سه شنبه 29 اسفند 1402

 

پیشگری بهتر از درمان است ،

برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس ماسک بزنیم

 

پیشگری بهتر از درمان است ،

برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس ماسک بزنیم

 

 

 

 

یاداشت مدیر مسئول موج برنا – پس از #جنگ_جهانی _دوم ، بیماری اپیدمی و فراگیری نتوانست جهان را تحت شعاع قرار دهد . #کرونا_ویروس اولین بیماریی بود که پس از جنگ جهانی دوم ، جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و تنها فرق آن شرایط جامعه و جهان بود که با کمک فضای مجازی پزشکان و مسئولین در کنار مردم با بیان نوع ابتلا ، علایم و راههای پیشگیری را به هم اطلاع هم برسانند و در این راه در کنار هم باشند . در این مسیر وظیفه ما مردم است تا بتوانیم با رعایت اصول اولیه بهداشتی مراقب خودمان ، اطرافیان و خانواده بزرگ اجتماع باشیم .   

زندگی کردن با کرونا را بیاموزیم .

بحث و تبادل نظر در خصوص شیوع کرونا به هیچ وجه بر پایه تاکید بر منشا ، درمان یا واکسن نیست ، در این مجال سعی خواهیم کرد در خصوص چگونگی زندگی با شرایط شیوع بیماری تا کشف واکسن سخن بگویم ، متداول ترین راهی که از دیر باز در خصوص هر بیماری بیان شده است :

 اول اینکه : امید داشته باشیم .

دوم اینکه : پیشگیری بهتر از درمان است .

بنابراین در راه پیشگیری باید بسیاری از کارهای معمول را انجام نداد و یا با رعایت پروتکلهای بهداشتی  انجام داد . در بخش دوم که بیشتر تشریح خواهیم نمود عدم حضور در جمعهای بزرگ مثل جشنها ، مراسمهای عزا و شادی و ورزشهای گروهی است و حضور در جمعهای بزرگ مثل محل کار ، رفت و آمدهای یومیه ، رعایت بهداشت فردی مثل استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی کردن دستها با محلولهای  بهداشتی است .

امید و اعتماد به نفس داشته باشیم .

بدون شک در هر فعالیت داشتن اعتماد به نفس و امید رمز موفقیت است و باید برای رسیدن به سرمنزل مقصود این دو عامل بزرگ موفقیت را به همراه داشته باشیم . در این مسیر هم با امید به رسیدن راه حل درمان قطعی و پیدا شدن واکسن باید امیدوار باشیم  ، اما مسئله مهم در خصوص ابتلای احتمالی خودمان و اطرافیان است که می تواند ما را از این مهلکه نجات دهد و با حفظ روحیه و اعتماد به نفس و امید گام اول بهبودی را برداریم و با این تفکر راز سلامت را به ارمغان آوریم

پیشگیری بهتر از درمان است . رعایت پروتکلهای بهداشتی ، خصوصا استفاده از ماسک الزامی است .

پیش از این هم گفته شد که در این مجال به کرونا ویروس از دیدگاه علمی و چالشهای پیش رو نمی نگریم ، اما نکته حائض اهمیت جلوگیری از ابتلای خودمان و خانواده به این ویروس است . ویروس که طی شش ماه اخیر جهش قابل ملاحضه ای داشته و دیگر شبیه روزهای اول نیست ، راههای درمان متفاوتی پیشنهاد و انجام شده که بعضا در مقاطعی خوب و مفید بوده است اما محققان به یک اجماع رسیده اند که با استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی می توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد و این با استفاده از ماسک میسر می شود .

من ماسک می زنم .

کاملا منطقی به نظر می رسد که تامین ماسک نکته ای بسیار پراهمیت است ، مثلا با توجه به نقل قولهای ماندگاری ماسک در شرایط عمومی روزانه حداقل یک ماسک برای یک نفر در شهرهای کوچک و دو ماسک در شهرهای صنعتی و بزرگ ابتدایی ترین نیاز است و یک خانواده 2 نفره فقط 5000 هزار تومان روزانه برای این امر مهم نیاز دارند ، اما باید این الگو هزینه را در زندگی روزمره درنظر بگیریم تا به غیر دغدغه های درمانی ، گرفتار هزینه های درمان این ویروس نشویم .

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتیکودکان هرمزگانی: ماسک می‌زنیم - ایرنا

هرچند می توان با یک تفکر و بررسی اجمالی ماسک را با هزینه کمتر تولید کنیم در مدت شیوع این بیماری تا رسیدن به درمان و کنترل قطعی خود ، اطرافیان ، خانواده ، شهر و منطقه  ،کشور و جهان را از ابتلای ناخواسته نجات داد .

یک قرار مهم

از امروز برای جلوگیری از شیوع این بیماری پیشگری را از خودمان شروع کنیم : #ماسک_بزنیم ، #میهمانی_نرویم ، در #عزا_و_عروسی_شرکت_نکنیم ، #فاصله_اجتماعی_رعایت_کنیم ، دستها را در صورت تماس با سطوح ضدعفونی نمائیم یا حداقل بشوییم . #نظافت_فردی ، #بهداشت_فردی را با رعایت زمانبندیهای منطقی رعایت نماییم .

مشارکت در پویشهای همگانی کمک به بیماران خاص

در چگونگی ابتلا و شیوع این بیماری خون نقشی ندارد ، یعنی می توانیم با خیال راحت با حضور در پایگاههای انتقال خون ، خون و پلاکت را برای بیماران خاص اهدا کرد و یا حتی بیماران مبتلا به کرونا ویروس یکماه پس از بهبودی می توانند پلاسمای خود را برای کمک به بیمارانی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند اهدانمایند .

نذر خون نذری از جنس نوع‌دوستی و نجات بیماران+تصاویر- اخبار استانها ...رشد 12.9 درصدی اهدای خون در گیلان

اهدای خون و پلاکت برای کمک به بیماران خاص

همانطور که بارها بیان شده است ، در چگونگی ابتلا و شیوع این بیماری خون نقشی ندارد ، یعنی می توانیم با خیال راحت با حضور در پایگاههای انتقال خون ، خون و پلاکت را برای بیماران خاص اهدا کرد . انتقال خون تمام نکات بهداشتی و پروتکلهای تنظیمی را در گام اول برای سلامت اهداکننده رعایت می کند و از سوی دیگر برای تولید فرآورده های خونی با رعایت اصول بهداشتی امن ترین مکان خواهد بود .

چهاربهاران - ضرورت راه اندازی مرکز تشخیص PND تالاسمی در چابهار ...خبرگزاری صدا و سیما - اصفهان دارای هزار بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور ...

توضیح این نکته ضروری است که بسیاری از بیماران خاص به صورت ثابت باید از خون یا پلاکت و دیگر فرآورده های خونی استفاده نمایند ، بنابراین ضروری است تا اهداکنندگان خون در این ایام بیش از گذشته به فکر بیماران خاص باشند ، چرا که بدن آنها در صورت عدم تامین خون و فرآورده های خونی  می تواند واکنش نشان دهد و بیماران خاص و خانواده های آنها را دچار نگرانی کند .

اهدای پلاسما توسط بیماران درمان شده کرونا ویروس

شاید شنیده باشید که درد کشیده طبیب است و مبتلایان به این بیماری بهتر می توانند این درد را درک نمایند . خوشبختانه پلاسما درمانی به عنوان یکی از راههای درمان مطرح شده است و بیماران مبتلا به کرونا ویروس یکماه پس از بهبودی می توانند پلاسمای خود را برای کمک به بیمارانی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند اهدانمایند .

 

                                                                                                                                  سمیه عظیمی

                                                                                                                      مدیرمسئول پایگاه خبری موج برنا

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna