سه شنبه 29 اسفند 1402
فرهنگ دورهمی ایرانی مغایر با «تنها زیستی » است/ تجرد گرایی تهدیدی در سطح ملی و بین المللی
تمام مراسم های آیینی و سنتی ما با مشخصه دورهمی و باهم بودن خلاصه می شود از نوروز باستانی گرفته تا شب یلدا، فرهنگی که با « تنهازیستی» در مغایرت کامل است.
تنها زیستی

 سرویس اجتماعی موج برنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ پدیده نو ظهور «تنها زیستی» که بدون هیچ تعریفی و قانونی همان «زندگی مجردی» در میان جوانان است که در آن  افراد تنها زندگی کردن و تنها ماندن را به زندگی در کنار دیگران ترجیح می دهند؛ این شرایط را گاهی موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه برای افراد رقم می زند؛  چراغ خانه هایی که خواسته و نا خواسته فقط برای یک نفر روشن می شود، شاید منیت تمام را به نمایش می گذارد!

تجرد گرایی پدیده ای نوظهور

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد پدیده «تنهازیستی» به خانه ملت می گوید: به تازگی گونه ای از زندگی در بین جوانان کشور رواج پیدا کرده که با فرهنگ دورهمی ایرانیان در مغایرت کامل است که نشأت گرفته از فرهنگ کشورهای دیگر است؛ نمی توانیم به این زندگی هم خرده ویا ایرادی بگیریم، چرا که در جامعه بین المللی زندگی می کنیم و بی شک فرهنگ ما هم تحت تاثیر فرهنگ دیگر کشورها قرار می گیرد.

در ادامه ذوالقدر در مورد اشتغال و تحصیل دور از خانه  اظهار کرد :  اگر تحصیل دور از خانه و اشتغال برای زمان کوتاهی باشد نمی توانیم بگویم شخص تنها زیستی را برای زندگی کردن انتخاب کرده  است چرا که اینگونه زندگی مقطعی است و به مرور زمان ادامه پیدا نمی کند اما اگر شخص بعد از اتمام تحصیل و اشتغال در شهری دیگر برای همیشه  زندگی دور از خانه را انتخاب کند؛ در این گونه موارد تنها زیستی را برای خود  انتخاب است . 

تنها زیستی یا به نوعی تجردگرایی همیشه خود خواسته نیست؛ بعضی اوقات شرایط ایجاب می کند که شخص این نوع زندگی را انتخاب کند؛ عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این مورد تاکید می کند: گاهی شخص تمام فرصت ها برای ازدواج را از دست داده و یا با گذشت زمان اعضای نزدیک خانواده خود را بنا به دلایلی از دست داده است و یا به دلیل ازدواج خواهر و برادر خود  مجبور به تنها زیستی شده است.

درگیری ایران در میانه سنت و مدرنیته شدن

ایران سنتی در میانه سنت و مدرنیته شدن درگیر است و نمی توانیم در مقابل این تغییر ایستادگی کنیم؛  سهیلا جلودارزاده نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد به خبرنگار خانه ملت گفت: «تنها زیستی و تجردگرایی» در جامعه ما در میانه سنت و مدرنیته شدن باقی مانده و نمی تواند فرصت باشد؛ جوانی زمان طلایی زندگی هر فرد است  پس چه بهتر این فرصت را با تنها زیستی به تهدید تبدیل نکنند ، سن طلایی ازدواج هر کس همان جوانی اوست، پس چه بهتر در همان دوران فرصت ازدواج را از  دست نداده و تجردگرایی را انتخاب نکنند.

جلودارزاده در رابطه با تهدید تنها زندگی کردن جوانان میگوید: تنها زیستی و تجرد گرایی در کشور نه تنها یک تهدید شخصی بلکه تهدیدی ملی هم محسوب می شود؛ زمانیکه سن ازدواج بالا می رود به همان نسبت سن باروری کاهش پیدا می کند و کاهش جمعیت برای کشور یک تهدید جدی است که در سایه تجردگرایی ایجاد می شود .

استفاده درست از شبکه های اجتماعی یک فرصت است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با نقش شبکه های اجتماعی در تنها زیستی تصریح می کند؛ از هر تکنولوژی می توانیم استفاده درست و اشتباه داشته باشیم؛ باید فرهنگ درست استفاده کردن از شبکه های اجتماعی را بیاموزیم و آموزش بدهیم، استفاده درست از شبکه های اجتماعی می تواند زمینه ساز آشنایی جوانان و حتی  ازدواج درست آنها باشد به شرطی که بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم.

تجمل گرایی جوانان دلیلی بر تجردگرایی آنان

فریده اولاد قباد عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در مورد تجردگرایی جوانان می گوید: دلایلی متعددی باعث  تاخیر در سن ازدواج جوان کشور شده است از شرایط اقتصادی گرفته تا مسائل فرهنگی ،هر یک به اندازه خود در تاخیر سن ازدواج و تجردگرایی یا همان تنها زیستی  جوانان نقش داشته است؛ همانطور که  بارها از رسانه های متفاوت عنوان کردیم، کشور ما به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبوده است که امروز شاهد پدیده تنها زیستی جوانان به شکلهای متفاوت هستیم؛ شاید بتوان در سطحی از زمان این تنها زیستی را با عنوان فرصت یاد کنیم، اما به مرور زمان با  سالخوردگی فرد می تواند تهدیدی در زندگی شخصی و اجتماعی او محسوب شود، در حوزه ازدواج در کشور بسیار کار علمی و پژوهشی  انجام شده است؛ متاسفانه امروز شاهد افزایش سن ازدواج در کشور هستیم که دلیل بر تجردگرایی جوانان در کشور شده است که  یکی از  دلایل مهم  تاخیر سن ازدواج تجمل گرایی است.

نقش پررنگ خانواده در مسئولیت پذیری جوانان

رئیس فراکسیون زنان مجلس یکی از دلایل تاخیر در سن ازدواج را تجمل گرایی جوانان معرفی می کند و تاکید می کند: سوالات متفاوتی در حوزه تنها زیستی جوانان مطرح می شود آیا این تنهازیستی خود خواسته است یا ناخواسته؟ اگر خود خواسته است بحثی جدا است اما اگر ناخواسته باشد علتهای متفاوتی دارد که از شرایط اقتصادی و مسکن گرفته تا بیکاری از علتهای اصلی تنها زیستی و تجردگرایی در جوانان محسوب می شود؛ در این بین  تجمل گرایی  دلیلی دیگر  در تاخیر سن است.

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح می کند: نقش خانواده در مسئولیت پذیری و ازدواج  جوانان بسیار اهمیت دارد؛ آموزش هایی که کودکان در خانواده و بعد از آن درمدارس می بینند نقش پررنگی برای ورود به جامعه و همچنین تصمیم گیری در حوزه ازدواج را دارند .

افزایش سن ازدواج در کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تغییر سن ازدواج در کشور می گوید: اگر نگاهی به آمار ازدواج درکشور داشته باشیم می بینیم سن ازدواج آقایان از 24  سال به 28 سال و برای خانم ها از 20 سال به 24 سال افزایش داشته است؛ این افزایش سن ازدواج تغییراتی برای زندگی جوانان و حتی در طرز فکر این جوانان ایجاد کرده است .

اولاد قباد در ادامه تصریح کرد: در گذشته جمعیت کشور را بیشتر روستا نشینان تشکیل می دادند و تحصیل و آموزش عمومیت امروزی را نداشت بر همین اساس می توانیم 5 تا 10 درصد تغییرات سنی ازدواج را به همین امر اختصاص دهیم، تحصیل و اشتغال و تلاش برای دست یابی به موقعیت اجتماعی بالا در جامعه یکی از دلایل تاخیر سن ازدواج و تجردگرایی جوانان در کشور است .

  تجردگرایی جوانان تهدیدملی است

نماینده مردم در مجلس دهم از تجردگرایی و تنها زیستی جوانان به عنوان یک تهدید ملی یاد می کند و می گوید: افزایش تنها زیستی و افزایش سن ازدواج می تواند تهدیدی در سطح ملی و بین المللی محسوب شود چرا که  این  پدیده باعث افزایش ناباروی در کشور می شود و این تهدیدی در سطح ملی و حتی بین المللی  است که  جمعیت  را به سمت سالمندی و کاهش جمعیت  سوق می دهد که می تواند عواقب ملی و بین المللی را به همراه داشته باشد.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس راهکار این پدیده نوظهور را بیشتر آموزش عنوان کرد و گفت: باید آموزش درست ازدواج و زندگی مشترک را در آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  آغاز کنیم و در این میان صدا و سیما  می تواند این نامتعارفی سن ازدواج در کشور را بهبود بخشد؛ امیدوارم تنها زیستی و تجردگرایی به عنوان یک پدیده قابل توجه که باعث آسیب های اجتماعی متعددی است، از طرف مسئولان مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

مهاجرت اجباری در سایه تحصیل و اشتغال دلیل بر تنها زیستی

طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تنهازیستی را پدیده جدیدی در ایران  یاد کرده و به خبرنگار خانه ملت گفت: پدیده تنها زیستی در کشور ما یک پدیده نو ظهور است اما  در کشورهای دیگر پدیده بسیار معمولی است؛ گاهی  شرایط ازدواج  برای دختران و پسران ایجاد نمی شود و یا به دلیل اشتغال مجبور به زندگی کردن دور از اقوام خود هستند و این شرایط به ناچار برای این فرد ایجاد می گردد، گاهی شرایط ایجاب می کند و مجبور به انتخاب گزینه تنهازیستی می شوند مهاجرت اجباری که در سایه تحصیل و اشتغال دور از خانه است مسیر زندگی جوانان را تغییر داده و آنها را مجبور به تنها زیستی می کند.

 

 پیش پا افتاده ترین راه حل معضلات نشات گرفته ازجای خالی آموزش های درست است

در نهایت اگر نیم نگاهی به سیاست های پیش روی نهادها و سازمان‌های مربوطه داشته باشیم؛ حتما به جای خالی پیش پا افتاده ترین راه حل معضلات که نشات گرفته از جای خالی آموزش های درست است می رسیم؛ مدرسه بعد از خانواده ابتدایی ترین سازمان است که در تربیت هر شخصی نقش موثری دارد؛ اگر در کنار آمادگی کنکور و ورود به دانشگاه‌ها به مبحث برقراری ارتباط درست جوانان با یکدیگر برای ساختن زندگیشان توجه و برنامه ریزی میکردیم؛ امروز با حرف و حدیث های کمتری از تنها زیستی و تجردگرایی در جوانان و رشد صعودی طلاق در کشور مواجه بودیم.

کاهش روح اعتماد در جامعه دلیلی برتنها زیستی

امیدواریم نهادهای مربوطه با حل معضل بیکاری و افزایش درآمد جوانان و رونق کسب و کار و کارآفرینی ،جوانان را به ازدواج متمایل کنند؛ فراموش نکنیم یکی از مهم‌ترین دلایل پدیده تنهازیستی نبود و کاهش روح اعتماد در جامعه است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna