان حسینی است ، بسیاری از شیرخوارگان که دیروز بر دستان مادران در این مراسم شرکت کردند ، امروز در صف اول مراسم هستند و بعضا با مطالعه بیشتر در معرفی بیشتر این نهضت تلاش مضاعف دارند .  

نوشته : حمیدرضا رحیم زاده

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna