سه شنبه 29 اسفند 1402

موج برنا - وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: اظهار داشت:  گنجایش سد آیت الله بهجت شهربیجار ۱۰۵ میلیون متر مکعب است که تاکنون،  ۸۰ درصد ظرفیت سد پر شده و ۲۰ در صد ظرفیت آن نیز برای کنترل سیلاب های احتمالی خالی است.

 سدهای گیلان آماده مهار سیلاب های احتمالی هستند

وی تصریح کرد: در حال حاضر،  حجم مخزن سد سفید رود ۴۷۹ میلیون متر مکعب است که نسبت به ۲۷۰ میلیون متر مکعبی ذخیره سد در سال گذشته در این بازه زمانی افزایش ۷۷ درصدی حجم آب ذخیره شده را نشان می دهد .

وی با اشاره اینکه در حال حاضر ورودی سد سفید رود ۴۱ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن نیر شش متر مکعب بر ثانیه است،  افزود : در حال حاضر به منظور پیشگیری از سیلاب احتمالی ۵۴ درصد ظرفیت سد سفیدرود خالی است .

خرمی  با اشاره  به نقش مهم سد بیان کرد: حجم آب ذخیره شده  پشت مخزن سد آیت الله بهجت ۸۲ میلیون متر مکعب است که دبی ورودی ۱۸ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آب  ۶.۶ دهم  متر مکعب بر ثانیه است که  قبل از سیلاب های اخیر خروجی آب  چهار و شش دهم متر مکعب بر ثانیه بوده که برای  کنترل سیلاب  دو  متر مکعب بر ثانیه به عدد خروجی افزوده شده است.

 وی با اشاره به اینکه از شروع بارش ها از بیست و سوم تا  بیست و هفتم  آبانماه جاری شاهد بارش متوسط  ۸۱ و شش دهم  میلی متری  باران در گیلان بوده ایم ، گفت : بیشترین این بارش ها به ترتیب در قلعه رودخان ، رضوانشهر و ماسال با میزان: ۱۹۴ ، ۱۷۶ و ۱۶۰ میلی متر گزارش شده  که در ارتفاعات اسپیلی دیلمان  در منطقه شرق گیلان نیز ۵۰ سانتی متر برف باریده است.

خرمی گفت: به برکت بارش های اخیر در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت مخزن سد پر آب شده است و بر اساس الگوهای بارش پیش بینی می شود برای اولین بار از زمان احداث سد آیت الله بهجت  تاکنون ، در ماه های آتی شاهد سرریز سد آیت الله بهجت شهربیجار باشیم.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت ) از توابع امام زاده هاشم  در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده  و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۵ / ۹۰ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد. حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیگ گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا ساخته شده است. سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت)  ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna