پنج شنبه 9 فروردین 1403

 

دانشمند پرآوازه گیلانی چشم از  جهان فروبست

موج برنا -  پروفسور 'فضل الله رضا'، دانشمند برجسته ایرانی در حوزه مهندسی برق و ریاضیات  در سن 105 سالگی بدرود حیات گفت .

پروفسور 'فضل الله رضا' متولد 1293 در شهر رشت ، تنها فارغ التحصیل دوره اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که پس از گذراندن دوران کارشناسی در رشته مهندسی برق، سال 1324 مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد.

این استاد دانشگاه و چهره ماندگار، رئیس اسبق دانشگاه تهران و دومین رییس دانشگاه صنعتی شریف و  مدتی نیز سفیر سابق ایران در یونسکو بود.

این دانشمند برجسته در کانادا اقامت داشت و از سال 1357 استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بود.
پروفسور رضا از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار داشته و در باره اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌ها تحقیقات مهمی انجام داده ‌است.

برخی بیانات این دانشمند پر آوازه را به یادگار می آوریم.

-برای دانشجوی ایرانی عذری پذیرفته نیست؛ پیشرفت همت می خواهد.

- گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقی ها بخصوص ایرانی ها تردید داشته باشد، اما آیین خردگرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

- به عنوان معلمی جهان دیده به شما توصیه می کنم با برنامه ریزی، پشتکار و جدیت عقب ماندگی علمی کشورمان را برطرف کنید. هر دانشگاه بزرگ باید درهای گفت و شنود را میان پیروان علم و دانش جدید و منبع فرهنگ و هنر و حوزه های عرفانی باز نگه دارد تا نور عارفانه ای بر گستره فناوری بتابد.

وزیر امور خارجه درگذشت پرفسور «فضل‌الله رضا» سفیر اسبق ایران در یونسکو را تسلیت گفت. 

در پیام تسلیت وزیر امور خارجه کشورمان آمده است: خبر درگذشت پرفسور فضل‌الله رضا از تبار پاکان روزگار و از سلسله مشاهیر ایران، موجب تالم و تاثر خاطر گردید. حیات پربرکت این فرزند اصیل ایرانی سراسر افتخار، پویش و کاوش در سپهر خیال‌انگیز دانش و ادب است.

ظریف در پیام خود با تاکید بر اینکه میراث پرفسور فضل‌الله رضا معرف کارنامه مفاخر ایرانی است، اظهار داشت: از حضور درخشان در یونسکو به عنوان سفیر ایران و استادی دانشگاه‌ها و مجامع علمی شناخته شده جهان گرفته تا نظریات علمی ماندگار در حوزه های دانش و ادب. این استاد وطن‌پرست و بی‌بدیل علاوه بر صعود به قله‌های دانش متخلق به اخلاق و صفات نیک بودند و فقدان ایشان برای جامعه ایرانی و مراکز علمی خسران بزرگی است.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna