پنج شنبه 9 فروردین 1403

گرتا تونبرگ دختر محیط‌زیستی جهان؛ حرف حساب او چیست؟

گرتا تونبرگ دختر محیط‌زیستی جهان؛ حرف حساب او چیست؟

۸ ساله بود که برای اولین بار اسم تغییرات اقلیمی به گوشش خورد. همان زمان بود که پرسش‌هایی زیادی درباره محیط‌زیست در ذهنش ایجاد شد. او دغدغه‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد. با راه انداختن جنبش‌ها و اعتراضات دانش‌آموزی در سراسر دنیا سال‌هاست که می‌خواهد جهان را با خطرات تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای آشنا کند.

حالا نام او با صحبت‌های تند و آتشینش در اجلاس اقلیمی سازمان ملل بیشتر از همیشه بر سر زبان‌ها افتاده است. «گرتا تونبرگ» نوجوان ۱۶ ساله اهل کشور سوئد است که توانست پیام خود را به گوش دنیا برساند.

فیلم سخنرانی پر‌شور گرتا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و رسانه‌های سرتاسر دنیا به صحبت‌های این دختر نوجوان واکنش نشان دادند. او دختری ۱۶ ساله و اهل کشور سوئد و مبتلا به‌ نوعی بیماری اوتیسم است.

جرقه یک دغدغه

گرتا برای اولین بار، زمانی که فقط ۸ ساله بود، درگیر تغییرات آب و هوایی شد. اما آغاز فعالیت‌های او در سال ۲۰۱۵ بود، وقتی گرتا ۱۵ ساله بود موجی از گرما و آتش‌سوزی در جنگل‌های در سرتاسر دنیا به راه افتاد. گرتا در همین سال مدرسه را به حالت اعتراض ترک کرد و جلوی مجلس نمایندگان سوئد دست به اعتصاب زد. او تابلویی در دست داشت که حاوی این پیام بود که اقداماتی شدید‌تر برای حفظ محیط‌زیست باید انجام شوند. او گفت که تا سوئد میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای خود را کاهش ندهد، فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد. اما دامنه فعالیت‌های او فراتر هم رفت. گرتا با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیام خود را به سرتاسر جهان مخابره کرد.

اوتیست نابغه

فعالیت‌های اجتماعی در خانواده او سابقه‌ای طولانی دارد. چراکه پدر و پدر‌بزرگش هم مثل خودش در زمینه‌های اجتماعی فعالیت دارند. او تغییر از خانواده خود شروع کرد، زمانی که از پدر و مادر خود خواست تا گیا‌ه‌خوار شوند و برای جلوگیری از تولید کربن، از هواپیما استفاده نکنند. گرتا در ۱۱ سالگی دچار افسردگی شد، به‌طوری‌که دیگر نه غذا می‌خورد و نه با کسی صحبت می‌کرد. پزشکان بیماری او را سندروم آسپرگر (یکی از زیرمجموعه‌های اوتسیم) تشخیص دادند که با وسواس‌های شدید فکری و عملی همراه است. اما روی دیگر بیماری اوتیسم گرتا، نبوغی خیره‌کننده است. گرتا بیماری‌اش را دست و پاگیر نمی‌داند. بلکه فکر می‌کند این مسئله عامل قدرتمند شدن و تفاوت او با دیگران است. اما گرتای ۱۶ در واقعیت هم ثابت کرده است که اجازه نمی‌دهد چیزی مانع اهداف و مبارزه‌های او درباره تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بشود.

فعالیت در اینستاگرام

صفحه اینستاگرام گرتا با داشتن تقریباً ۵ میلیون دنبال‌کننده، شامل فعالیت‌ها و سخنرانی‌های او می‌شود. بخش زیادی از عکس‌ها و فیلم‌های اینستاگرام او درباره سفر دریایی گرتا در اقیانوس اطلس است. در این سفر او فاصله بین شهر پلیموت در انگلستان تا نیویورک آمریکا را با یک قایق بادبانی که با انرژی خورشیدی و توربین‌های زیرآبی کار می‌کرد، طی کرد تا سفرش پیامی برای اهمیت کاهش تولید کربن باشد. عکس‌ها و محتوای اینستاگرام او برای بسیاری از دانش‌آموزان بسیاری در سراسر دنیا الهام‌بخش بود. او توانست با استفاده از محتوا صفحه اینستاگرام خود جنبشی در سراسر جهان پدید بیاورد. به‌طوری‌که دانش‌آموزان در ۱۶۶۴ شهر از ۱۲۵ کشور جهان علیه سیاست‌های ضد محیط زیستی دست به تظاهرات زدند و شاید همین مسئله بزرگ‌ترین دستاورد گرتا باشد.

سخنرانی در اجلاس تغییرات اقلیمی

فعالیت­های گرتا آن‌قدر فراگیر بود که او را بدل به سخنران اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک کرد. او با سخنان پرحرارت خود در اجلاس تغییرات سازمان ملل به سیاستمداران جهان گفت: «من نباید اینجا باشم، من باید آن‌سوی اقیانوس در مدرسه می‌بودم. درحالی‌که شما باید برای ما جوانان امید به ارمغان می‌آوردید، چطور جرئت می‌کنید؟ شما با حرف‌های توخالی کودکی و زویاهای من را دزدیده‌اید. بااین‌حال من یکی از خوشبخت‌ترین‌ها هستم. مردم رنج می‌برند، مردم دارند از بین می‌روند، تمام اکوسیستم در حال فروپاشی است، ما در آستانه یک انقراض گسترده قرار‌گرفته‌ایم. اما همه آنچه شما درباره‌اش صحبت می‌کنید، پول و افسانه‌هایی درباره رشد اقتصادی است. چطور جرئت می‌کنید؟ ما اجازه نمی‌دهیم به این آسانی از دست این ماجرا خلاص شوید. همین حالا و همین‌جا ما خطمان را ترسیم می‌کنیم. دنیا بیدار شده است و تغییر در راه است چه بخواهید و چه نخواهید.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna