شنبه 1 اردیبهشت 1403

 

ایمان سهیلی  :

رشتی دوزی در آستانه ثبت ملی شدن است .

 

ایمان سهیلی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رشت :

رشتی دوزی در آستانه ثبت ملی شدن است ./عزم همه جانبه شهری از میراث فرهنگی

تا شهرداری و نمایندگان خانه ملت برای ثبت هنر دست هنرمندان رشتی دوزی

 

 

 

سرویس گردشگری موج برنا - گردشگری شاخه های مختلفی دارد و توجه به صنایع دستی به غیر از صنعتی که می تواند موجب چرخش اقتصادی شود و اشتغالزایی نماید در شناخت و شناسایی ملی و جهانی و جلب توریست موثر باشد .

ایمان سهیلی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رشت : رشتی دوزی در آستانه ثبت ملی شدن است ./عزم همه جانبه شهری از میراث فرهنگی تا شهرداری و نمایندگان خانه ملت برای ثبت هنر دست هنرمندان رشتی دوزی

ایمان سهیلی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رشت به اهمیت توجه به صنایع دستی به لزوم ثبت یک اثر ماندگار به نام شهر رشت اشاره کرد و افزود : لباسهای محلی گیلان به لحاظ تنوع رنگ و طرح و شاد بودن شهرت جهانی دارند و هنر جذاب رشتی دوزی زینت قابل تحسینی به این لباسها خواهد داد .

ایمان سهیلی به تنوع و جذابیت طرحهای رشتی دوزی اشاره کرد و گفت : بسیاری از آثار هنرمندان و طرحهای کار شده به تنهایی یک اثر قابل توجه هستند که به مانند یک اثر نقاشی در یک قاب زینت بخش محل سکونت ، محیط کار و یا هدیه ای نفیس و ماندگار از رشت و یادآور دستان هنرمند مردم گیلان خواهد بود .

 رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رشت به تلاش مجموعه گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان رشت و حمایت مسئولان شهری و استانی اشاره کرد و خاطر نشان کرد : برای ثبت ملی رشتی دوزی به نام شهر رشت ، پروپوزال منسجم و البته با مطالعه و با بهترین اثر هنرمندان گیلانی جمع آوری شد و طی هماهنگی ها و رایزنیهایی که پیش از این صورت گرفته بود با دریافت تائیدیه از نمایندگان خانه ملت رشت و   اعضای محترم شورای شهرمقدمات کار صورت گرفت . در این گام مهم و بزرگ   حمایت مدیرکل محترم میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در گام گام موثر و دلگرم کننده بود .

وی به سختی این کار با توجه به محدودیت ثبت آثار در یک سال از یک استان اشاره کرد و گفت : با تلاش هنرمندان و مسئولین شهری رودسر چادر شب رودسر ثبت جهانی شد و عملا امکان مطرح شدن این طرح اشتباه بود ، اما مصمم بودیم این مهم در اولین فرصت انجام شود و این طرح بزودی مطرح و با تمام انرژی برای ثبت این اثر پیگیری خواهد شد .

یادآور می شود ثبت ملی رشتی دوزی می تواند این اثر را بیش از گذشته معرفی نماید تا هنر هنرمندان موقعیت حقیقی خود را دریابد .

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna